
OFFICE OF THE OMBUDSMAN, ENGLISH SERVICES 
ANNUAL REPORT 2004-2005 

 
 
 
 
 

TABLE OF CONTENTS 
 
 
The Ombudsman’s Report 2 
 
Le Rapport de l’ombudsman des services anglais 6 
(French translation of the Ombudsman’s Report) 
 
Complaints reviewed by the Ombudsman 10 
 
 
 
 
APPENDICES 
 
I Review of a complaint about The Current’s coverage of  39 
 the same-sex marriage debate  
 
II Review of complaints about Neil Macdonald’s May 4, 2004, report  41 
 
III Charts: Number of communications received;  46 
 Average response times  
 
IV Mandate of the Office of the Ombudsman 47 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



THE OMBUDSMAN’S REPORT 
 
 

“Like a factory on a river daily journalism is an industry that produces pollution. Our 
pollution comes in the form of errors. America’s river of public discourse---if I may 
extend this figure of speech---is polluted by our mistakes. A good newspaper cleans up 
after itself.”  
 

John S. Carroll, Editor, Los Angeles Times, Lecture on Ethics,  
The University of Oregon, May 6, 2004.  

 
The image isn’t flattering, and neither is editor Carroll’s view of the journalistic 
landscape. He sees an America invaded by pseudo-journalism, by what he describes 
as wolves in reporters’ clothing, by an array of talk shows and web sites that seek to 
manipulate the public. At a time when falsehood has never had a larger megaphone, 
he argues, it’s more important than ever for traditional journalists to demonstrate 
their commitment to accuracy by correcting the mistakes they make. He noted that 
the year his newspaper won five Pulitzer Prizes for outstanding journalism it also 
published 2,759 corrections. For, as he put it, “corrections large and small are 
essential to our credibility.”  
 
I couldn’t agree more. And that’s why, in my tenth and final report as Ombudsman 
for CBC’s English services, I would like to applaud an initiative the public 
broadcaster will take this fall when CBC News will launch a new format for making 
on-air corrections across the full range of its information programming. This is 
something I recommended three years ago. I understand why this project has been so 
long in gestation: the initiative is unprecedented. No major broadcaster has ever 
planned to give such high profile to its corrections---and its mistakes. Historically, 
broadcasters around the world have been, and largely remain, much more reluctant 
than newspapers to acknowledge their errors. I can recall the day back in the 1980s 
when, as the new Executive Producer of The National, I asked one of the program’s 
senior editors why I could not recall ever seeing the program broadcast a correction. 
The editor snapped: “The National never makes mistakes.” That wasn’t true then; it’s 
not true now. But attitudes have been changing and I look forward to seeing how 
well this new format for corrections will work.    
 
This wouldn’t be the first time the CBC has played a leading role among broadcasters 
in the development of methods to help ensure the credibility of its information 
programming. Some 15 years or so ago the CBC led the way by establishing an 
independent Office of the Ombudsman to adjudicate complaints about the accuracy, 
fairness and integrity of its journalism. Over the past decade, both as Ombudsman 
and as Director, Vice-President and then President of the international Organization 
of News Ombudsmen, I have witnessed the growth of news ombudsmanship around 
the world. Public broadcasters in the United States, in France, in Denmark and in 

 2 



Australia built on the CBC’s experience to establish ombuds of their own.  In the 
same period leading newspapers like The Guardian in London, Le Monde in Paris 
and The New York Times joined the ranks of publications with an Ombudsman or 
Public Editor. I think it worth noting that no media Ombudsman anywhere in the 
world enjoys greater independence than the Ombudsman at the CBC. As an example, 
the CBC Ombudsman does not have to show anyone inside the organization his/her 
finding before making it public. That kind of independence remains relatively rare in 
the news media.  
 
