
OFFICE OF THE OMBUDSMAN 
ANNUAL REPORT 2001-2002 

 
 
 

TABLE OF CONTENTS 
 
 
 
The Ombudsman’s report 2 
 
Complaints reviewed by the Ombudsman 8 
 
Complaints reviewed by the Ombudsman – Middle East 37 
 
 
 
APPENDICES 
 
I   The Ombudsman’s comments about the use of the word ‘terrorist’ 47 
 
II   The Ombudsman’s comments about the use of the word ‘militant’ 51 
 
III Impartiality of Journalists in the Public and/or North American 
 Electronic Media (by Renaud Gilbert, Ombudsman, Radio-Canada) 53 
 
IV Charts: Number of Communications received; Complaints by Media 58 
 
V The Ombudsman’s mandate 59 
 
 
 
 



2 

THE OMBUDSMAN’S REPORT 
 
 
CBC’s news and information programs can and should do more on-air corrections of 
their mistakes.  
 
Over time I have noted that there are fewer corrections on air than there are 
admissions of fault in communications with complainants to this office.  Example: In 
this past year the Office of the Ombudsman received some 120 complaints about a 
single CBC TV News item.  The programmers admitted fault and sent out letters 
apologizing for the inappropriate use of file pictures – in this case pictures of Muslim 
worshippers wrongly employed to illustrate a story that involved terrorism. However, 
in spite of requests from the complainants, there was no correction or apology on air. 
Unfortunately, this was not an isolated incident. In my experience as CBC’s 
Ombudsman I’ve seen this happen over and over again. One can speculate on why 
this is so, but truth be told on-air corrections tend to be rare throughout the 
broadcast industry. What concerns me is the unhealthy disconnect between what 
programmers appear prepared to tell individual complainants and what programmers 
appear prepared to tell their entire audience. If CBC News has erred, CBC News 
should say so, openly and clearly, for the benefit of everyone, including the public 
broadcaster’s journalists and their credibility. 
 
That’s why I’m recommending that the entire range of CBC news and information 
programs, in radio and television, develop a distinctive format for handling 
corrections. One model to consider is the corrections box that appears regularly on 
Page 2 of The New York Times. I don’t see why a program like The National couldn’t 
develop a similar feature, where programmers could deal with corrections and 
clarifications promptly and pro-actively. I wouldn’t have any problem with this kind 
of feature being run near the end of the program where we already hear from the 
audience with segments such as Your Turn. In fact, I think this is an appropriate 
place for all information programs to deal with these issues. One hopes that such a 
feature would only need to be broadcast occasionally, but listeners and viewers would 
come to expect that this is the place where programmers address these concerns. My 
own view is that corrections should be taken out of the hands of program hosts, who 
rarely have anything to do with the original mistakes anyway. On TV, e.g., I would 
make corrections with the use of graphics, printing out the correction or clarification 
and, if need be, the apology on the screen. This way corrections would bear the 
imprimateur of CBC News.  One final point: I think all on-air corrections should be 
archived at the CBC website, either at the home pages of the programs involved or at 
CBC News Online, which has taken the commendable step of developing its own 
corrections page. Among other things this would help avoid the inevitable disputes 
about whether or not corrections were ever made.  
 
 



3 

COMPLAINTS 

The 120 complaints mentioned above were among 1024 complaints, communications 
and expressions of concern received by the Office of the Ombudsman in the year 
ending March 31, 2002. Of these, 582 complaints fell squarely within the 
Ombudsman’s mandate concerning the accuracy, fairness and integrity of 
information programming. The other 442 communications dealt with CBC’s other 
services, including Arts and Entertainment programming, generally outside the 
Ombudsman’s mandate.  
 
The overwhelming majority of the complaints concerned the fairness of CBC’s news 
and information programming. Coverage of the conflict in the Middle East gave rise 
to 102 complaints. Coverage of the Sept. 11 terror attacks in the United States 
generated more than 80 complaints, including 25 about The National’s live Town Hall 
broadcast on Sept. 19. During the year I received 54 requests to determine whether 
programmers had violated CBC’s Journalistic Standards and Practices. I conducted 54 
reviews, finding fault with CBC programming in a half dozen cases. In addition 
CBC’s programmers admitted fault in 15 other cases.   
 
Coverage of the Middle East conflict has proved to be one of the most contentious 
issues in the western world’s news media. As President this past year of the 
international Organization of News Ombudsmen, I presided over an annual meeting 
where some of the world’s leading news organizations reported they had been 
inundated with complaints that their Middle East coverage was biased. In some cases, 
their stories gave rise to thousands of complaints, usually involving well-organized 
lobbying campaigns mounted within their Jewish communities. So complaints about 
CBC Radio and CBC TV’s coverage should be viewed in this context. I reviewed a 
dozen complaints about Middle East reports and, while on some occasions I felt that 
the language could have been more precise or that this or that report could have 
provided more contextual information, I did not find CBC’s coverage to be in 
violation of the Corporation’s journalism policies. However, CBC’s coverage remains 
controversial, particularly within Canada’s Jewish community.  Subject of continuing 
complaint is the disinclination within CBC’s information services (and within many of 
the world’s leading news organizations) to label the Palestinians who have taken up 
arms against Israel as terrorists. Included in this report is my review of this 
controversy. Simply put, I believe that CBC’s coverage of the conflict has been 
truthful.   
 
 
OTHER RECOMMENDATIONS 

This annual report includes an extensive review of a complaint filed by the journalists’ 
union in the CBC’s French networks, le Syndicat des communications de Radio-
Canada. At issue was the secret financing of one of Robert-Guy Scully’s programs, le 
Canada du Millénaire, whose production was supported by an unannounced grant of 



4 

$1.2 million from the Canada Information Office, the former federal agency 
established to promote Canada, especially within Québec. While I consider the failure 
to disclose the funding of any information program to be wrong, and even unethical, 
this did not constitute a clear violation of Journalistic Standards and Practices, which does 
not address the issue. As a result of this review I made several recommendations to 
encourage the development of journalism policy to deal with the increasingly 
commercial environment in which the CBC operates. Among other things, I 
recommended that the CBC enshrine the principle of transparency of financing of 
information programs in its journalism policy, requiring that all sources of funding be 
disclosed to the audience. The full report, and its list of recommendations, is 
published at the Ombudsman’s home page of the CBC website 
(www.cbc.ca/ombudsman).  
 
In the aftermath of complaints about the Sept. 19 Town Hall, I urged CBC’s 
programmers to develop and publish guidelines governing national Town Hall 
programming to ensure the expression of a wide range of views from a broadly 
representative group of citizens. I have noted that in subsequent Town Hall 
broadcasts, CBC’s programmers took certain editorial steps to ensure better 
expression of the diversity of Canadian opinion.  
 
 
STANDARDS OF SERVICE 

Last year I complained that CBC programmers were taking far too much time to 
provide complainants with a response. They had been falling far short of the 
Corporation’s standard of service, which calls for a response within four weeks. I am 
happy to report that, in the past year, CBC’s programmers have been doing better. 
But there’s still considerable room for improvement. In the case of CBC TV, the 
average wait for a response was about six weeks. In the case of CBC Radio the 
average wait was about five and a half weeks. Both CBC Radio and CBC TV have a 
long way to go before they can match the excellent performance of CBC News 
Online, where complainants only had to wait an average of five days for their 
response. 
 
Finally, as part of this report, I’ve included a document written by my French 
network colleague, Renaud Gilbert, who has addressed the policy issues raised by the 
case of a Radio-Canada reporter who was suspended and eventually left the 
Corporation following publication of a controversial book, Le Livre noir du Canada 
anglais. This case gave rise to 584 of the 802 complaints filed with the Office of the 
Ombudsman for the French services this past year.   
 
David Bazay 
CBC Ombudsman  
July 23, 2002 



5 

AT A MEETING OF CBC’S BOARD OF DIRECTORS IN VANCOUVER 
ON SEPT. 23, 2002, ROBERT RABINOVITCH, PRESIDENT AND CEO 
OF THE CBC, RESPONDED TO THE OMBUDSMAN’S 
RECOMMENDATIONS.  HERE IS A SYNOPSIS OF THE 
OMBUDSMAN’S RECOMMENDATIONS AND MANAGEMENT’S 
RESPONSE. 
 
 
ON-AIR CORRECTIONS 
 
Recommendation:  
 
The CBC should develop a distinctive format for on-air corrections across the range 
of its news and information programs. 
 
Response:  
 
Management agrees that the process for broadcasting on-air corrections should be 
improved, and that such corrections should appear more frequently, consistently and 
effectively. Also, senior information programmers agree that the same journalistic 
rigour used in programs should be brought to make decisions about on-air 
correction. A one-size approach will not fit all. Therefore templates for handling on-
air corrections will be developed for each program, with a decision-making process 
that goes beyond individual programs to include oversight by senior news 
management. 
 
 
RESPONSE TIME 
 
Comment:  
 
While CBC’s information programmers dealt with complainants much more 
promptly in the past year CBC Radio and TV have yet to hit the corporate target, 
which is to respond to complaints within four weeks.  
 
Response: 
 
We agree with the Ombudsman that there is ‘still considerable room for 
improvement.’ We also remain committed to our standards of service and are 
confident that by continuing the pace of improvement shown over the last year, the 
targeted commitment will be achieved over the course of the current year. From now 
on an acknowledgement will be sent immediately upon receiving a complaint so that 
viewers and listeners will at least have the confirmation that their letters have been 
received and read. 



6 

TOWN HALLS 
 
Recommendation: 
 
Programmers should develop and publish guidelines governing national town hall 
programming to ensure the expression of a wide range of views from a broadly 
representative group of citizens.  
 
Response: 
 
CBC Television has already adopted a policy of providing a full explanation to 
viewers at the beginning of each Town Hall, including the process for selecting 
audience members and soliciting input. Once the development and review process is 
complete these guidelines will be formally published and posted at the website. CBC 
Radio has also developed a set of guidelines and toolkit for programmers undertaking 
town halls. 
 
 
TRANSPARENCY OF FINANCING OF INFORMATION PROGRAMS 
 
Recommendation: 
 
The CBC should enshrine the principle of the transparency of financing of 
information programming in its journalism policy. 
 
Response: 
 
On the recommendation of management, CBC’s Board of Directors approved new 
policies relating to program funding and transparency, which are intended to ensure 
that funding arrangements do not allow the sources of such funds to inappropriately 
influence a program or create a perception that editorial discretion is exercised by 
anyone other than the producers. These new policies will be added to CBC’s 
Journalistic Standards and Practices. 
 
 
THE EXPRESSION OF PERSONAL OPINION 
 
Recommendation: 
 
CBC’s journalism policy governing the expression of personal opinion by program 
hosts should be reviewed. 
 
 
 



7 

Response: 
 
CBC’s Chair, Carole Taylor, and CBC’s President, Robert Rabinovitch, announced 
that, “Following a request in 2001 from the Ombudsman of the English services to 
review the Corporation’s policies relating to the expression of personal opinion by 
CBC/Radio-Canada’s Television and Radio hosts and journalists the Media Sub-
Committee recommended that the current policies and practices be maintained. 
Currently any expression of opinion by CBC program hosts and/or regular guest 
commentators is kept to a minimum and is allowed only when deemed appropriate. 
In those cases these views are balanced by contrary views. All media lines also forbid 
their news journalists to express any opinion. The Board approved senior 
management’s recommendation.” 
 
 
 



8 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

COMPLAINTS REVIEWED BY THE OMBUDSMAN 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



9 

MALCOLM AZANIA 
Program: News 
 
Mr. Azania wrote to complain about the story of Toronto Mayor Mel Lastman’s 
remarks about his trip to Kenya to promote his city’s bid for the Olympics. Mr. 
Lastman said: “What the hell do I want to go to a place like Mombasa?  I just see 
myself in a pot of boiling water with all these natives dancing around me.” CBC 
News Online referred to the remarks as “a gaffe;” The World at Six called them 
“goofy.”  Mr. Azania wanted to know why the CBC “collaborated” with the mayor’s 
remark by not using the word “racist.” 
 
Esther Enkin replied that their function is to bring to light what public figures like 
Mr. Lastman are saying, and to report and assess the impact those statements might 
be having. She did not see how this amounted to collaboration.  She said she would 
advise The World at Six that the word “goofy” was not appropriate, but said that in 
the case of CBC News Online’s use of the world “gaffe,” given the uproar that 
followed, it was hard to argue that it wasn’t.  
 
Review: 

I had no trouble agreeing with Mr. Azania’s view that these remarks could be 
described as racist.  Nor did I have any trouble with CBC Radio’s describing these 
comments as goofy, or with CBC News Online’s description of Mel Lastman’s 
attempt to crack a joke as a gaffe.  In my view, all of the above words accurately 
described these remarks.  On balance, I thought the CBC gave this affair the coverage 
that it deserved. 
 
 
 
MICHAEL BANTJES 
Program: Morning Edition (Regina Radio) 
 
Mr. Bantjes wrote to complain about an interview in which a woman explaining 
terrorism to her children said that “some religions in the world such as Islam do not 
like the USA, and that it was for this reason that these terrorists committed these 
acts.”  Mr. Bantjes said this was untrue and was an intolerant statement likely to 
increase misunderstanding and conflict in the world.  The broadcast took place three 
days after the attacks on the World Trade Center in New York and the Pentagon in 
Washington.  
 
Morning Edition producer Paul Dornstauder replied that Mr. Bantjes did not hear a 
mother indicating that practitioners of Islam do not like the United States. “You 
heard an 11-year-old describe his understanding of the event.  The 11-year-old 



10 

indicated he understood some religions to not like the United States.”  Islam was not 
mentioned. 
 
Review: 

I did not find that the broadcast violated CBC’s Journalistic Standards and Practices.  
This was a legitimate journalistic attempt to reflect reality, notably the fact that 
parents felt the need to discuss these tragic events with their children.  This 18-
second segment was the only one referring to religion in the six-minute item, and was 
broadcast in the context of continuing CBC coverage in the aftermath of the 
September 11 attacks. 
 