In the fiscal year 2004-05 the Office of the Ombudsman dealt with 2,050 complaints, 
communications and expressions of concern, including 1,809 about information 
programming. More than a thousand complaints flowed into this office during the 
federal election in 2004 as a result of the Green Party of Canada’s e-mail campaign to 
protest against the decision of the consortium of broadcasters not to invite the Green 
Party leader to the leaders’ debate.  CBC’s election coverage gave rise to 99 
complaints, including 44 from Greens who felt their party did not get enough 
attention during the campaign. Supporters of the Conservative Party of Canada filed 
22 complaints saying either their leader or their policies were not given fair treatment. 
CBC’s programmers dealt promptly with all these complaints, saying, e.g., that while 
this or that politician did not appear in a given news bulletin he or she was given 
voice either earlier or later in the day. Three independent advice panels of citizens 
established by this office concluded that the election coverage of The National, CBC 
Radio News and CBC.ca respected the public broadcaster’s journalism policy and its 
principles of accuracy, fairness and integrity.  I found no reason to disagree with these 
findings.  
 
In my ten years as CBC Ombudsman I’ve noted a considerable improvement in the 
way CBC’s information programmers deal with the citizens the public broadcaster 
was created to serve. Serious complaints are dealt with much more promptly, and 
much more seriously, than they were 10 years ago. And nowadays programmers 
appear to me to be much more willing to acknowledge fault where fault exists. In the 
past year, e.g., I conducted independent reviews of 69 complaints, finding fault with 
programmers in 19 cases.  Programmers themselves admitted fault in 72 other cases.  
 
Year in year out complaints about fairness and balance, about bias, are dominant. If 
there’s one group that feels aggrieved by CBC’s coverage it’s the conservatives in our 
midst, particularly the social conservatives, the folks who are opposed to the 
prevailing public policies concerning same-sex marriage, abortion and so on. On 
occasion I’ve found their complaints to be justified. One example was the Feb. 2nd 
edition of The Current, a one-sided celebration of same-sex marriage (See Appendix 
I).  And, on other occasions, I’ve found their complaints to be way off the mark. One 
example occurred this spring when more than 200 people angrily complained that 
CBC News had ignored a large rally on Parliament Hill to protest against the same-
sex marriage legislation. But CBC News had covered the April 9th demonstration very 

 3 



well with a full item on Saturday Report. The organizers of the e-mail campaign 
ended up apologizing to the CBC for their mistake. So long as there remain 
contentious issues in our society there’s bound to be controversy over the news 
media’s coverage. CBC journalism policy compels programmers to treat relevant 
points of view equitably, taking into consideration the weight of their opinions. Of 
course, equitable doesn’t mean equal. And since opinions on political issues tend to 
be volatile and tend to vary from one region of the country to another, there will 
always be the need to make fine editorial judgments, judgments that can, and should, 
be openly debated in our democracy. On the basis of several reviews conducted over 
the years my own view is that CBC’s information programmers do a pretty good job 
weighing and reflecting the relevant points of view. However, as I’ve said in the past, 
I think they can afford to be more sensitive towards those who find themselves in the 
minority. 
 
Some final thoughts, and recommendations, about the role of the Ombudsman at the 
CBC: 
 
■  The genius of CBC’s system of accountability is that it puts the responsibility for 
accuracy, fairness and integrity exactly where it belongs---on the shoulders of the 
journalists who go into the field to gather information, the editors and producers who 
make the programs and the managers who oversee all this. The CBC Ombudsman is, 
and should remain, an appeal authority with a mandate to determine whether 
information programmers have violated the public broadcaster’s journalism policy. 
 
■  Public access to the services of the Ombudsman should be improved. We’re 
requesting that, beginning this fall, the Ombudsman be placed on the list of CBC 
services on the main news page of CBC.ca (www.cbc.ca/news). 
 
■  At present the Ombudsman publishes some findings in their entirety on the 
website and a summary of all findings in the annual report.  I agree that consideration 
should be given to the possibility of publishing all the findings of the Ombudsman at 
the Ombudsman’s home page (www.cbc.ca/ombudsman). If this were done all news 
items, reports and programs archived on CBC.ca and subject to an Ombudsman’s 
finding should be flagged and linked to the Ombudsman’s site.  
 
■  The CBC might consider following the example of the BBC, which has decided to 
publish a complaints page on its website (www.bbc.co.uk/complaints). This site, 
announced at BBC’s home page, illustrates how much more seriously that public 
broadcaster deals with complaints in the aftermath of the scandal over an inaccurate 
news report that ended up toppling the BBC’s two most senior executives. 
 
My final word is one of thanks. Thanks to the CBC’s journalists for their excellent 
co-operation in the hundreds of reviews I’ve conducted over the years. Thanks to the 
CBC President and Board of Directors for their support. Thanks to my assistant, 

 4 

http://www.cbc.ca/news
http://www.cbc.ca/ombudsman
http://www.bbc.co.uk/complaints


Laura Marshall, without whose help none of this would have been possible. And, 
above all, thanks to the thousands and thousands of CBC’s listeners, viewers and 
users of CBC.ca for bringing their concerns to my attention.  
 
 
 
David Bazay 
Ombudsman, English Services 
June 2005 

 5 



 
RAPPORT DE L’OMBUDSMAN DES SERVICES ANGLAIS 

 
 

« Le journalisme est à l’image d’une usine qui pollue un peu chaque jour le 
cours d’eau au bord duquel elle est installée. Nous polluons de nos erreurs 
le discours public américain, si je puis me permettre cette image. Or, un 
bon journal se doit de laisser les lieux aussi propres qu’il les a trouvés. » 
 

John S. Carroll, rédacteur en chef, Los Angeles Times, conférence sur 
l’éthique, Université de l’Oregon, 6 mai 2004.  

 
L’image est peu flatteuse, et John S. Carrol porte un regard plutôt critique sur le 
milieu du journalisme. Selon lui, l’Amérique est envahie par des pseudojournalistes,  
« des loups déguisés en reporters », qui ne cherchent qu’à manipuler le public en 
utilisant toute une panoplie de talk-shows et de sites Web. Dans un monde où la 
désinformation n’a jamais eu autant de moyens d’expression, il affirme qu’il est 
primordial que les journalistes traditionnels fassent de l’exactitude des faits leur credo 
et qu’ils admettent leurs erreurs. Il ajoute que, l’année où son journal a reçu cinq prix 
Pulitzer d’excellence en journalisme, on a publié des corrections d’erreurs à 2 759 
reprises. Parce que, selon lui, « notre crédibilité repose sur la correction de nos 
erreurs, qu’elles soient importantes ou non ». 
 
Il n’y a rien de plus juste. C’est pour cette raison que, pour mon dixième et dernier 
rapport à titre d’ombudsman des Services anglais, je voudrais saluer l’initiative que le 
radiodiffuseur public mettra en œuvre l’automne prochain. En effet, CBC News va 
lancer une nouvelle formule pour corriger ses erreurs en ondes, et ce, pour l’ensemble 
de ses émissions d’information. Ce point faisait déjà partie de mes recommandations 
il y a trois ans et, étant donné son caractère inédit, je comprends que ce projet ait mis 
tant de temps à voir le jour. Aucun autre grand radiodiffuseur n’a jamais mis autant 
d’effort à faire ses mea-culpa en ondes. Depuis toujours, et aujourd’hui plus encore, 
les radiodiffuseurs du monde entier se montrent bien plus réticents à reconnaître 
leurs erreurs que les entreprises de presse écrite. Lorsque j’ai été nommé au poste de 
réalisateur-coordonnateur de The National en 1980, j’ai demandé à l’un des rédacteurs 
les plus haut placés pourquoi l’émission ne corrigeait jamais ses erreurs en ondes. Il 
m’a répondu aussi sec: « The National ne fait jamais d’erreur! ». C’était faux à l’époque, 
et c’est encore faux aujourd’hui. Mais les comportements changent et je me réjouis de 
voir cette nouvelle formule à l’œuvre.  
 