 
 
PHILIP BELGRAVE 
Program: The Sunday Edition 
 
Mr. Belgrave objected to Michael Enright’s interview with David Kertzer, author of 
The Popes Against the Jews: The Vatican’s Role in the Rise of Modern Anti-Semitism.  He felt it 
was one-sided, and that Mr. Enright failed to challenge the author, either during the 
program in question or in a separate program.  He described Mr. Enright as having 
“an anti-Christian reputation,” and also felt that “the CBC, as constituted, is unjustly 
favourable to specifically Jewish ‘axes to grind.’” 
 
The Sunday Edition senior producer Linda Groen replied to Mr. Belgrave, saying one 
of the reasons they decided to interview David Kertzer was that he was a respected 
historian who had been given access by the Vatican to all relevant documents on the 
issue.  “We were well aware that Mr. Kertzer is Jewish, and did not make a secret of 
that during the interview.  And while he may be Jewish, many Catholics, including 
some still active inside the Church…are not disputing many of his conclusions.”  As 
for the interviewer having an anti-Christian reputation, she included Michael 
Enright’s own remarks: “ I have no argument about Christianity.  I have no 
complaint nor have ever said or done anything to demean the faith of ordinary 
Catholics.  Any contention I have had has been with the Vatican and the controlling 
authority of the Church.”  
 
Review: 

While it was evident that interviewer Enright liked this book, while it was true that he 
even congratulated Prof. Kertzer for writing it, and while it was clear that this 
interview offended Mr. Belgrave’s particular sensibilities, this program did not violate 
CBC journalism policy, which was catholic enough to enable people around here to 
tell us whether or not they liked a book or its author, and which in any case stipulated 
that it’s all right for CBC programs to be based on the personal view of an individual, 



11 

provided it’s an individual like this historian who had demonstrable expertise in the 
subject matter. 
 
 
 
CELENA BENNDORF 
Program: Ten Years After: The New Berlin (Radio Current Affairs) 
 
Ms. Benndorf felt that the series, which aired in October-November, 1999, 
“consistently, albeit subtly, espoused bigotry towards Germans…The low point of 
the series came where one of the interviewees said something to the effect of ‘one 
can never say that they are happy/proud to be a German.’”  She sent a note of her 
criticisms to the CBC website, but complained that it was never published, nor 
responded to by the CBC. 
 
Adrian Mills, Executive Director of Programming for CBC Radio, replied that no 
record of her message to the CBC website could be found.  As background, he 
explained that CBC Radio wanted to mark the tenth anniversary of the fall of the 
Berlin Wall and its impact on the artistic and cultural life of the city.  Program host 
Eleanor Wachtel talked to a variety of people in Berlin, including eight writers.  As 
for what seemed to be the main point of Ms. Benndorf’s complaint, Mr. Mills wrote: 
“In his interview with Eleanor Wachtel, Mr. [Peter] Schneider was giving voice to his 
own personal feelings as a 60-year-old German writer, trying to come to terms with 
events in his country before he was born, and when he was a very young child.  I am 
sure he intended no bigotry or prejudice towards his fellow German citizens or 
people of German heritage.”  
 
Review: 

I listened to the entire series of eight interviews – some five hours of programming. 
In my view these programs did not display bigotry or bias towards Germany or 
Germans.  On the contrary, they showed a sensitivity towards the German writers 
and their work, providing us with valuable insights into the thoughts and feelings of 
some of the leading intellectuals in contemporary Germany.  Peter Schneider spoke 
of how writers of his generation still had to continue to deal with Nazi fascism in 
Germany’s past, with personal questions like, ‘What did my father do?’ and ‘How did 
my mother react?’  Summing up the programs I would say this: Anti-Nazi, yes they 
were.  Anti-German, no they were not.  
 
 
 
 
 
 



12 

FRANK BISHOP 
Program: counterSpin  
 
Mr. Bishop, a professed fan of CBC Radio with a love/hate relationship, complained 
that the CBC produced few programs “without an intent to propagandize the leftist 
agenda of ‘Mother Corp.’”  He specifically complained about an item on 
Newsworld’s counterSpin, saying “the spin was sharply to the left.”  On a program 
about Canada’s decision to send Canadian troops to Afghanistan, Mr. Bishop said the 
move was opposed by three of the four experts, and by all the people in the studio 
audience who were interviewed. 
 
Review: 

I did not agree.  Only two of the experts expressed outright opposition.  And the 
studio audience provided a variety of views – three of the five in fact supporting the 
sending of troops.  There were varying shades of opinion – normal in programs of 
this kind – but the program wasn’t “hard to the left” as Mr. Bishop had claimed.  
 
 
 
FRED BUSCH 
Program: Daybreak & Canada Now 
 
Mr. Busch, the mayor of Sicamous B.C., was unhappy with a three-part series on 
CBC Radio’s Daybreak and a two-part series on CBC TV’s Canada Now, both called 
“A Town Divided.”  The series concerned three incidents of alleged brutal treatment 
by the Sicamous detachment of the RCMP toward several young people in the 
community.  Mr. Busch felt his town was unfairly portrayed, and objected to “the 
blatant inferences that the reporters made regarding the general attitude and conduct 
of the officers of our local department.” 
 
In a joint letter, Lorna Haeber, Executive Producer, CBC Radio, and Liz Hughes, 
Bureau Chief, Canada Now, replied that there were no inferences about the general 
attitude and conduct of all the officers in Sicamous.  On Canada Now, reference was 
made to the “rift growing between this town and its police force,” referring directly 
to witnesses and principals in two of the incidents involving young people. 
 
Review: 

I felt that the programs were balanced.  The radio and TV reports gave voice to 
people in Sicamous who felt that, on certain occasions, some RCMP officers had 
used excessive force. And they gave voice to those who disagreed – including Mr. 
Busch himself.  They also gave the RCMP’s officer in command ample opportunity 
to address the concerns raised by the citizens involved. 
 



13 

 
 
MICHAEL CHERRY 
Program: Radio & TV News, cbc.ca 
 
Mr. Cherry felt CBC coverage of “unquestionably racist” remarks made by Toronto 
Mayor Lastman before leaving for Kenya to promote Toronto’s Olympic bid was not 
properly handled.  The mayor said, “What the hell do I want to go to a place like 
Mombasa? I just see myself in a pot of boiling water with all these natives dancing 
around me.”  Mr. Cherry said using words like “gaffe” and “goofy” to describe the 
comments trivialized the incident, and instead put the focus on how the remarks 
might affect Toronto’s Olympic bid.  He felt puzzled by the CBC’s reluctance to 
categorize them as racist. 
 
Review: 

I agreed that the word “racist” was appropriate.  In fact, The National had referred to 
the remarks as racist.  But I also felt that describing the mayor’s remarks as “goofy” 
or as a “gaffe” was accurate.  I felt that all three words accurately described the 
remark, and on balance I thought that the CBC gave this affair the coverage it 
deserved. 
 
 
 
GEORGE CLEMENTS 
Program: Country Canada 
 
Mr. Clements, Director of The Fur-Bearers Association for the Protection of Fur-
Bearing Animals, was deeply disturbed by a Country Canada program on trapping, 
which he felt was “extremely misleading, unfair, and contained information which 
was untrue.”  He complained that almost all the interviews were conducted with 
people and groups supportive of the fur industry, with only a brief statement by a 
member of the Animal Alliance.  “You did not interview me or anyone at our 
trapping specialist organization.” 
 
Country Canada producer Gary Hunter replied, saying the program was not intended 
as a debate on trapping in Canada.  Instead, it was a profile of a Manitoba trapper, 
and an examination of  the state of trapping in Canada today from the trapline itself.   
 
Review: 

Under CBC’s journalism policy magazine programs such as Country Canada are 
expected to present the general flow of ideas prevalent in our society, which at times 
entails broadcasting the views of a single author, scientist, thinker, expert, artist or 
citizen whose thoughts merit airing on their own account.  Of course, this 



14 

programming must avoid a cumulative bias or slant over a period of time.  The 
trapper featured in the program had a story to tell and Country Canada had every right 
to tell it.  Mr. Clements complained about the accuracy of some figures in the report.  
Given that we appeared to be dealing with estimates, and not with easily verifiable 
facts, I thought the programmers should have taken care to identify the sources of 
their information.  
 
 
 
MICHAEL CONNELL 
Program: The National 
 
Mr. Connell is the Executive Secretary of the Catholic Civil Rights League.  He 
complained that the CBC had not replied in a timely fashion to a complaint originally 
made by David Hogg concerning a report on The National about the Blackwater 
Supreme Court decision in British Columbia – a civil lawsuit launched by former 
students of the Port Alberni Residential School.  Mr. Hogg was concerned about 
visuals which appeared to link the Roman Catholic Church to “a situation in which it 
was not involved.”  The story was about a school operated by the United Church; but 
black and white footage included a Roman Catholic service. Mr. Hogg had demanded 
an on-air clarification and an apology from the CBC. 
 
Cynthia Kinch, Executive Producer of The National, told Mr. Hogg that the black and 
white footage – from a documentary called “The Eyes of the Children” – was the 
only film available showing Indian children at religious residential schools, and had 
been used often in previous reports on such schools.  She said that when the school 
in Port Alberni was mentioned in the National item, only pictures of that school were 
shown.  She added that while the Blackwater lawsuit involved the United Church, 
thousands of similar lawsuits had been filed against the Roman Catholic Church.  
Don Knox, Senior Director, News, Current Affairs and Newsworld, wrote Mr. 
Connell:  “While I appreciate Ms. Kinch’s view that the footage from “The Eyes of 
the Children” is used only when the subject is speaking in general about the 
residential school experience, I agree that the juxtaposition could be confusing.”  He 
said he had removed the tape from the CBC news archives so it will not be re-
broadcast in other stories.  He believed there was no point in broadcasting a 
clarification three months later because it “would be ineffective and more likely 
confusing in itself.” 
 
Review: 

I agreed that the visual use of “The Eyes of the Children” footage was misleading 
when combined with the narration, violating CBC Journalistic Standards and 
Practices, and the principle of accuracy, which states: “The information conforms 
with reality and is not in any way misleading or false.  This demands not only careful 



15 

and thorough research but a disciplined use of language and production techniques, 
including visuals.”  I agreed that taking the pictures out of circulation was an 
appropriate move, but also thought that Mr. Hogg’s request for a timely on-air 
clarification was reasonable. 
 
 
 
LISA MARIE DOIG 
Program: the fifth estate 
 
Ms. Doig said she was appalled to tune in to the fifth estate shortly after 8 p.m. and see 
a man sucking on a large female breast, while she was in the company of her two 
young daughters.  She changed channels, assuming the item was about prostitution.  
She was later also unhappy about the lack of response from the CBC and had also 
complained to the CRTC. 
 
The fifth estate executive producer, David Studer, said the story was not about 
prostitution but about extreme hard core pornography seen on two channels 
provided by Bell ExpressVu.  The story was about the fact that while the satellite 
service had promised the CRTC to conform to the standards of Canadian review 
agencies, much of the content of its two channels was neither reviewed nor deemed 
acceptable by Canadian standards.  Fifth estate editors and producers concluded that 
some of the material in question should be shown, but in a very limited degree – that 
verbal descriptions of the images would not tell the story.  Mr. Studer emphasized 
that the fifth estate “is a serious program, not designed for children, which frequently 
deals with material not suitable for children.” 
 
Review: 

I noted that seven cautionary announcements had been made at critical points in the 
program, respecting CBC journalism policy.  It appeared that Ms. Doig missed these 
announcements.  While CBC journalism policy requires that CBC programs be in 
good taste, the same journalism policy acknowledges that “There will be occasions 
when in reflecting reality it would be inappropriate to excise certain uses of language 
or depictions of violence or sexuality which normally would be avoided.  To do so 
would deny CBC audiences access to certain events which may contribute materially 
to an understanding of the world in which they live.”  In my view this was one 
occasion when, as host Hana Gartner stated at the conclusion of the broadcast, 
CBC’s programmers selected a small sample of images to document “a serious report 
on a reality in our society today.”  While the program clearly offended Ms. Doig, it 
did not offend CBC journalism policy. 
 
 
 



16 

TIM FAITHFULL 
Program: Country Canada 
 
Mr. Faithfull, President & CEO of Shell Canada, complained about an updated story 
– the original aired three years earlier – about a couple in Sundre, Alberta, who 
launched a lawsuit against Shell over sour gas “flares” and a Shell pipeline leak.  They 
claimed the flares and the leak caused death, illness and reproductive disorders in 
their cattle.  Mr. Faithfull noted that while the couple, their veterinarian and the head 
of the Canadian Association of Petroleum Producers were interviewed, there was no 
interview with any representative of Shell.  This, he said, in spite of several telephone 
conversations between the CBC and Shell’s public affairs representative.  He 
expressed disappointment that information “that might have added balance and 
clarification to the extremely negative portrayal of Shell was omitted.”  
 
CBC Vice-President Harold Redekopp replied that Shell representatives were not 
interviewed  because the story focused primarily on the experiences of the Johnston 
family and their problems with the entire industry.  He felt it was an even-handed 
review of events over the last six years.  
 
Review: 

In telling the story of the family’s battle with the oil and gas industry, the program 
provided viewers with the industry’s perspective, through an interview with the 
president of the Canadian Association of Petroleum Producers.  I nevertheless felt 
Mr. Faithfull’s complaint had some merit.  Viewers were entitled to hear a brief 
explanation of Shell Canada’s rationale in its dispute with the Johnstons.  I 
encouraged the programmers to take note of Shell’s view that “a simple clarifying 
sentence would have added just a few seconds to the program, yet would have made 
an enormous difference in the impression left with the audience about Shell and its 
approach.” 
 
 
 
REV. MICHAEL J. A. FALLONA 
Program: Radio News 
 
Rev. Fallona complained about the naming of a bishop by CBC Radio News in 
connection with allegations of sexual wrongdoing in Cornwall, Ont.  He wrote: 
“Freedom of the press does not mean freedom to fabricate and/or report obvious 
lies, and then to broadcast them.”  He accused CBC Radio News of being accuser, 
judge and executioner. 
 
Esther Enkin, Managing Editor and Chief Journalist for CBC Radio, replied that the 
report concerning Bishop LaRocque did conform to CBC standards.  She said the 



17 

investigation into allegations of sexual abuse involving people in positions of public 
accountability does have a great deal of public interest, especially in an ongoing story 
that has many unanswered questions and unresolved issues. The CBC stories were 
based on court documents “and others obtained by the CBC which showed his name 
would come up in the Ontario legislature.”  She emphasized the CBC story reported 
only that the bishop was under investigation with no decision by the Crown at that 
point to lay charges.  The story made no allegations.  “We do not take lightly naming 
individuals, but CBC journalistic policy does allow for this practice, if there is a 
compelling public interest.  In this case, we did believe it was justified.” 
 