Ce n’est pas la première fois que CBC/Radio-Canada joue un rôle de pionnier dans le 
monde de la radiodiffusion et qu’elle instaure des méthodes permettant d’assurer la 
crédibilité de l’information qu’elle diffuse. Il y a une quinzaine d’années, CBC/Radio-
Canada a ouvert la voie en nommant un ombudsman indépendant dont le rôle 
consiste à juger les plaintes que formule le public en matière d’exactitude, d’équité et 

 6 



d’intégrité de l’information diffusée. Au cours des dix dernières années, à titre 
d’ombudsman et de directeur, de vice-président puis de président de l’Organization 
of News Ombudsmen, j’ai été témoin de la place de plus en plus importante qu’ont 
prise les ombudsmans de presse dans le monde. Que ce soit aux États-Unis, en 
France, au Danemark ou en Australie, les radiodiffuseurs publics se sont appuyés sur 
l’expérience de CBC/Radio-Canada pour mettre en place leur propre ombudsman. 
Du côté de la presse écrite, plusieurs quotidiens de premier plan comme The Guardian 
à Londres, Le Monde à Paris ou The New York Times se sont eux aussi dotés d’un 
ombudsman ou d’un médiateur au cours de la même période. Je crois qu’il est 
important de souligner le fait qu’aucun autre ombudsman d’une entreprise médiatique 
dans le monde ne jouit d’une indépendance aussi importante que celle de 
l’ombudsman de CBC/Radio-Canada. À titre d’exemple, l’ombudsman de 
CBC/Radio-Canada n’est pas tenu d’informer le personnel interne des conclusions de 
ses enquêtes avant de les rendre publiques. C’est ce type d’indépendance qui est 
encore relativement rare dans le milieu des organes de presse.  
 
Au cours de l’exercice 2004-2005, le Bureau de l’ombudsman a traité 2 050 plaintes, 
communications et expressions de préoccupation, dont 1 809 avaient rapport avec 
l’information. Pendant la campagne électorale fédérale de 2004, nous avons reçu plus 
de 1 000 plaintes dans le cadre de la campagne de courriels orchestrée par le Parti vert 
du Canada pour protester contre la décision du consortium de radiodiffuseurs de ne 
pas inviter leur chef à prendre part au débat des chefs. La couverture des élections 
fédérales par CBC a donné lieu à 99 plaintes, dont 44 émanaient du Parti vert qui s’est 
dit lésé pendant la campagne. De leur côté, les partisans du Parti conservateur du 
Canada ont déposé 22 plaintes, alléguant que leur chef et leurs politiques n’avaient 
pas reçu un traitement équitable. Les responsables de la programmation de CBC ont 
donné suite rapidement à l’ensemble de ces plaintes, en affirmant, par exemple, que si 
on n’avait pas parlé de tel aspect ou de tel politicien dans un bulletin d’information en 
particulier, il en avait été question plus tôt ou plus tard dans la journée. Les trois 
comités consultatifs de citoyens que nous avons mis sur pied ont conclu que la 
couverture des élections diffusée par The National, CBC Radio News et CBC.ca 
respectait en tous points les normes journalistiques du radiodiffuseur public et les 
principes qu’il a établis en matière d’exactitude, d’équité et d’intégrité. J’adhère moi 
aussi à cette conclusion. 
 
Au cours de ces dix années à titre d’ombudsman des Services anglais, j’ai remarqué 
que les responsables des émissions d’information de CBC ont grandement amélioré 
leurs relations avec les citoyens que le radiodiffuseur public a le mandat de servir. Les 
plaintes graves sont traitées bien plus rapidement, avec beaucoup plus de sérieux qu’il 
y a dix ans. Aujourd’hui, les responsables de la programmation se montrent bien plus 
disposés à reconnaître leurs erreurs, lorsqu’il y a erreur. À titre d’exemple, pour les 69 
examens indépendants auxquels j’ai procédé pendant la dernière année, j’ai relevé 19 
cas où les responsables de la programmation étaient en tort. Or, les responsables de la 
programmation ont admis d’eux-mêmes avoir commis des erreurs dans 72 autres cas.  

 7 



Année après année, les plaintes que nous recevons portent essentiellement sur des 
questions d’équité, d’équilibre des points de vue et de parti pris. S’il y a un groupe qui 
se sent lésé par la couverture présentée à CBC, ce sont bien les conservateurs, et 
particulièrement les partisans d’un certain conservatisme social, c’est-à-dire ceux qui 
s’opposent aux politiques publiques dominantes concernant le mariage entre 
personnes de même sexe, l’avortement, et d’autres sujets. Il est vrai qu’à certaines 
occasions, leurs plaintes sont justifiées. C’était le cas, par exemple, de l’émission The 
Current qui, dans son édition du 2 février dernier, présentait un reportage peu objectif 
sur le mariage entre personnes de même sexe (voir annexe I). Par contre, à d’autres 
occasions, ces plaintes n’avaient aucun fondement. Par exemple, au printemps 
dernier, plus de 200 personnes se sont plaintes avec vigueur que CBC News avait 
complètement ignoré une grande manifestation organisée sur la colline du Parlement 
pour protester contre le projet de loi sur le mariage entre personnes de même sexe. 
Or, CBC News avait très bien couvert cette manifestation du 9 avril, en présentant 
même un reportage complet à l’émission Saturday Report. Après avoir reconnu leur 
erreur, les organisateurs de la campagne de courriels ont finalement présenté leurs 
excuses à CBC. Tant qu’il y aura des questions litigieuses dans notre société, 
l’information présentée par les médias suscitera toujours la controverse. Les normes 
journalistiques de CBC obligent les responsables de la programmation à traiter les 
différents points de vue exprimés de façon équitable, en prenant en considération 
l’importance des opinions formulées. Mais traitement équitable ne signifie pas 
forcément traitement égal. Et puisque les opinions politiques ont tendance à fluctuer 
d’une région à l’autre, il faut toujours faire preuve d’un jugement poussé, qui peut et 
doit laisser place à un débat ouvert et démocratique. À la lumière des examens que j’ai 
effectués au fil des ans, j’estime pour ma part que les responsables de la 
programmation de CBC font un travail remarquable pour mettre en perspective les 
différents points de vue exprimés. Toutefois, comme je l’ai déjà souligné, je pense 
qu’ils pourraient également se montrer plus attentifs aux minorités.  
 
Je voudrais, pour finir, formuler certaines remarques et recommandations sur le rôle 
de l’ombudsman à CBC/Radio-Canada: 
 
■  Le génie du système de responsabilisation de CBC/Radio-Canada tient au fait qu’il 
attribue la responsabilité de l’exactitude, de l’équité et de l’intégrité de l’information à 
ceux qui sont au cœur du processus, c’est-à-dire les journalistes qui vont sur le terrain 
recueillir l’information, les rédacteurs et les réalisateurs qui produisent les émissions, 
et les gestionnaires qui chapeautent tout le processus. Le bureau de l’ombudsman à 
CBC/Radio-Canada est, et doit rester, une instance d’appel, dont le mandat consiste à 
déterminer si les responsables de la programmation ont enfreint ou non les normes 
journalistiques du radiodiffuseur public.  
 
■  Il serait bon de faciliter l’accès aux services de l’ombudsman. Nous demandons 
que, à compter de l’automne prochain, l’ombudsman figure sur la liste des services de 
CBC, à la page d’accueil des nouvelles de CBC.ca (www.cbc.ca/news). 

 8 

http://www.cbc.ca/news


■  Actuellement, l’ombudsman publie intégralement sur son site Web les conclusions 
de certains de ses examens seulement, ainsi qu’un résumé global dans son rapport 
annuel. Je pense qu’il serait bon d’envisager la possibilité de publier la conclusion de 
tous les examens effectués par l’ombudsman sur la page d’accueil 
(www.cbc.ca/ombudsman). Ainsi, tous les articles, reportages et émissions 
d’information archivés sur le site CBC.ca et ayant fait l’objet d’un examen de 
l’ombudsman pourraient être signalés au moyen d’un lien conduisant l’internaute 
directement aux conclusions de l’examen, sur le site de l’ombudsman.  
 