Review: 

CBC Radio News had respected the internal editorial procedures according to the 
CBC’s journalism policies.  This included obtaining the permission of the senior 
officer of information programming, in consultation with the CBC’s law department.  
CBC Radio News did not “fabricate and/or report obvious lies.”  It was true, as the 
CBC reported, that Bishop LaRocque had been under police investigation.  In its 
report CBC Radio gave the bishop the opportunity to respond to the information 
that he had been under police investigation, and his remarks were broadcast at the 
time. 
 
 
 
MITCHELL GOLD 
Program: Newsworld Today 
 
Mr. Gold objected to Ben Chin’s interview with columnist Tom Godfrey of the 
Toronto Sun.  It concerned allegations – which Mr. Gold admitted were identified in 
the interview as allegations – against Mr. Ahmad Shehab.  He felt it was 
“irresponsible of the CBC to use the same tactics as the Toronto Sun in being 
irresponsible to a member of our community, Mr. Ahmad Shehab.” 
 
Executive producer Kim Orchard replied that she could see no slander towards Mr. 
Shehab, “not on Ben Chin’s part, nor on Mr. Godfrey’s.  Indeed…Mr. Shehab’s 
name was never actually mentioned in the interview.”  She said the columnist 
presented extraordinary information about an RCMP investigation that no one else 
seemed to be privy to.  That made him a good subject for an interview.  Ben Chin 
pointed out during the interview that there was no documentation for Godfrey’s 
information, and that his theories were unconfirmed.   
 
Review: 

I found nothing that violated the CBC’s journalistic policy.  There is nothing 
untoward about interviewing a newspaper reporter who claims to have exclusive 
information. Ben Chin referred to Godfrey’s information as “unconfirmed” and 



18 

“unproven.”  But I did note that this kind of story did impose upon CBC Newsworld 
an obligation to follow up with an account of what actually happened to the man 
named in the interview, including his side of the story, if and when he was able to tell 
it.   
 
 
 
JAMES HARDER 
Program: Radio News & Current Affairs. 
 
Mr. Harder complained about CBC radio programming “in which an interview by 
one journalist is chopped and refit to suit a time slot and voice of another 
broadcaster/journalist.”  He demanded the CBC stop allowing its people to 
“deceive” Canadians in this way.  When asked to provide an example, Mr. Harder 
said Bernie McNamee conducted an interview with Donald Trump about a luxury 
condo venture in Toronto.  “At no time did Mr. McNamee tell listeners that he was 
not the original interviewer.” 
 
Review: 

Mr. McNamee told me that the item Mr. Harder heard was in fact a humorous 
treatment of Donald Trump’s visit to Toronto to promote a real estate venture.  
There was no interview at all.  Mr. Trump professed to be too busy, but he did speak 
at a news conference.  Mr. McNamee felt the story deserved a lighter treatment, and 
produced an item where he asked mock questions and edited in clips from the news 
conference.  Mr. McNamee was surprised anyone took it seriously.  “It was totally 
done tongue in cheek.”  CBC journalism policy recognizes that there is room for 
humour and satire in information programming, but states that it must be judicious 
and easily recognized by the audience.   
 
 
 
HERSCHEL HARDIN 
Program: Canada Now 
 
Mr. Hardin complained about inaccuracy and an underlying bias in a report dealing 
with the B.C. government’s budget.  “The assumption behind the phrase ‘rebuilding 
the economy’ is that the B.C. economy was in disarray…and hence, rebuilding the 
economy was a task to be taken on.  This assumption has no connection to reality 
and gives a wildly false and distorted impression of the B.C. economy and, with that, 
of the prior NDP government.” 
 
Deputy bureau chief Wayne Williams acknowledged that the line “should have been 
attributed to the B.C. Liberals.  It is their characterization of the budget and should 



19 

not have appeared as fact.  However, the line did not provide the framework for CBC 
coverage of the budget.  It was one line in one of many stories done that day.  The 
Liberals’ description of their budget was clearly attributed in all of the other stories 
we did that day.”  In reply, Mr. Hardin welcomed the fact that Canada Now admitted 
“it got it wrong.”  But he said he had asked that a correction be made.  Mr. Williams 
replied that he disagreed with Mr. Hardin’s conclusion that a bias was “embedded in 
CBC culture” and therefore felt that neither a correction nor an apology were 
warranted.  Mr. Hardin still accused the CBC of “stonewalling a correction and, more 
telling, not posting critical feedback from the reader, the way a newspaper publishes 
letters to the editor.”   
 
Review: 

I agreed with Mr. Williams that the statement should have been attributed to the 
Liberals, and shared his letter with Ken Wolff, Executive Producer of CBC News 
Online, who corrected its version of the story.  I told Mr. Hardin that CBC News 
Online had since followed up a recommendation I made some time ago to establish a 
corrections page. 
 
 
 
HERSCHEL HARDIN 
Program: Radio News (Vancouver) 
 
Mr. Hardin complained of inaccuracy and bias in the framing of a radio news report 
on the B.C. budget.  He said reporter Jeff Davies used the same language as a person 
being interviewed, saying, “The government in Victoria believe the turnaround has 
already started.”  Mr. Hardin felt “turnaround” was a politically loaded word, 
improperly supporting the Liberal view that the previous NDP government destroyed 
the provincial economy. 
 
Joan Andersen, Director of Radio for B.C., replied that in this case the statement was 
properly attributed to the Liberal government and reflected the government’s 
position.  She did not see any error in the report and did not believe a correction was 
necessary. 
 
Review: 

I found no fault with the report.  Jeff Davies’ story wasn’t about the state of the 
economy under the NDP, but a summary of the beliefs of the new Liberal 
government.  In fact, the very next item in the newscast included the views of the 
NDP leader, who criticized both the budget and the tax cuts. 
 
 
 



20 

HERSCHEL HARDIN 
Program: Early Edition/Almanac (Vancouver Radio) 
 
Mr. Hardin charged that CBC accepted the new B.C. Liberal government’s position 
that the provincial economy had been badly handled by the previous NDP 
government.  He noted that a host on Early Edition asked if the new Liberal mini-
budget would produce an “economic recovery.”  And on Almanac, a host asked if the 
budget would “kickstart” the economy.  Mr. Hardin felt the questions incorporated 
“two hidden, complementary, and false assumptions.  The first is that the NDP, not 
external factors like the Asian crisis, is responsible for any economic difficulties in 
B.C., hence the solution to such difficulties is a different political prescription.”  The 
second, he said, was that if the economy did improve, the inference would be that it 
would be due to the new political scene and not external factors. 
 
Joan Andersen, Director of Radio for B.C., said she believed coverage of both 
programs on the impact of the Liberal government budget was fair.  She felt that 
while “it was unfortunate that some of the questions implied an economy that was 
not growing, the audience was provided with information to the contrary and I do 
not feel this warrants an on-air apology.”   
 
Review: 

I questioned Mr. Hardin’s underlying assumption that there was a right way and a 
wrong way – and not merely many different ways – to frame discussion or analyze the 
performance of the B.C. economy. He took a word here and a phrase there, out of 
several hours of programming, and distorted the nature and content of the programs.  
His complaint inflated what might be implicit in three words, each used once, but 
ignored several hours of explicitly fair and well balanced programming.  CBC 
Journalistic Standards and Practices were observed, and I agreed with Joan Andersen 
that no corrections were necessary. 
 
 
 
HERSCHEL HARDIN 
Program: The National 
 
Mr. Hardin felt that a report on The National about the so-called Bingogate scandal in 
British Columbia was “both inaccurate and seriously misleading, and should be 
corrected…The ultimate effect of your report was, beginning with your inaccuracy, to 
wrongly damn the NDP as government for sins which it did not commit.”   
 
Executive producer Cynthia Kinch replied:  “Simply put, we made a mistake in saying 
that the improprieties of ‘Bingogate’ added up to a ‘political fundraising scheme that 
went on under a former NDP government.’” 



21 

 
Review: 

Mr. Hardin requested that a correction be broadcast on The National.  The National’s 
senior producer and executive producer both said they did broadcast an on-air 
correction to the story as soon as they became aware of their error.  I asked them to 
provide me with a copy of the correction, but they said they could not find it in their 
computer.  I told Mr. Hardin that I had to take them at their word.  Mr. Hardin 
expressed frustration at the way the matter had been handled and skepticism about 
whether The National had run a correction.  I shared Mr. Hardin’s frustration, and told 
him that all I could do was share his message with Ms. Kinch and ask her to look 
through her files once more to see if she could find the correction she told me the 
program had made. 
 
 
 
TOM HARRIS 
Program: The National 
 
Mr. Harris wrote to complain about The National “for bias in their coverage of the 
climate change issue in general and in their coverage of the CoP6 conference in 
particular.”  He felt The National was engaged in propaganda, in “an effort directed 
systematically toward the gaining of public support for an opinion or course of 
action.”  He said that in spite of his e-mails and discussions with Robert Bishop, 
Senior Producer of The National, the “unbalanced coverage continues night after 
night, just as it did before.” 
 
Robert Bishop replied that one specific item cited by Mr. Harris was not about the 
state of the science of climate change, but had focused only on “the political 
manoeuvres of various governments in Canada that are facing the difficult task of 
meeting commitments made at Kyoto.”  Cynthia Kinch, Executive Producer of The 
National, echoed what Mr. Bishop had said.   
 
Review: 

I questioned the premise of Mr. Harris’s complaint, because it seemed to me that he 
was overstating both the nature and the extent of the controversy in the science that’s 
been driving the international movement to curtail the emission of greenhouse gases.  
He portrayed the state of climate science as a sort of evenly balanced dispute between 
some scientists who say we are causing climate change and some others who say we 
are not.  I examined about a year’s worth of coverage of the climate change issue on 
The National and in publications such as The Globe and Mail, The New York Times and 
The Guardian in Britain.  Apart from learning that there is a nasty little war going on 
here, I retained for purposes of this review the informed observation that in climate 
science there is a majority of scientists on one side and a minority on the other.  The 



22 

CBC policy book says that a particular point of view must be supplemented with an 
equitable treatment of other relevant points of view.  “Equitable in this context 
means fair and reasonable, taking into consideration the weight of opinion behind a 
point of view, as well as its significance or potential significance.”  The CBC, in its 
decision-making process, is entitled to make its own editorial determination about 
what opinions are in the mainstream, and need to be reflected, and what opinions are 
on the margins, and can be given the editorial hook they so often deserve.  I did share 
Mr. Harris’s view that there is a richer, more diverse range of opinion out there than 
had been reflected in The National’s newscasts.  As the CBC’s Robert Bishop pointed 
out in his response to Mr. Harris’s original complaint, this issue lends itself to 
treatment in a TV documentary.  I thought it unfortunate that The National had, so 
far, been unable to get one of its leading journalists up into the proverbial helicopter 
to provide us with a critical overview. 
 
 
 
PATRICIA KATAGIRI 
Program: The Sunday Edition 
 
Ms. Katagiri ordered through Bowden’s Media Monitoring an audio tape of Michael 
Enright’s interview with External Affairs Minister John Manley.  However, she said 
the tape did not contain the part of the interview in which she was most interested, 
comments made by Mr. Manley about Israel & Palestine.  She felt those comments 
had been deliberately dropped from the tape by the CBC. 
 
Review: 

I contacted Bowden’s and was told the gap on the tape must be the result of some 
technical problem.  No one at Bowden’s actually listened to the feeds of the many 
programs the company records.  They simply recorded the radio and TV programs as 
broadcast, live to tape.  If there were some kind of conspiracy to conceal some of Mr. 
Manley’s remarks, surely the edit wouldn’t chop the minister off in mid-phrase on 
one subject and pick him up in mid-phrase in another.  CBC policy was to archive 
programming without any editing whatsoever.  
 
 
 
WILLIAM KAY 
Programs: CBC News Online, Radio News, Television News 
 
Mr. Kay wrote: “Over the past three years, CBC radio and television has broadcast 
thousands of news stories relating to climate change, more specifically to global 
warming.  This coverage has been overwhelmingly imbalanced in favour of 
supporting the proposition that human activity is heating the planet to catastrophic 



23 

levels.”  He claimed that the human-caused global warming catastrophe hypothesis is 
a “wildly controversial theory within the scientific community, yet CBC coverage 
frequently gave, and gives the impression that it is an established fact.” 
 
Review: 

I agreed that editors needed to be careful to qualify their statements about the state of 
climate science.  But, as I had told Tom Harris, evidence suggested consensus on 
global warming and its causes is not evenly divided in the scientific community.  Yes, 
the views of the skeptics should be reflected in the CBC’s overall coverage, and in 
fact they were, but, given the strong consensus, there was in my view no need to give 
voice to their doubts about the reliability of climate science in each and every story 
about the international movement to reduce the emission of greenhouse gases. 
 
 
 
MAUREEN KHAN 
Program: CBC News Online 
 
Ms. Khan complained that John Walker Lindh, the American captured among 
Taliban and Al-Qaeda fighters in Afghanistan, was labeled as a Catholic.  She 
contended that Lindh “was not raised a Catholic, his family is not Catholic, and it is 
misleading, if not malicious to say that he was.” 
 
Ken Wolff, Executive Producer of CBC News Online, said he thought the phrase 
“raised as a Catholic” was appropriate.  “There seems to be no dispute that his 
parents were both Catholics, that he attended Catholic church and a Catholic school, 
that later (when he was in high school) his mother became a Buddhist and that his 
father remains a Catholic.  The reference to Catholicism in our story is relevant in 
that it shows he in fact had a typical American upbringing, yet somewhere along the 
line he was drawn to the Taliban.”   
 
Review: 

While the CBC News Online reference was perhaps too brief, and did not fully 
reflect the young man’s spiritual voyage, I felt it was relevant background 
information.  There is nothing anti-Catholic or biased about a story that provides 
some information about an individual’s background.  Whether or not the way this 
man was raised had anything to do with his eventual behavior was surely subject to 
debate, but there was nothing in the item that would enable us to come to some 
conclusion, one way or another.  
 