■  CBC devrait peut-être suivre l’exemple de la BBC, qui a décidé de créer une page 
consacrée aux plaintes sur son site Web (www.bbc.co.uk/complaints). Accessible à 
partir de la page d’accueil de la BBC, cette section illustre bien le sérieux avec lequel 
ce radiodiffuseur public traite aujourd’hui les plaintes qu’il reçoit, à la suite du 
scandale qu’a soulevé la diffusion d’un reportage inexact, et qui a fait tomber deux 
des dirigeants les plus haut placés de la BBC.  
 
Je ne pourrais terminer ce rapport sans vous adresser à tous mes sincères 
remerciements. Je remercie les journalistes de CBC de leur précieuse collaboration 
dans le cadre des centaines d’examens que j’ai effectués au fil des ans. Je remercie le 
président-directeur général et les membres du Conseil d’administration de leur 
soutien. Je remercie mon adjointe, Laura Marshall, sans l’aide de qui rien de tout cela 
n’aurait été possible. Et, par-dessus tout, je remercie les milliers d’auditeurs, de 
téléspectateurs et d’utilisateurs, de CBC et de CBC.ca, de m’avoir fait part de leurs 
préoccupations.  
 
 
 
David Bazay 
Ombudsman, Services anglais 
Juin 2005 
 

 9 

http://www.cbc.ca/ombudsman
http://www.bbc.co.uk/complaints


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

COMPLAINTS REVIEWED BY THE OMBUDSMAN 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 10 



ANNE BOLTON 
Program: Canada Now, CBC TV (Manitoba) 
 
Anne Bolton, the Public Trustee of Manitoba, complained about two reports 
concerning a woman who was battling the Public Trustee over the care of her brain-
injured sister. She felt the stories contained inaccurate and unbalanced reporting. 
 
The CBC’s Cecil Rosner defended the report, saying that the reporter made sincere 
efforts to ascertain all sides of the story and report them fairly.  He acknowledged 
that some imprecise language was used in the stories.   
 
Review 

I agreed that the language employed in part of the report could have and should have 
been more precise.  However, I did not agree that CBC News portrayed this case in 
an “unfair and unbalanced light.”  I did not understand why Ms. Bolton could not 
have provided the reporter with the detailed information that she provided to this 
office and that was circulated among politicians and their aides at the legislature.  I 
thought it was unfair to deny the media the right to accurate information and then to 
accuse the media of inaccuracy or unfairness, especially when the relevant 
information was made available on other doorsteps. 
 
 
DOUG BRACEWELL 
Program: Radio and TV News 
 
Mr. Bracewell complained about the failure to cover two stories: nine Israelis facing 
deportation from Canada as suspected foreign agents, and the UN’s claim that Israeli 
restrictions were preventing food distribution in Gaza.   
 
The CBC’s George Hoff said that a reporter was assigned to the expulsion story but 
that in the end it was not reported.  CBC News did not do an entire report focused 
exclusively on food distribution, but CBC Radio and TV correspondents have 
reported many times on the conditions in Gaza, both political and economic. 
 
Review 

The Ombudsman’s mandate is to determine compliance with CBC’s journalism 
policy.  Editorial decisions about what programmers believe merits coverage on any 
given day are in the realm of editorial judgment.  Judgment calls may be good or bad; 
they’re almost always subject to dispute.  But they’re not, per se, policy violations. 
 
 
 
 

 11 



BLAIN BUTYNIEC 
Program: Viewpoint (CBC News Online) 
 
Mr. Butyniec complained about a Viewpoint article, “Same-sex Unions Are Not 
Marriages,” by Gwendolyn Landolt, national vice president of REAL Women of 
Canada, which he described as “homophobic crap filled with lies and based on 
untruths.” 
 