 
 



24 

EMILIE KITTERINGHAM 
Program: The National 
 
Ms. Kitteringham wrote: “What kind of crappy headlines are you putting out with 
your ‘constructed news?’  ‘Stockwell Day is trying to save his leadership with a 
cabinet shuffle,’ Peter Mansbridge says…That’s a load of crap and you know it!!!  Will 
you quit slamming Day and the Alliance?  I am really sick of CBC and their 
constructed news that skirts the truth!!!”   
 
The programmers declined to respond to this complaint. 
 
Review: 

The headline actually read, “Stockwell Day shuffles his shadow cabinet,” and the 
introduction to the item read, “Stockwell Day surrounded himself today with a new 
lineup of critics in his shadow cabinet.  The old ones had been criticizing the wrong 
thing, the Alliance leader himself.”  I rejected her complaint as unfounded.  But Ms. 
Kitteringham wrote, “Don’t tell me what I heard didn’t happen.”  It turned out that 
what she had heard was a promo for the upcoming news, in which Peter Mansbridge 
said: “Stockwell Day shuffles his shadow cabinet in an effort to shore up his 
leadership in the Canadian Alliance.”  I felt this was a fair and accurate description of 
Mr. Day’s move, coming as it did after some members of his shadow cabinet either 
quit or were expelled from the Alliance caucus in dispute with Mr. Day’s leadership. 
 
 
 
GEOFFREY KULAK 
Program: As It Happens 
 
Mr. Kulak complained that in an interview about a federal cabinet shuffle, Ottawa 
Citizen reporter Susan Riley referred to John Manley – who had been appointed 
Deputy Prime Minister – as “the great white hope.”  He felt this remark was 
thoughtless and offensive. 
 
Audience Relations replied that the expression was not racist. 
 
Review: 

While the expression had its origins in a racist context, many experts said its use 
today as a metaphor was not necessarily racist.  Prof. Jack Chambers of the 
Department of Linguistics at the University of Toronto said that while the expression 
was patently racist in its origins, its use as a metaphor nowadays could be acceptable 
if it were used, e.g., in a context where only whites were involved.  However, he 
added, “The literal basis for that metaphor is, nonetheless, racist.  It should probably 
be avoided, along with other racist expressions that have entered the language and are 



25 

now devoid (usually) of their racial origins.”  I told Mr. Kulak that I would share this 
advice with the relevant programmers, as well as with Susan Riley of the Ottawa 
Citizen.  But it was clear from the context of the broadcast that the expression was 
not used to denigrate anyone on the basis of race. 
 
 
 
DAVID LAUGHTON 
Program: The National 
 
Mr. Laughton disagreed with a report stating that “M. Bouchard came within ‘a 
percentage point of breaking up the country.’”  He said that for this to be true, “it 
must also be that a 50.5% Yes vote in this referendum would have automatically led 
to the breakup of the country,” which, he said, could really only occur through a 
successful coup d’état or an amendment to the Canadian Constitution. 
 
Review: 

When Mr. Laughton received no reply from the programmers I reviewed his 
complaint.  Mr. Laughton argued there was no way of demonstrating the statement 
that “the country came within a percentage point of breaking up” was true.  But if 
that’s the case, it may also be true that there’s no way of demonstrating that the 
statement is false.  Jacques Parizeau actually recorded a victory speech – which was to 
have been used if the Yes side had won – saying his government would initiate 
procedures to make Quebec an independent state.  The independence movement in 
Quebec has always taken the view that 50% plus one would be enough to start the 
province on the way to independence. 
 
 
 
PRISCILLE LEBLANC 
Program: CBC News Big Picture, Sky Blues; counterSpin 
 
Ms. LeBlanc is the Senior Director of Corporate Communications with Air Canada.  
She wrote “to register dismay and even outrage at the strong bias and subjectivity 
expressed by CBC journalists throughout the Big Picture feature aired on January 30 
and again this weekend.”  The Big Picture, Sky Blues, was one of a series of day-long 
examinations into the aftermath of the terrorist attack on the United States, including 
the major impact on the airline industry. Ms. LeBlanc felt that “gratuitous references 
to Air Canada’s poor service and customer preference for WestJet were evident 
throughout the day’s commentary by journalists.” 
 
Don Knox, Senior Director, News, Current Affairs and Newsworld, felt that the 
material was fairly presented and unbiased over the whole of the programming, with 



26 

the exception of one introduction to one segment on counterSpin, which referred to 
Air Canada as “a predatory, government-assisted behemoth, a hogger of profitable 
routes and a threat to regional carriers providing cheap fares, real smiles and personal 
treatment.”  He noted that this introduction was in keeping with the no-holds-barred 
style of the program, but agreed it was inappropriate to use the remarks without 
attribution. 
 
Review: 

I watched 18 hours of CBC Newsworld programming and rejected the complaint that 
Sky Blues amounted to ‘blatant and excessive Air Canada bashing.’ While I felt there 
was merit to the complaint concerning the introduction to counterSpin, CBC 
Newsworld gave voice to a wide range of opinion, including the views of Air 
Canada’s president.  The comments of CBC’s journalists were based upon unhappy 
experiences in their considerable travels. There was nothing wrong with CBC 
program hosts or reporters asking questions based upon anecdotal evidence. The 
issue was not whether questions were ‘subjective;’ it was whether the questions were 
relevant. And given the comments of Bruce Hood, the Air Travel Complaints 
Commissioner, and several passengers who were interviewed, the day’s programming 
proved to be both a relevant and timely reflection of reality.   
 
 
 
RICHARD MILLHAM 
Program: The National/the fifth estate 
 
Mr. Millham was critical of the quality of CBC reporting, specifically in two examples 
of “biased reporting which stems from…poor research on the part of the CBC and 
their reporters.”  He felt the war in Bosnia had been poorly reported for a decade, 
and said one report on the war in Bosnia dismissed the fighting between Serbs and 
Croats as puzzling since they are “all slavs,” and that a report might as easily find the 
conflict between Protestants and Roman Catholics an enigma because they are “all 
Irish.”  In the second example he found the story that the magazine Alberta Report 
was going to be sold in Toronto to be “Toronto-centric and patronizing.”  He also 
felt that portraying the magazine as right-wing “obscures many of the issues which 
Westerners…feel are not being addressed by ‘mainstream’ media such as the CBC.”  
 
Review: 

I could find no such reference in any Bosnian story, but invited the complainant to 
share any further concerns he might have about any contemporary stories.  As for the 
fifth estate item on Alberta Report, I felt it was fair, and pointed out that Alberta Report’s 
Link Byfield congratulated fifth estate producers for a fair story and ran a similar 
assessment of the item in an editorial. 
 



27 

 
 
HAKEEM BAIG MIRZA 
Program: The National 
 
Mr. Mirza was one of 120 people who complained about a report that showed 
pictures of Muslim worshippers in a Canadian mosque while the narration talked of 
terrorism. 
 
Cynthia Kinch, Executive Producer of The National, agreed and apologized for the 
inappropriate use of the file pictures used in the report.  Mr. Mirza requested an on-
air apology. 
 
Review: 

I told Mr. Mirza that I believed Ms. Kinch’s apology was sincere and should be 
accepted as such.  In my role as Ombudsman I had no say in day-to-day 
programming, including on-air apologies.  But I encouraged The National to develop  
program formats where programmers could address their errors.   
 
 
 
DAN MURRAY 
Program: Radio and Television News 
 
Mr. Murray had several complaints, all of them dealing with what he felt was a pro-
immigration bias.  “Why are you [at CBC news] so afraid of allowing opinions that 
oppose Canada’s present immigration policy?” 
 
Review: 

In the absence of any reply from any of the programmers involved, I examined the 
many complaints made by Mr. Murray on immigration coverage.  While I would like 
to see and hear more contrarian opinion on the CBC, failure to include contrarian 
opinion did not amount to violation of CBC journalistic policies.  That’s because 
CBC policies concerning balance encourage programmers to consider “the weight of 
opinion behind a point of view, as well as its significance or potential significance.”  
While I saw no evidence to support Mr. Murray’s allegation that the CBC’s 
programmers were “abusing their positions and becoming the willing dupes of the 
immigration industry and the Department of Citizenship and Immigration,” neither 
did I come across evidence that his opinions surfaced in the programs I reviewed.  I 
reminded programmers that they should ensure that the widest possible range of 
views is expressed.  I did think there was merit to his complaint about the use, on a 
couple of occasions, of the expression ‘head tax’ to describe the $975 landing fee 
collected from immigrants.  While this expression had been employed by politicians 



28 

from both the NDP and the Canadian Alliance, it did strike me as tendentious and 
should not be used without attribution by CBC News reporters. 
 
 
 
GLEN PARENT 
CBC News Online 
 
Mr. Parent took issue with a column by Larry Zolf on his characterization of then 
Canadian Alliance leader Stockwell Day.  “Mr. Zolf’s column clearly violates any 
reasonable standards of accuracy, fairness and integrity.  He fabricates fallacies based 
on his own bias and presents those fabrications as facts in his column.”  He 
demanded the Zolf column be removed, an apology run on CBC News Online for 
ten weeks, and that Mr. Zolf write a letter of apology to Mr. Day and pay $2500 to a 
charity of Mr. Day’s choice. 
 
Ken Wolff, Executive Producer, CBC News Online, replied that Mr. Zolf was a guest 
contributor to the service, hired to pass judgment on public affairs.  He wrote that 
the CBC did not adopt Mr. Zolf’s opinion as its own.  “I feel Mr. Zolf’s extensive 
background as a political writer and commentator qualifies him to give his opinion on 
current political events, which he did in this column.”   
 
Review: 

I agreed that Mr. Zolf was a commentator, not a reporter, and told Mr. Parent that 
while facts may be true or false, opinions are neither right nor wrong.  He may find 
Zolf’s comments ludicrous, reckless and offensive, and he may even be right – but 
these were opinions.  Mr. Zolf had the right to express his views, just as Mr. Parent 
had the right to criticize him. 
 
 
 
PAV PENNA 
Program: National Town Hall, Sept. 19, 2001 
 
Mr. Penna was one of thirty viewers who wrote to complain about the Town Hall. 
He felt that the audience makeup for this program – concerning the terrorist attacks 
on New York City and Washington, and aired a week after the event – “made the 
opinions expressed uni-dimensional and highly predictable.”  He asked if the 
audience had been deliberately “stacked” and whether the CBC’s own policies for 
public programming had been followed. 
 
Tony Burman, Chief Journalist and Executive Director of News, Current Affairs & 
Newsworld, replied that the Town Hall program was not “uni-dimensional” nor was 



29 

it “promoting a particular viewpoint.”  He said the Town Halls were to give a broadly 
representative group of citizens a chance to ask a panel of experts questions “that we 
expect many Canadians want to hear answered…However, let me say…that I think it 
is important to bear in mind that while live television is often exciting, it is also 
unpredictable…We have only a general idea of what questions people will ask.” 
 
Review: 

The CBC’s journalism policy did not specifically deal with the Town Hall concept or 
the composition of studio audiences for live broadcasts.  A current of anti-war, and at 
times anti-American, sentiment seemed to prevail in the audience; 11 of the 23 
audience members who spoke either attacked the notion of using force or blamed 
American foreign policy.  When all things were considered, panelists, politicians, 
members of the studio audience, and e-mails displayed on the screen, this program 
did “give adequate recognition to the range of opinion on the subject.”  While the 
Town Hall did not in my view violate CBC journalism policy, it clearly offended 
many viewers who felt that their opinions were not adequately represented in the 
studio audience.  I recommended that senior journalists establish guidelines for Town 
Hall programming.  The guidelines should state what national Town Halls are and 
what they are not, notably that they are not scientific surveys of public opinion.  
Canadians across the country should be given a reasonable opportunity to take part in 
national Town Halls.  They should be produced with a fair and balanced screening 
process that prizes diversity in point of view, location and background.  They should 
illustrate the range and texture of opinion in the country, and not just in one or 
another TV studio.  For this reason, applause in the studio is not only unwelcome, it’s 
irrelevant, and studio audiences should be reminded of this.  I recommended that any 
guidelines the CBC develops be published at its website and be circulated among 
studio audiences before national Town Hall broadcasts. 
 
 
 
JOHN RYAN 
Program: Commentary (Winnipeg Radio) 
 
Author John Ryan complained about the treatment he received in a commentary by 
Laurie Hoogstraten.  Mr. Ryan had donated some books to libraries and found that 
the way they handled tax receipts for such donations was inconsistent.  He discovered 
that the Winnipeg Public Library valued any donated book at $10 tops, and 
complained that this seemed contrary to the spirit of the Income Tax Act rules on the 
subject, and would discourage instead of encourage similar donations.  He also dealt 
with Revenue Canada and, in the end, the policy at the Winnipeg Public Library was 
changed.  He said he had been thanked for bringing about a change that was in the 
public good.  But he claims that Ms. Hoogstraten got it all wrong.  She was “not only 
wrong in the number of books I donated (16, not 320), she was wrong about the very 



30 

basis of my involvement…  She said, ‘I think he offered to unload books’ on the 
library – and get rid of them for a tax break since they were ‘stacked up in the 
basement.’  She made no effort to find out the facts of the story and presented a 
completely misleading and slanderous account of my activity.” 
 
After Mr. Ryan complained to John Bertrand, Director of Radio in Manitoba, CBC 
Radio in Winnipeg broadcast a correction, conceding that 16, not 320 books, were 
involved, and concluded with an apology.  Mr. Ryan accepted the correction, but still 
felt Ms. Hoogstraten “had no right to use me as a personal example for her 
commentary.” 
 
Review: 

I agreed that the commentary was inaccurate, and thus inherently unfair, and clearly 
violated the CBC’s journalistic policy.  But I noted that CBC Radio had moved 
quickly to provide a correction and felt Mr. Ryan should accept the apology. Since 
Mr. Ryan had raised a matter of public interest and attracted considerable public 
attention with his complaint about the Winnipeg Library’s practices, he had become a 
legitimate subject for  public comment.   
 
 
 
GILBERT SAVARD 
Program: Radio News 
 
Mr. Savard is the Regional Director, Communications and Executive Services, 
Manitoba Region, Indian and Northern Affairs.  He complained about the conduct of 
CBC reporter Maureen Matthews.  He said two of his colleagues attended a meeting 
made up of about ten people.  During the meeting a woman entered the room and 
began to record the discussions, without introducing herself.  They assumed she was 
recording the proceedings for purposes of preparing draft minutes of the meeting, 
and were surprised when, at the end, she introduced herself as a CBC reporter.  “I am 
gravely concerned that a CBC reporter taped my colleagues’ comments without their 
explicit consent.” 
 
John Bertrand, Director of Radio for Manitoba, replied that reporter Maureen 
Matthews had been invited to the meeting by officials of the Pauingassi First Nation 
and the Southwest Resources Council.  It was their meeting, in their building.  He 
noted that no comments made by Mr. Savard’s officials had been used in the item 
that was broadcast.   
 
Review: 

It appeared that Mr. Savard’s officials were not informed in advance that the meeting 
was to be open to the public.  And it did not appear that his officials had exercised 



31 

their right to ask Ms. Matthews to identify herself.  But Ms. Matthews could not be 
blamed for this. She had arrived while the meeting was under way and she did 
identify herself as soon as the opportunity arose.  She had acted in good faith and had 
no reason to believe she was doing anything other than gathering information in the 
open at a public meeting. And, in spite of Mr. Savard’s claim that an unmarked tape 
recorder was used, Ms. Matthews said the CBC logo is apparent on her small 
recorder. 
 
 
 
MRS. J. SCOTT 
Program: Radio & TV News 
 
Mrs. Scott wrote that, “as a frequent CBC radio and television listener and viewer and 
participant, I have found the CBC to be BLATANTLY biased in its reporting of 
many news events; choosing generally to reflect and support the federal Liberals’ 
secular, humanistic, anti-family, pro-abortion policies.”  Specifically, she found fault 
with Mary Lou Finlay’s interview with Canadian Alliance leader Stockwell Day, 
Wendy Mesley’s interview with Mr. Day, The National’s coverage of Mr. Day and his 
party during the election campaign, and the lack of coverage of an Ottawa 
demonstration by the pro-life movement. 
 
Review: 

I disagreed with Mrs. Scott on Mary Lou Finlay’s interview with Stockwell Day on As 
It Happens. Five minutes of the 20-minute interview dealt with Mr. Day’s private 
beliefs, not surprising given that Mr. Day’s personal views were at issue both during 
his campaign for leadership of the Alliance Party and during the general election 
campaign.  I told Mrs. Scott that the senior producer of the National Magazine felt 
overall coverage of the Canadian Alliance and its leader had been fair and even-
handed but that Wendy Mesley’s interview “fell short.” 
 
I told Mrs. Scott that I had conducted an independent review of several complaints 
about the election coverage.  With the exception of one program – a citizens’ panel 
which failed to include any representation west of Winnipeg, where the Alliance was 
deeply rooted – I concluded that The National, along with other programs on CBC 
Radio and TV, provided pretty well-balanced coverage of the election campaign.  As 
for coverage of Mr. Day’s leadership problems, these did exist and were worthy of 
reporting. 
 
I could not find any record of CBC radio or television coverage of the Ottawa rally 
mentioned by Mrs. Scott.  The CBC could not provide national coverage of every 
demonstration, but continuing news and current affairs programs must present a 
balanced overall view of controversial matters.  There were times when CBC 



32 

journalists could do a better job reflecting the full range of opinion by giving greater 
voice to those in our midst who share Mrs. Scott’s views. 
 
 
 
ADAM SMITH 
Program: The House 
 
Mr. Smith complained on two occasions, first that this program seemed to be “a shill 
for the Liberal government,” and later that, “I am continually dismayed at the 
apparent Liberal party/Government bias of The House’s host, Jason Moscovitz.”  He 
felt Mr. Moscovitz lobbed easy questions at Liberals and got tough with the 
opposition, when he felt it should be the other way ‘round.   
 
Esther Enkin, Managing Editor and Chief Journalist for CBC Radio Information 
Programming, told Mr. Smith she disagreed, and judged Mr. Moscovitz to be one of 
the toughest interviewers in Ottawa.  “In fact, the Prime Minister has declined 
interviews, despite many requests to be on the show.”  She referred to one item Mr. 
Smith complained about, that examined the Liberals’ re-election strategy and talked 
with two MPs on the difficulty of running an election campaign with a leader who is 
not universally supported by all MPs – “hardly Liberal propaganda.”   
 
Review: 

If Mr. Moscovitz had an identifiable bias it was a healthy bias for public policy and 
public life.  No matter who he interviewed, no matter what his line of questioning, I 
discerned an interest in, an understanding of and an underlying respect for all those 
who devoted themselves to public service.  As for “shilling” for the government in 
interviews with Lloyd Axworthy on his retirement and Sheila Copps about her 
transformation from Rat Pack member to a quiet, businesslike cabinet member, I felt 
Mr. Moscovitz was in pursuit of pertinent information:  What did Axworthy think he 
had achieved – and failed to achieve – in a lengthy political career?  And was Ms. 
Copps consciously remaking her image for entering a leadership campaign?  CBC 
journalistic policy recognizes that continuing news and current affairs programs such 
as The House must present a balanced overall view of controversial matters over a 
reasonable period of time.  While the ideal is to strive for balance within each and 
every program, the reality was that balance could only be achieved in a series of 
programs. And The House did this admirably.  
 
 
 
 
 
 



33 

ROBERT STEVEN & JANETTE BYUN 
Program: Cross Country Checkup 
 
These two listeners felt that in regular and special editions of Cross-Country Checkup 
after the September 11 attacks on New York City and Washington, “Rex Murphy has 
completely failed to present balanced viewpoints.  We feel that he has consistently 
shown considerable bias against those callers and guests who express reservations 
about unconditionally supporting the USA in its war against terrorism.  He also has 
shown a bias against callers and guests who sympathize with the plight of oppressed 
and terrorized peoples outside the USA.”  They felt Mr. Murphy dismissed and 
misrepresented the views of callers “with whom he did not agree.” 
 
Lynn Munkley, Senior Producer of Cross Country Checkup, replied that without specific 
examples or even days or times, it was difficult to respond with the detail Mr. Steven 
and Ms. Byun hoped for.  But “during those weeks in September, Mr. Murphy talked 
with hundreds of callers.  For most of that time I was in the studio with him, listening 
very carefully.  I must say that I did not hear the kind of consistent and continuous 
bias you describe.  I can tell you that Mr. Murphy and all the producers working on 
the shows made every effort to be objective and even-handed in talking with callers.”   
 
Review: 

I reviewed five editions of Cross Country Checkup, which gave voice to a wide range of 
opinion involving callers and guests in both Canada and the United States. It was true 
that host Rex Murphy challenged those who were eager to assess blame for the Sept. 
11 attacks.  He pointed out, quite accurately, that no one had claimed responsibility 
for the attacks and that while there was considerable speculation there was virtually 
no hard information about the attackers at that time.  But it was also true that Mr. 
Murphy and the program’s producers did not stifle, restrict, or otherwise repress the 
views of those who were critical of the Americans.  I found that the series of 
programs did give generous voice to callers who expressed reservations about the 
wisdom of falling into line with American policy, just as these programs dealt fairly 
with those who felt that Canada had a responsibility to join with the Americans and 
others to wage war on terrorism.   
 
 
 
DON TARASOFF 
Program: Radio & TV News 
 
Mr. Tarasoff noted that the conference of the Federation of Canadian Municipalities 
“overwhelmingly passed a resolution calling on the federal government to examine 
the costs and benefits of the Firearms Act; in effect, the elected representatives of 
local communities find the Firearms Act a waste of time and resources that could be 



34 

better spent on community safety.  To my knowledge, neither CBC nor CTV 
reported this resolution, nor was there any response reported from the Hon. Anne 
McLellan, who was present, nor the Commissioner of the RCMP.  Is this not 
newsworthy?   Or did I miss your coverage of this significant resolution?” 
 
Review: 

Mr. Tarasoff’s view that the development warranted national TV coverage was 
reasonable.   But the fact that on any given day the CBC does not cover some 
development or other in a continuing news story does not constitute a violation of 
CBC journalism policy.  The Canadian news media, including the CBC, could hardly 
be accused of ignoring the controversy over gun control.  Over time, there had been 
abundant coverage, both pro and con, of this federal program.   
 
 
 
DANIEL TAYLOR 
Program: Main Street (Saint John Radio) 
 
Mr. Taylor, president of the New Brunswick Scottish Cultural Association, 
complained that the program host, Gary Mittelholtz, had mispronounced the name of 
a town in northern New Brunswick.  He felt that by pronouncing “Balmoral” with 
the French pronunciation “Belmorel” the CBC was trying to change the name and, 
therefore, the history of the community.  
 
Mr. Taylor discussed the matter with the host and the producer of the program. Both 
told him that the CBC goes with how the local people pronounce the place name.  
And in this case, the majority of the people of Balmoral are francophone.  Susan 
Mitton, Director of Radio for the Maritimes, supported this view, after the mayor and 
village administrator confirmed that the French pronunciation was used by 90% of 
the residents. 
 
Review: 

An expert on place names in Atlantic Canada pointed out during the broadcast that 
pronunciations of place names, like the pronunciation of other words, evolved over 
time throughout the world.  But, as a rule of thumb, the pronunciation of place 
names depended upon their demographics, notably that “The widely accepted 
pronunciation is the one favoured by the people who live there.”  So while Mr. 
Taylor was right about the pronunciation of Balmoral, so were the people who call 
their community ‘Belmorel,’ and so was CBC Radio, which had a long tradition of 
respecting the way people and places describe themselves.   
 
 
 



35 

JOHN UFFE 
Program: This Morning 
 
Mr. Uffe wrote to register his “strongest possible protest” about This Morning’s report 
about the drug Ecstacy.  “As far as I was concerned, this program was a half-hour 
advertisement FOR Ecstacy.  I was thoroughly disgusted…The part that I heard did 
not say anything about any bad effect – the fact that it kills.” 
 
Executive producer Judy McAlpine replied: “We chose to air the views of people 
who use this drug in order to discover why it has become such a prevalent illegal 
substance.  Our intent was not to encourage usage of the drug, but to provide 
information about why it is used.  I do not believe our host in any way defended the 
use of the drug during the interview.  You are also concerned that the part of the item 
you heard did not contain any information about the bad effect of the drug.  In fact, 
the panel of users was followed by a doctor who examined the dangers of Ecstacy, 
including information about deaths caused by the drug.”   
 
Review: 

Mr. Uffe was right when he noted that the three people interviewed described how 
wonderful they felt when they took the drug.  But he was wrong when he said there 
was no mention of the risks of taking ecstasy.  The first part of the program involved 
a panel of Ecstacy users who spoke of their experiences; the second was an interview 
with a leading scientific researcher who told us what he knew about the drug and its 
possible side effects.  The program provided its listeners with an informative, well-
balanced portrait of the drug.  It was unfortunate that Mr. Uffe did not hear the 
entire program, which in my view was produced in full respect of CBC’s Journalistic 
Standards and Practices. 
 
 
 
JILL WYKES 
Program: Metro Morning (Toronto Radio) 
 
Ms. Wykes, Vice President of Sales at Sunquest Vacations, complained about a series 
of items concerning consumer complaints about the travel industry.  She said that 
after a story about a woman who had a complaint with Canada 3000 Holidays, a CBC 
producer spoke about how she successfully sued Sunquest a few years ago.  Ms. 
Wykes said that “At no time were we called for any verification of any of these facts 
and at no time were we asked for any comment whatsoever.” 
 
Alex Frame, Vice-President, CBC Radio, reviewed tapes of the program.  He found 
nothing in the story that was factually incorrect or misleading.  “It was a first person 
account of a trip that went wrong and what one person did about it.”  He said the 



36 

whole point of the piece was to review what options consumers had available to them 
when faced with similar problems.   
 
Review: 

Since Ms. Wykes did not dispute the facts and since the program dealt with an 
account of what had happened in the courts, I saw no valid reason why Metro Morning 
would have needed to solicit Sunquest’s comments.  In my view there was nothing 
inappropriate or unfair about the interviews.  I agreed with Alex Frame that their 
objective was to help inform consumers about what to do when the dream holidays 
they’ve purchased prove to be nightmarish. 
 
 
 
LE SYNDICAT DES COMMUNICATIONS DE RADIO-CANADA 
Program: Emissions de Robert-Guy Scully 
 
Le Syndicat des communications de Radio-Canada, the journalists’ union at the 
French networks, complained about the financing of Robert-Guy Scully’s programs 
on RDI, Radio-Canada’s equivalent of CBC Newsworld.  (The complaint was 
directed to me rather than to Radio-Canada’s Ombudsman, Renaud Gilbert, who was 
head of RDI at the time.)  The main complaint was the secret financing of one of Mr. 
Scully’s programs on RDI, le Canada du Millénaire.  Its production was supported by an 
unannounced grant of $1.2 million from the Canada Information Office, a federal 
agency established to promote Canada, especially within Quebec.  The union 
complained that Radio-Canada management had violated the Corporation’s 
Journalistic Standards and Practices. 
 
Claude Saint-Laurent, General Manager, TV Information Programs, said he and his 
colleagues were unaware of the federal agency’s financing of the Scully program and 
immediately stopped broadcasting le Canada du Millénaire.  
 
Review: 

While the failure to disclose the sources of funding of any information program was 
wrong and, in my view, unethical, this did not constitute a clear violation of Radio-
Canada’s Journalistic Standards and Practices, which does not address this issue. As a 
result of my extensive review, I made several recommendations, including the 
recommendation that the principle of the transparency of financing of information 
programs be enshrined in the Corporation’s journalism policy. The complete list of 
recommendations, along with the many other issues involved in this complaint, is 
published at the Ombudsman’s home page at the CBC website 
(www.cbc.ca/ombudsman). 
 



37 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

REVIEWS OF COMPLAINTS ABOUT CBC’S 
COVERAGE OF EVENTS IN THE MIDDLE EAST 

 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



38 

REVIEWS OF COMPLAINTS ABOUT CBC’S COVERAGE OF EVENTS IN 
THE MIDDLE EAST 

 
 
GEORGE FLEISCHMANN 
Program: The National 
 
Mr. Fleischmann wrote to the CBC President to complain about “the ongoing biased 
coverage of your Middle East correspondent Neil Macdonald.”  In one particular 
story, Macdonald reported on injured Palestinians which, in Mr. Fleischmann’s view, 
“exploits the sensationalism in the Middle East crisis and thus plays directly into 
Palestinian hands and strategy.” 
 
Executive Vice-President Harold Redekopp, replying on behalf of the president, 
strongly disagreed.  He said those shown in the report of April 10 were indeed 
Palestinians wounded by Israeli bullets, but to infer this supported the Palestinian 
cause was to miss the story’s broader and overwhelming sense of sorrow.  Over time, 
he said, Macdonald and other CBC correspondents had covered many other aspects 
of the Middle East story.   
 
Review: 

I conducted an extensive review of Mr. Macdonald’s work, examining more than 40 
news items.  The number of stories initiated by Palestinian attacks was roughly the 
same as those initiated by Israeli attacks.  I thought it entirely unfair to call Mr. 
Macdonald’s reporting on the conflict “blatantly one-sided.”  Mr. Macdonald told me 
that, “I report what I see on a daily basis, and I work deep in the field of the conflict 
zones, places most people other than the Palestinians, Israeli troops or settlers just 
don’t go.  I am sorry Mr. Fleischmann doesn’t like what I find there.”  I did agree 
with Mr. Fleischmann’s suggestion that CBC TV News should do a documentary on 
what is being taught to youngsters in Israeli and Palestinian schools about each other.   
 
 
 
DAVID GEORGE 
Program: CBC News Online 
 
Mr. George accused the CBC of legitimizing and implicitly excusing the Palestinian 
mass-murder of more than ten Israeli men, women, children and babies riding on a 
public bus, by calling the perpetrators “militants” rather than “terrorists.”  This, he 
said, encouraged further carnage. 
 
Ken Wolff, Executive Producer of CBC News Online replied that the Western news 
media try to avoid labels in these controversial stories, and instead try to report what 



39 

happened.  On this particular story, he noted, The New York Times referred to “the 
Islamic group Hamas,” Associated Press referred to “the Islamic militant Hamas 
group,” and the Washington Post referred to “the radical group Hamas.” 
 
Review: 

There is nothing in the CBC’s journalism policy that prevents the public broadcaster’s 
journalists from calling a spade a spade or a terror attack a terror attack.  But I share 
the view that the CBC’s information programmers should be careful with the use of 
language, especially in the Middle East where, as The New York Times has reported, 
“even words shoot to kill.”  Terrorism is commonly defined as the deliberate 
targeting of civilians, but neither side in this conflict fully respects the definition.  
One side’s war on terrorism is the other side’s struggle for independence.  Each side 
uses and abuses the word ‘terrorist’ to frame the issues in an effort to advance its 
political agenda.  The request that the CBC stop using expressions like ‘militant,’ 
‘gunman’ or even ‘suicide bomber’ and routinely describe Palestinians involved in this 
conflict as ‘terrorists’ would in effect amount to asking the CBC to take sides and to 
embrace the Israeli government’s position and its definition of terrorism, which 
denies the legitimacy of Palestinian resistance.  Like other leading news organizations, 
CBC Radio and TV News have employed the practice of providing a factual account 
of developments in this conflict.  There is nothing inherently wrong with using words 
like ‘militant,’ gunman’ or ‘suicide bomber’ to describe events.  Such events may or 
may not amount to terror attacks, i.e., the deliberate targeting of civilians, depending 
upon the circumstances.  The primary responsibility of the public broadcaster’s 
journalists is to gather the facts and tell us, as best they can in the circumstances, 
exactly what happened.  If they do this well, we the listeners and viewers will be able 
to make our own judgments and conclusions. 
 
 
 
JIM GLASSFORD 
Program: As It Happens 
 
Mr. Glassford complained about Mary Lou Finlay’s interview with a spokesman for 
Israeli Prime Minister Ariel Sharon.  He felt Finlay was unfair and “seemed to 
support the death of innocent children and women, as long as they are Palestinian.” 
He said a Palestinian point of view should have been included. 
 
Review: 

I disagreed with Mr. Glassford’s depiction of Ms. Finlay’s interview, and felt it did 
not violate CBC journalism policy.  At no time did Ms. Finlay ‘seem to support the 
death of innocent women and children.’  The subject of the interview was the 
strained relationship between Israel and the United States over the building of the 
coalition against terrorism, and not the dispute between the Israelis and the 



40 

Palestinians.  So there was no need to seek comment from Palestinians, whose views 
had been well reflected in this program on many other occasions.  
 
 
 
WARREN GROSSMAN 
Program: Radio News 
 
Mr. Grossman wrote to complain about a news report that “Israel was again attacking 
Palestinians.”  He said, “This is inaccurate in so far as though Israel is attacking 
Palestinians the Palestinians they are attacking are terrorists who have carried out or 
are planning further acts of terror against Israeli civilians.  This is a crucial distinction 
and should be understood by CBC’s listeners.  By not adding the word ‘terrorists’ 
after Palestinian, listeners are left to think that Israel is wantonly attacking any and all 
Palestinian civilians.” 
 
Review: 

Mr. Grossman called to say he had not received a response from the programmers.  
Since his complaint dealt with the use of the word ‘terrorist’ I sent him my comments 
on the matter.  (See the David George review.) 
 
 
 
CARMEN JARRAH 
Program: The National 
 
Ms. Jarrah felt a report by correspondent Neil Macdonald was “yet another example 
of the media’s long-continued bias and misrepresentation of the Palestinian people, 
other Arabs and Muslims…CBC described the Palestinians who were killed, and 
those injured by Israel and deprived of medical care [in the village of Beit Rima] as 
‘militant.’  The words ‘terrorists’ and ‘nests of terrorists’ were also used to describe 
the Palestinians.”  She asked why the media continued to “placate Israeli acts of 
aggression while vilifying Palestinian acts.” 
 
Tony Burman, Chief Journalist and Executive Director of News, Current Affairs and 
Newsworld, pointed out that Mr. Macdonald did not use the word “terrorist” 
himself, but attributed it to the Israelis, saying:  “This afternoon, the crowd outside 
Ramallah Hospital went wild with grief.  Israel said all the dead were terrorists, that 
the village was a nest of terrorism.” He then explained how Israelis used the word:  
“But then, practically anyone in the occupied territories who resists Israeli military 
force is routinely labeled a terrorist here.”   
 
 



41 

Review: 

I felt that this was an even-handed account of the incident.  Mr. Macdonald attributed 
the word “terrorist” to the Israelis.  He did not describe those Palestinians killed or 
injured in the village as “militants.”  He did use the word later in the report, but those 
two references were to the broader conflict, and not specifically to the incident at Beit 
Rima.  The language here reflected reality, notably the fact that in the Palestinian 
community there are militants; i.e., those engaged in warfare against Israel.   
 
 
 
PROF. ERIC LAWEE 
Program: Radio News 
 
Prof. Lawee of York University objected to two radio news reports.  One concerned 
a pre-dawn raid into the West Bank city of Hebron by Israeli tanks that resulted in 17 
Palestinians being wounded. He said that, listening to other outlets, he learned it was 
not a spontaneous outburst, but a response to an attack on Jews in the region.  The 
other report, concerning attacks by Israeli helicopter gunships on Palestinian bases, 
mentioned that two Palestinians were dead and dozens wounded, and reported 
Yasser Arafat’s response. He felt that the report should have stated that the attacks 
were in response to “a recent wave of terror attacks that killed two Israeli teenagers in 
a suicide bombing, that of a ten-month-old baby by a Palestinian sniper the day 
before, and which have caused the death or wounding of scores of other Israeli 
civilians.”  He felt that, in both stories, “crucial ‘context’ was omitted in a way that 
must surely violate every norm of journalistic integrity.” 
 
Esther Enkin, Chief Journalist, CBC Radio, replied that she strongly disagreed with 
Prof. Lawee’s assessment.  She said the story on the tank attack on Hebron was 
followed by the information that it came after Palestinian attacks. As for the second, 
brief story, she pointed out there were full reports on the bus stop suicide bombing 
that killed two teenagers the day before, when it happened.   
 
Review: 

What Prof. Lawee had heard were two brief copy stories from the “hourlies,” the 
brief newscasts that amount to a headline service provided between major news 
bulletins.  Such headlines do not provide context, in any medium.  Obviously we 
expect headlines to be accurate, but we should also recognize that by their very 
nature, as a source of information, they are incomplete. 
 
 
 
 
 



42 

PROF. ERIC LAWEE 
Program: Radio News 
 
Prof. Lawee was concerned about the use of the word ‘militant’ rather than ‘terrorist’ 
in a radio report about attacks made by Palestinians on Israelis.   
 
Review:  

I shared with Prof. Lawee my view of CBC policy and practice in describing events in 
the Middle East, adding that I view the term ‘militant’ as a generic expression 
referring to all the Palestinians who are actively resisting Israeli occupation.  Once 
there is an attack I think it’s more appropriate to employ language that informs us 
about the attack itself.  If it’s a gunman, describe the attacker as a gunman; if it’s a 
suicide bomber, describe the attacker as a bomber, and so on. (See the David George 
review.) 
 
 
 
DR. ERIC RUMACK 
Program: TV News 
 
Dr. Rumack requested that “from this time forward you properly and accurately 
describe the almost daily Palestinian attacks against Israel as terrorist attacks, and not 
merely as incidents perpetrated by ‘gunmen’ or ‘militants.’ 
 
Review: 

I shared my comments about the use of the word ‘terrorist’ with Dr. Rumack. (See 
the David George review.) 
 
 
 
JONATHAN USHER 
Program: The National 
 
Mr. Usher complained that “Neil Macdonald is still following CBC wording – saying 
‘terrorists’ are militants and gently whitewashing the horrible deeds of the 
Palestinians.  It is time that the CBC departed from the even-handed stand of the 
Canadian government and recognized that evil and reaction to evil should not be 
reported as equals…” 
 
Review: 

I shared my comments about the use of the word ‘terrorist’ with Mr. Usher. (See the 
David George review.) 



43 

 
 
 
HOWARD WARREN 
Program: Sunday Report 
 
Mr. Warren wrote “to express my strong disapproval of Neil Macdonald’s constant, 
unchecked editorializing against Israel.  The latest example occurred last Sunday, 
December 16.  In concluding his broadcast, Mr. Macdonald said: ‘Israel continues to 
insist on a week of total quiet, but reserves the right to continue what it calls self-
defence measures, and those measures generally involve killing Palestinians.’  Mr. 
Macdonald has referred to Israel’s self-defence measures in a similar sarcastic manner 
in many other reports.” 
 
Tony Burman, Executive Director of CBC News, Current Affairs and Newsworld, 
disagreed with Mr. Warren’s assessment of this story and of Mr. Macdonald’s 
reporting in general.  He said “in the euphemistic vocabulary of the Middle East 
conflict, ‘self-defense measures’ generally means attacks by Israel Defense Forces on 
those Palestinians it considers to pose a threat.  In this context, Mr. Macdonald’s 
statement that you felt was sarcasm (‘…and those measures generally involve killing 
Palestinians’) more correctly should be viewed as a statement of fact.” 
 
Review: 

I spoke with Mr. Macdonald, asking him about his concluding observation that Israeli 
self-defence measures “generally involve killing Palestinians.”  Mr. Macdonald said he 
was specifically referring to Israel’s policy of hunting down and killing Palestinians 
suspected to have been involved in past attacks, or thought to be planning future 
attacks. I reviewed his reportage and noted that the reporter had covered Israeli 
attacks just as he had reported extensively about Palestinian suicide bombings and 
other terror attacks on Israelis.  I thought it unfair to dismiss all the killing the 
reporter has witnessed as sarcasm or personal opinion.  Reporter Macdonald’s 
concluding comments accurately reflected a reality, albeit a reality that in my view 
would have been better described with specific reference to Israel’s policy of so-called 
targeted killings.  
 
 
 
GORDON WISEMAN 
Program: The National 
 
Mr. Wiseman complained about Neil Macdonald’s coverage of events in the Middle 
East, in particular a report on August 17, 2001.  “It is perplexing to attempt to 
understand the reasons why Mr. Macdonald goes out of his way time and again to 



44 

favour, justify and rationalize acts of Arab terror…Surely the intended killing of 
innocent civilians in public places by powerful bombs constitutes terrorism by 
anyone’s definition.  Yet Mr. Macdonald has no interest in reporting on this side of 
the equation.” 
 
Tony Burman, Executive Director of CBC News, Current Affairs and Newsworld, 
replied that Neil Macdonald had reported on the Israeli assassination of a senior 
Palestinian political leader.  The assassination led to Palestinian retaliation and later to 
what Israel called reprisal raids.  His report then went on to make a broad point about 
the use of language in the Middle East conflict, where both sides “use language to 
frame the issues to their advantage.”  Mr. Burman said that “‘terrorist’ is one of those 
words that journalists use very carefully, particularly in the Middle East…Some news 
organizations, like Reuters, have decided not to use the word at all in their reports.” 
 
Review: 

While I agreed with Mr. Wiseman that the report could have provided more relevant 
information about the background of the Palestinian assassinated by the Israelis, I 
believed this was due to the brevity of television reporting and not, as he maintained, 
the result of “a demonstrable bias against Israel and his identification with the Arab 
cause.”  I sent Mr. Wiseman a transcript of an earlier report filed by Mr. Macdonald 
which helped explain the rationale behind the caution displayed by CBC in the use of 
the word ‘terrorist’ in the context of the Middle East.  I agreed with the expert in the 
report who stated that the use of violence against civilians amounts to terrorism. But 
I also agreed with Tony Burman, who noted that violence and terror have befallen 
civilians on both sides in this dispute.  I later shared with Mr. Wiseman my comments 
on the language used to describe the conflict in the Middle East.  (See the David 
George review.) 
 
 
 
GORDON WISEMAN 
Program: The National 
 
Mr. Wiseman wrote to complain about “the continuing anti-Israeli bias in your news 
coverage” and in particular, a National documentary, “Yasser Arafat, the Prisoner,” 
by Paul Workman.  “While the rest of the world has come around to regarding Yasser 
Arafat as a duplicitous advocate of terrorism…your correspondent portrays him with 
heartfelt sympathy.” 
 
Tony Burman, Chief Journalist and Executive Director of News, Current Affairs and 
Newsworld, replied that he thought Paul Workman’s report was fair and even-handed 
“in its treatment of a very complex and, for many, emotionally fraught subject.”  Mr. 
Burman strongly disagreed that Yasser Arafat was portrayed with “heartfelt 



45 

sympathy.”  He said Mr. Arafat was more than a “duplicitous advocate of terrorism.”  
He might, said Mr. Burman, be a bad administrator and a worse negotiator, “but he is 
after all the man Palestinians have duly elected as their leader.”  He said there were 
two sides to every story, and the Middle East was certainly no exception.  “Our 
reporting will not necessarily please all our viewers, but they have a right to expect 
that we will be straightforward and honest.”   
 
Review: 

The documentary did not portray Yasser Arafat with “heartfelt sympathy.” In fact it 
featured harsh criticism of both Mr. Arafat and Prime Minister Ariel Sharon. True, no 
Israeli government spokesperson was heard here. However, I checked daily news 
reports for the two months preceding Mr. Workman’s report, and found that the 
Israeli government position was regularly reflected there.  But we had heard little 
from those in Israel opposed to Mr. Sharon’s policies.  Overall, the Workman report 
did not create an imbalance in The National’s coverage; it helped create a better 
balance by reflecting a wider range of Israeli opinion.  
 
 
 
SAM WOLF 
Program: Radio News 
 
Mr. Wolf objected to the CBC carrying an interview with a member of Women in 
Black, which he described as a “fanatical fringe group with no relevance to the Jewish 
people.  They have no support in the mainstream of Jewish life whatsoever…It is not 
the first time that the CBC trots out a deranged Jew to criticize their own people, to 
bash Israel.” 
 
Review: 

The CBC policy handbook states that the CBC would fail to live up to its mandate if, 
in the attempt to upset no one, to disturb no institution, it limited its reporting to 
what the largest audience wants to know.  “A journalistic organization, to achieve 
balance and fairness, should ensure that the widest possible range of views is 
expressed.”  The truth was CBC Radio reported the prevailing opinions in Israel very 
often, as it should, and only very rarely did we hear the view of people like Ms. Segal 
of Women in Black.   
 
 
 
 
 
 



46 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

APPENDICES 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



47 

Appendix I 
 

THE OMBUDSMAN’S COMMENTS ABOUT THE USE OF THE WORD 
‘TERRORIST’ 

 
 
There is nothing in the CBC’s journalism policy that prevents the public broadcaster’s 
journalists from calling a spade a spade or a terror attack a terror attack.  
 
But I share the view that the CBC’s information programmers should be careful with 
the use of language, especially in the Middle East where, as The New York Times has 
reported, “even words shoot to kill.” 
 
In an article last August the newspaper cited the example of an Israeli missile attack 
which killed eight Palestinians, including two small boys who happened to be near the 
Hamas offices in the West Bank. Israeli officials regretted the death of the children, 
but said their target was a terrorist leader.  The article continues: 
 

“While the United States and other countries condemned this calculated 
killing, the latest in a series of such attacks, Israel insisted on its right and 
obligation to protect its own people by disposing of suspected terror 
masterminds before it’s too late. 
 
“The merits of that argument aside, how might one describe that anti-
Hamas strike in Nablus? 
 
“Easy, Palestinian officials said. It was a cold-blooded assassination. But 
just as one person’s terrorist has long been another person’s freedom 
fighter, one person’s ‘assassination’ is the other’s ‘active self-defence,’ a 
term favored by some Israeli officials.”  

 
Yaron Ezrachi, Senior Fellow with the Israel Democracy Institute in Jerusalem, told 
The Times, “We see in the language the huge discrepancy in psychology and emotions 
that each side brings to the conflict. Every act, gesture or word used by one side is 
destined to be mistranslated in the other system. So we have endless systemic 
misunderstandings.”  
 
One of the victims of this shoot-to-kill language is the word ‘terrorist.’ Terrorism is 
commonly defined as the deliberate targeting of civilians, but neither side in this 
conflict fully respects this definition. On this battlefield there are either no terrorists 
(Hamas describes its attacks on Israeli civilians as resistance or self-defence) or there’s 
nothing but terrorists (The Israeli government classifies all Palestinian violence, 
including attacks on its soldiers, as terrorism). True, the Palestinian leader, Yasser 
Arafat, issued a statement in February, declaring “I condemn the attacks carried out 



48 

by terrorist groups against Israeli citizens.” However, this statement was quickly 
denounced by Hamas. And, in fact, Palestinian fighters, including members of Mr. 
Arafat’s Fatah, generally consider Israeli settlers in their fortified communities in the 
Occupied Territories to be legitimate targets. So, in the Israeli government’s 
vocabulary, there’s no place for a Palestinian ‘militant.’ Its enemies are all defined as 
terrorists and therefore subject to targeted killings, ‘active self defence’ according to 
the Israelis or ‘state terrorism,’ according to the Palestinians. One side’s war on 
terrorism is the other side’s struggle for independence. Each side uses and abuses the 
word ‘terrorist’ to frame the issues in an effort to advance its political agenda. Little 
wonder then that leading news organizations, the CBC included, tend to employ such 
shoot-to-kill words only with attribution to either side.   
 
One Israeli expert who has addressed the self-interested, partisan definition of 
terrorism is Boaz Ganor, Executive Director of the International Policy Institute for 
Counter-Terrorism at Herzliya (www.ict.org). He believes a distinction should be 
made between terrorism and guerilla warfare. He would define terrorism as ‘the 
deliberate use of violence against civilians in order to attain political, ideological and 
religious aims.’ And he would define guerilla warfare as ‘the deliberate use of violence 
against military and security personnel.’ Mr. Ganor says his distinction parallels the 
conventions of war, which permit the targeting of combatants but forbid the 
targeting of civilians. So under this definition the militant, the gunman and 
presumably the suicide bomber who attacks military targets would not be called a 
terrorist. In an interview with CBC TV News, Mr. Ganor said he would even be 
prepared to describe Palestinians as freedom fighters if they would agree to limit their 
attacks to military targets. In an essay entitled “Terrorism: No Prohibition without 
Definition,” Mr. Ganor concedes that his definition makes a moral distinction 
between guerilla warfare and terrorism. One would be considered legitimate; the 
other morally reprehensible. In his interview with the CBC, he said “We have one 
message for you, Palestinians. Maybe you should use violence in order to achieve 
your political aims. But one certain kind of violence you should never use because if 
you use it you would lose your legitimacy and our support: And this is the use of 
violence directed against civilians, meaning terrorism.” 
 
While it appears that no one is prepared to accept Mr. Ganor’s proposal, I believe 
that his distinction between guerilla warfare and terrorism at least has the merit of 
capturing the complex realities of this conflict. While his definition recognizes that 
there is real terrorism, and real terrorists, in this neighbourhood, it also acknowledges 
the underlying legitimacy of the struggle between two peoples who lay claim to the 
same piece of land.  
 
This brings me to the request that the CBC stop using expressions like ‘militant,’ 
‘gunman’ or even ‘suicide bomber’ and routinely describe Palestinians involved in this 
conflict as ‘terrorists.’ In effect this amounts to asking the CBC to take sides and to 
embrace the Israeli government’s position and its definition of terrorism, which 



49 

denies the legitimacy of Palestinian resistance.  As my colleague Jeffrey Dvorkin, 
Ombudsman for National Public Radio in the United States, has written: 
 

“While the use of the ‘t’ word may be accurate it also has a political and 
extra-journalistic role of de-legitimizing one side and enthroning the views 
of the other. This is not the role of responsible journalism, which is and 
should be to describe with accuracy and fairness events that listeners may 
choose to endorse or deplore.” 

 
Like other leading news organizations, CBC Radio and TV News have employed the 
practice of providing a factual account of developments in this conflict.  If a gunman 
attacked a military check-point and killed either soldiers or civilians, the CBC News 
report would say so. If a suicide bomber attacked cafes or pizza parlors or buses and 
killed or injured the people there, the CBC would strive provide us with as much 
information and context as possible.  Similarly if, in retaliation or during raids on 
Palestinian areas, the Israeli Defence Forces killed or injured civilians as well as 
Palestinian fighters, the CBC would say so.  
 
There is nothing inherently wrong with using words like ‘militant,’ ‘gunman’ or 
‘suicide bomber’ to describe events. Such events may or may not amount to terror 
attacks, i.e., the deliberate targeting of civilians, depending upon the circumstances.  
The public broadcaster’s journalists are entitled to make conclusions of their own 
based on the facts. And on occasion they do, employing the ‘t’ word. But this can 
only happen after the fact, as it were, once all the relevant information is available. 
Let’s keep in mind that daily news reporters and their editors do not always enjoy this 
luxury. Their primary responsibility is to gather the facts and tell us, as best they can 
in the circumstances, exactly what happened. If they do this well, we the listeners and 
viewers will be able to make our own judgments and conclusions.  This approach is 
entirely consistent with CBC policy to reflect and reveal reality so as to permit an 
adequate comprehension of the issues.  
 
Finally, let’s acknowledge, as one Canadian columnist has written, that “terrorism is 
rarely the all-black, easy-to-pigeonhole thing that we all like to denounce.” The 
description of this or that event as an act of terrorism can be both difficult and 
controversial, even in Israel where the news media generally describe Palestinian 
militants as terrorists. One recent example came to light in the coverage of the Israeli 
army’s bull-dozing of several Palestinian houses in a community on the Gaza Strip. 
The Israeli authorities claimed the houses were a staging area for terrorism, but at 
least one Israeli journalist did not buy into the official version of events.  Writing in 
the newspaper Ha’aretz, Levy Gideon called the bull-dozing a war crime, saying: “A 
country that opposes terrorism against civilians cannot demolish homes of innocent 
civilians and then claim what it did is not an act of terrorism.”  
 



50 

Whatever the facts ― and the facts are often in dispute in the Middle East ― this case 
drew attention to another reality: Counter-terrorism, like terrorism itself, can spread 
terror among the civilian population, especially when a modern army unleashes its 
arsenal of warplanes, attack helicopters and tanks in raids on populated areas in 
search of combatants. This is not to make some moral equation between terrorism 
and counter-terrorism. The issue here is one of reflecting reality. I personally 
witnessed terror flare among the citizenry of Beirut as a reporter during the Israeli 
invasion of Lebanon, when among other things I covered the massacre at Sabra and 
Shatila. At the time Beirutis would stampede through the streets in their thousands, 
screaming and running for their lives, on the mere rumour of another imminent 
attack.  So, in the interests of fairness, news reporting should document both 
terrorism and counter-terrorism, providing us with as accurate an account of events 
as possible.  The purpose of CBC journalism, after all, is not to take sides or to 
pander to the passions of this or that group; the purpose of journalism is to reflect 
reality, to inform us, to provide us with enough information so that we can make our 
own decisions about the conduct of our democracies.  
 
 
 
 
 
 
 
 



51 

Appendix II 
 

THE OMBUDSMAN’S COMMENTS ABOUT THE USE OF THE WORD 
‘MILITANT’ 

 
 
Some people have complained about the CBC’s use of language in covering the 
conflict in the Middle East, notably the use of the word ‘militant’ to describe the 
Palestinians who have taken up arms against Israelis. They generally argue that this 
word is employed to whitewash acts of terrorism.  In my review of several months’ 
worth of CBC’s coverage I have noted that several words have been used to describe 
members of the various Palestinian militias involved in this conflict. ‘Militant’ is one 
of them. But so, depending on the circumstances, were ‘suicide bombers,’ ‘gunmen,’ 
‘militiamen,’ ‘extremists,’ ‘killers,’ or ‘terrorists.’ True, the word ‘militant’ can be used 
in many different contexts. As any good dictionary tells us, the word can be 
accurately employed in the context of warfare or armed combat for a political cause. 
So, in fairness, let’s examine the context in which this word appears in CBC’s 
coverage.  
 
On Dec. 2 the word was used in the context of describing ‘the worst wave of bloody 
terror in Israel’s modern history.’ Reporter Neil Macdonald spoke of ‘the latest 
outrage,’ which involved the killing of teenagers in a pedestrian mall, slain by bombs 
‘packed with shrapnel to ensure maximum death and injury.’ On Jan. 18 reporter 
Macdonald began his description of another terror attack by saying, “It takes a certain 
amount of cheek to demand international protection when your own militia has just 
slaughtered six Israeli citizens, but that was the Palestinian message today. That, along 
with videotape of the killer to grind Israel’s face in the tragedy. He posed for these 
pictures before heading off to the city of Hadera with murder in his heart. He chose a 
Bat Mitzvah, a coming of age party for a young Jewish girl. By the time he was 
finished he’d killed six people.” On March 27 reporter Terry Milewski began his 
description of the Passover attack this way: “This was a devastating bomb designed 
to kill as many Jews as possible. Men, women and children. It happened as dozens of 
families gathered at a hotel to celebrate the Seder, the Passover holiday meal. A 
suicide bomber somehow eluded security guards and walked undetected through the 
lobby with a bag in his hand. He went to the dining area and detonated his bomb 
where it would do the most damage. It was carnage… The militant group Hamas 
immediately took responsibility for the bombing.” 
 
These examples, drawn from actual CBC coverage, clearly indicate that there’s no 
room for confusing ‘the militant group Hamas’ with the high-minded activism or 
militancy of students or the labour movement. These accounts were truthful; there 
was no attempt ‘to whitewash’ these atrocities.  I have noted that correspondent 
Macdonald consistently characterizes both Hamas and Islamic Jihad as extremist 
organizations within the Palestinian resistance movement. He says their attacks are 



52 

generally directed against Israeli citizens. “They do operate social service networks, 
but I regard them as extremist both in practice and in philosophy. They want all of 
‘Historic Palestine,’ meaning the West Bank, Gaza and Israel. So I refer to them as 
extremists.” So while the word ‘militant’ can be used accurately in the coverage of this 
conflict, so can other words be used, just as accurately, to describe the combatants 
and their organizations.  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



53 

Appendix III 
 
 

IMPARTIALITY OF JOURNALISTS IN THE PUBLIC AND/OR 
NORTH-AMERICAN ELECTRONIC MEDIA 

 
(From the 2001-2002 Annual Report of Renaud Gilbert, Ombudsman, Radio-
Canada) 
 
 
The publication of Le Livre noir du Canada anglais by Normand Lester gave rise to a 
whole debate on journalists’ freedom of expression. 
 
The Fédération Professionnelle des Journalistes du Québec (FPJQ), like many 
citizens who wrote to me, invoked the freedoms guaranteed in the new charters to 
publish a book even though controversial. In spite of the Charters, CBC journalistic 
policy, which has just been revised, continues to state that “Employees may not take 
a stand on public controversies if, by doing so, the Corporation’s integrity would be 
compromised.” (JSP, p.145). Is this requirement still justified? 
 
I will not comment on the content of Normand Lester’s book, nor on the handling 
of his case. Normand Lester’s departure from Radio-Canada, however, did not make 
academic the questions concerning the Corporation’s journalistic policy, which 
requires impartiality of its journalists in both the activities performed on behalf of 
their employer and their activities outside the Corporation. I thought it appropriate to 
examine the journalistic policies of public broadcasters that may have inspired 
CBC/Radio-Canada and those of the major American networks so as to see whether 
the Corporation’s position was an exception to the rule in the television world. 
 
THE PUBLIC BROADCASTER 
 
Before seeking elsewhere, I feel it is important to examine Radio-Canada’s position. 
The basic argument on which the public broadcaster relies to justify this requirement 
is that its airwaves belong to the public and not to its journalists nor its managers. 
Thus neither the CBC undertaking nor the CBC journalist can take an editorial stand. 
CBC journalists must therefore make an effort to ensure that in all circumstances 
they stay in the background in order to report the news. Their contribution to the 
public debate is to focus on public opinion. Hence the requirement of impartiality. 
 
The opposite would end up transforming public television into state television. Public 
television belongs to the public, uses public airwaves and public funding, and serves 
the public (not the government). A series of measures establish a distance between 
the government and the Corporation in its daily operations: a board of directors, a 
president appointed for a definite term and accountability to Parliament.  State 



54 

television does not enjoy these measures and it serves the government; its editorial 
policy takes precedence over its journalistic policy, if one exists.  
 
I think there is a consensus on the need for impartiality on the part of CBC/Radio-
Canada, that is, both the undertaking itself and its journalistic staff performing their 
duties. No one wants Radio-Canada information programming to become a 
propaganda tool in the hands of the federal government; this would mean speaking 
out in favour of its policies, and more particularly, in favour of its vision of Canadian 
unity.  
 
In November 1979, in a brief submitted to the (federal) Parliamentary Committee on 
Broadcasting, President Al Johnson pointed out that: 
  

[Trans.] Canadians expect CBC, more than any other of the media, to present 
fairly and impartially the information and arguments needed to solve the issue 
of the country’s future. It is CBC’s responsibility to identify and explore in 
depth, with a concern for fairness, integrity and accuracy, the issues 
confronting Canadians, and to make them aware in honest and fair terms of 
the current trends in opinion on these issues (…) we must use our airwaves 
not to influence the direction of public debates, but to increase the people’s 
power with respect to its destiny. 

 
THE PUBLIC BROADCASTERS: THE BBC AND FRANCE TÉLÉVISION 
 
The BBC, Great Britain’s public broadcaster, has always been a source of inspiration 
for Canada’s public broadcaster. The BBC has just revised its journalistic policy. The 
Producers’ Guidelines includes a ten-page chapter on the question of conflicts of 
interest. The first paragraph sets the tone: 
 

The BBC’s audience must be able to trust the integrity of BBC programmes 
and services. There must be public confidence that editorial decisions are 
made only for robust editorial reasons. The outside activities of programme 
makers must not improperly influence BBC programmes or services. 
Audiences must not have reasonable cause to doubt the impartiality, integrity 
or high standards of the BBC. Individuals should seek approval in 
advance from Heads of Department for any proposed commitment that 
might conflict with programme responsibilities. 1 

 
These principles apply not only to presenters and reporters, but also to long-term 
freelances and contract staff closely associated with the BBC. 
 

                                                 
1 Producers’ Guidelines, available on the website BBC.co.uk.  See p. 114. 
 



55 

This policy then goes into detail about a lot of activities, to indicate that while some 
activities may be acceptable, they must always be approved ahead of time by 
management, including oral presentations. The policy constantly recalls the need to 
refer to management, whether in doubt or not. The BBC acknowledges that in certain 
circumstances it is not easy to reconcile individuals’ (employees’) interests with those 
of the BBC. The key word is judgement: the decisions made thus reflect the particular 
circumstances of each case. Hence prior discussions with management are of vital 
importance. 
 
France Télévision  
 
The status and outside activities of journalists with France Télévision are governed by 
a set of rules of professional conduct which are scattered throughout the law, 
implementing orders, decisions of the CSA (the equivalent of the CRTC), journalists’ 
collective agreements and legal decisions. Journalists permanently attached to France 
Télévision must obtain authorization to work for another media undertaking or even 
to host a debate on another network. At the request of its new president, France 
Télévision is currently developing a Charte de l’Antenne (a charter of the airwaves), 
which would include a journalistic policy. This charter should appear sometime in the 
coming year. 
  
Once a year, France Télévision organizes a signing session for books published by its 
in-house personnel. In fact, several employees of France Télévision have published. 
An example is one of the best-selling books in the past several weeks, Conversation 
(Plon, 2001), a collection of conversations with the wife of President Chirac, which 
was published by a member of France 3 management, Patrick de Carolis. Those who 
are familiar with French corporate culture know that if your book does not please, 
you will not lose your job, but you will be tacitly sidelined (called “the closet”). This 
seems to be what happened to the journalist Jacques Merlino, who published a pro-
Serb book, Les vérités yougoslaves ne sont pas toutes bonnes à dire (Albin Michel, 1993), for a 
few pages in which he painted a flattering picture of Radovan Karadic, President of 
the “Serb Republic” of Bosnia-Herzegovina. In actual fact, few books are published 
by the staff of France Télévision that give rise to controversy. It would seem staff are 
aware of the need to preserve the credibility of the public broadcaster. 
 
To conclude, an excerpt from the journalistic policy of the newspaper Le Monde: 
[Trans.] Outside collaborations: “Journalists must make a written request to the editor 
for authorization to respond in the affirmative to freelance offers from outside 
publications. They must inform management of their professional activities 
(conferences, seminars, books, films, etc.). Any regular, paid additional activity must 
be approved by the newspaper” (Le style du Monde, p.9). 
 
 
 



56 

THE MAJOR AMERICAN NETWORKS 
 
If there is one country that boasts about its freedom of expression, it has to be the 
United States. Let us see how the major American networks deal with the issue. 
 
National Public Radio (NPR) has made available to its journalistic staff a guide titled 
Independence and Integrity (1995). This guide devotes a ten-page chapter to the issue of 
conflict of interest. It begins with a quotation from Thomas Jefferson: “When a man 
assumes a public trust, he should consider himself as a public property.”2 
 
The guide continues by stating that conflicts of interest may be real or perceived; 
either way, they damage the journalist’s credibility and they contribute to the growing 
climate of distrust among the public and cynicism affecting the media. The guide  
thus draws the line on a whole series of outside activities: writing speeches for 
candidates for elected positions, publicly endorsing candidacies, wearing pins that 
associate one with a cause, etc. Even the collective agreement is transparent: “No 
employee shall do anything that will bring discredit to NPR.” 
 
If the public broadcaster takes a restrictive path, based on impartiality, are the private 
broadcasters more permissive? This is not what we discover in their journalistic 
policies, which have just been revised.  
 

“ABC News is particularly concerned that none of its employees engage in 
any outside work or business activities which could cast doubt on its fairness 
and objectivity, or which might reflect unfavourably on the individual 
involved.” 3 
  
CBS: “Employees should generally avoid identifying themselves with any side 
of a controversial issue…all outside appearances be cleared with senior 
management.” 4 
  
“NBC news employees must not …participate in outside activities that could 
interfere or even appear to interfere with their news assignments or 
compromise them as employees.” 5 

 
As we can see, it seems that fear of alienating some of the public forces private 
television broadcasters to follow the same path as public broadcasters. 
                                                 
2 Independence and Integrity, A guidebook for public radio journalism, 1995, p.43. 
 
3 ABC News Policy, 2000, see 1.3. 
 
4 CBS News Standards, 1999, see 1.6.  
 
5 NBC News Policies 1998, see p. 58. 
 



57 

 
CNN does not make its journalistic policies public; the network thus wishes to avoid 
providing tools to anyone tempted to take it to court. 



58 

Appendix IV 
 

2001-2002 
 

NUMBER OF COMMUNICATIONS RECEIVED 
 

 INFORMATION 
PROGRAMMING

GENERAL 
PROGRAMMING TOTAL 

2001-2002 582 442 1024 

2000-2001 597 537 1134 

1999-2000 702 362 1064 

1998-1999 462 422 884 

1997-1998 348 356 704 

1996-1997 216 227 443 

1995-1996 221 65 286 

 
 
 
 

COMPLAINTS ABOUT INFORMATION PROGRAMMING 
by MEDIA 

 
MEDIA 

TV 320 

Radio 131 

Radio & TV 36 

Newsworld 38 

cbc.ca 34 

Various (various other combinations or 
information not provided by complainant) 

23 

  

TOTAL 582 
 
 
 
 



59 

Appendix V 
 

MANDATE OF THE OFFICE OF THE OMBUDSMAN 
 
 
I. PRINCIPLES 
 

The CBC is fully committed to maintaining accuracy, integrity and fairness in 
its journalism. 
 
As a Canadian institution and a press undertaking, the CBC is committed to 
compliance with a number of principles.  Foremost among those is our 
commitment to scrupulously abide by the journalistic code of ethics 
formulated in our own handbook of journalistic standards and practices which 
stresses lack of bias in reporting.  We are committed to providing information 
that is factual, accurate and comprehensive.  Balanced viewpoints must be 
presented through on-the-air discussions.  As it is for other public and private 
journalistic undertakings, credibility in the eyes of the general population is 
our most valuable asset and must be protected. 
 
The Ombudsman is completely independent of CBC program staff and 
management, reporting directly to the President of CBC and, through the 
President, to the Corporation’s Board of Directors. 

 
 
II. MANDATE 
 

1. Audience complaints and comments   
 

a) The Ombudsman acts as an appeal authority for complainants who are 
dissatisfied with responses from CBC program staff or management. 

 
b) The Ombudsman generally intervenes only when a correspondent deems a 

response from a representative of the Corporation unsatisfactory and so 
informs the Office of the Ombudsman. However, the Ombudsman may also 
intervene when the Corporation fails to respond to a complaint within a 
reasonable time. 

 
c) The Ombudsman determines whether the journalistic process or the broadcast 

involved in the complaint did, in fact, violate the Corporation’s journalistic 
policies and standards.  The gathering of facts is a non judicial process and the 
Ombudsman does not examine the civil liability of the Corporation or its 
journalists.  The Ombudsman informs the complainant, and the staff and 
management concerned, of his/her finding. 



60 

 
d) As necessary, the Ombudsman identifies major public concerns as gleaned 

from complaints received by his/her Office and advises CBC management 
and journalists accordingly.  The Ombudsman may undertake periodic 
studies on overall coverage of specific issues when he/she feels that the 
number of public complaints indicates that there may be a problem. 

  
e) On occasion, the Ombudsman may convey to a wider audience, either within 

the CBC or among the general public, particular cases of concern or 
consequence to others than the complainant alone. 

 
f) The Ombudsman establishes a central registry of complaints and 

comments regarding information programs, and alerts journalists and 
managers, on a regular basis, to issues that are causing public concern. 

 
g) The Ombudsman prepares and presents an annual report to the President and 

the Board of Directors of the Corporation summarising how unsatisfied 
complaints were dealt with and reviewing the main issues handled by the 
Office of the Ombudsman in the previous year. The report includes mention 
of the actions, if any, taken by management as a result of the Ombudsman's 
findings, provided such disclosure does not contravene applicable laws, 
regulations or collective agreements. The annual report, or a summary thereof, 
is made public. 

 
h) The Office of the Ombudsman reports annually on how each media 

component has met the CBC standard of service for the expeditious handling 
of complaints. 

 
 
2. Compliance with journalistic policy 

 
a) The Office of the Ombudsman is responsible for evaluating compliance with 

journalistic policies in all programs under its jurisdiction. It is assisted in this 
role by independent advice panels. Panel members are chosen by the 
Ombudsman; their mandate is to assess individual or groups of programs over 
a period of time, or the overall coverage of a particular issue by many 
programs, and report their findings to the Ombudsman. 

 
b) The evaluation measures the programs’ performance in respecting the three 

fundamental principles of CBC journalism, Accuracy, Integrity and Fairness. 
 
c) The Ombudsman aims to have all information programming reviewed over a 

five-year period. The Office reports annually. 
 



61 

 
III. JURISDICTION 
 

The jurisdiction of the Office of the Ombudsman covers all information 
programs on Radio, Television and the Internet. These programs include News 
and all aspects of Public Affairs (political, economic and social) as well as 
journalistic activities in agriculture, arts, music, religion, science, sports and 
variety. Complaints involving entertainment programming are generally beyond 
the Ombudsman’s mandate and should be addressed directly to the programs 
concerned. 

 
IV. APPOINTMENT  
 

a) When filling the Ombudsman's position, the CBC openly seeks candidates 
from outside as well as inside the Corporation. 

 
b) After appropriate consultation, the President and CEO establishes a selection 

committee of four. Two members, including the committee chair, must be 
from the public. The other committee members are chosen, one among CBC 
management, the other among its working journalists. Members representing 
the Corporation and journalists jointly select the committee chair among the 
two representatives of the public. 

 
c) The selection committee examines applications and selects a candidate to be 

recommended for appointment by the President and CEO.  
 

d) The Ombudsman’s appointment is for a term of five years.  This term may be 
extended for no more than five additional years.  The Ombudsman’s contract 
cannot be terminated except for dereliction of duty or gross misconduct.  

 
e) The outgoing Ombudsman may not occupy any other position at the CBC for 

a period of two years following the end of his/her term but can, at the 
discretion of the incoming Ombudsman, be contracted to work for the Office 
of the Ombudsman.  

 
 
 