The CBC’s Mary Sheppard replied that CBC News Viewpoint is CBC’s web-based 
op-ed page, open to a wide range of opinions on the issues of the day.  She noted 
that CBC News Online published a number of letters below the column to reflect the 
range of discourse around this topic and also published a rebutting column by Don 
Kearney, treasurer of Egale Canada, an organization that defends the cause of 
lesbians and gay people and their families.   
 
Review 

Ms. Landolt’s views fall within the range of opinion on this matter in Canada.  Over 
time, CBC News Online dealt equitably with the views of Ms. Landolt’s critics.  While 
I did not think that journalism policy was violated in this instance, I believed that the 
CBC’s objectives of fairness and balance could and would have been better achieved, 
more promptly, by the publication of a column like Mr. Kearney’s at the same time as 
Ms. Landolt’s column appeared, rather than three days later. 
 
 
PATRICK CAIN 
Program: The Current, CBC Radio 
 
Mr. Cain complained that the February 2, 2005, edition of The Current “took sides 
on the issue of same-sex marriage, characterizing it as a human rights issue and 
placing those opposed to it in the same context of deeply regrettable bigotry and 
discrimination that has occurred in this country.”   
 
The CBC’s Pam Bertrand agreed that “on this occasion The Current looked at same 
sex marriage through the prism of human rights.”  However, she denied the charge of 
bigotry, saying the views of the opponents of same-sex marriage had been reflected in 
various interviews in other editions of The Current over the past two years. 
 
Review 

CBC’s journalism policy states that continuing information programs like The 
Current “must present a balanced overall view of controversial matters.” This policy 
provides programmers with enough flexibility to devote an entire program to the 
exploration of the views of one side in any debate. But, in the interests of fairness and 
balance, any such exploration should be accompanied by a timely exploration of the 

 12 



views held by those on the other side of the debate. As part of this review I examined 
The Current’s handling of this issue over the past two years. And in my view, over 
time, The Current had given reasonable voice to supporters of same-sex marriage and 
supporters of traditional marriage. But, also in my view, this one-sided program 
tipped the balance. This exploration of the significance of the issue was incomplete 
and, in this sense, biased. So, upon review, I found this complaint to be largely 
justified.  My review can be found in Appendix I.  
 
 
BARBARA CARMICHAEL, SEAN HOGAN, ALAN KERSTENBECK 
Program: The Current, CBC Radio 
 
Mrs. Carmichael, Mr. Hogan and Mr. Kerstenbeck complained that The Current 
sarcastically mocked the religious beliefs of the Hutterian Brethren Church of Canada 
in its opening satire.  The Voice began by saying that “…the normally apolitical 
Hutterite community has come down hard against gay marriage, announcing that 
Canada is poised to become the next Sodom and Gomorrah and that God would get 
his revenge if same sex marriage was legalized.”  This was described as “another 
prediction for the apocalypse pile,” and then other apocalyptic pronouncements were 
ridiculed one by one. 
 
The CBC’s Pam Bertrand defended the satire, saying that the target was not the 
Hutterites but the proliferation of apocalyptic pronouncements.   
 
Review 

CBC’s Journalistic Standards and Practices states that satire can be used judiciously in 
certain information programs, provided that it can be easily recognized.  In this case 
The Voice was clearly making light of the Hutterite community’s intervention into 
the country’s political debate over same-sex marriage, ridiculing it as “another 
prediction for the apocalypse pile.”  The journalism policy book is silent, I think 
understandably, on the question of what or what not might be ridiculed.  However, I 
think it’s fair to say that in our democracies the free press considers all 
pronouncements on public policy fair game for criticism.  This was, in my view, a 
political initiative subject to the same treatment as other political initiatives.  So while 
the satirical sketch offended the complainants, I did not believe that it offended 
CBC’s journalism policies.   
 
 
DONALD CARR 
Program: TV News 
 
Mr. Carr complained about a news report concerning the collapse of a tunnel dug by 
Palestinians between Gaza and Egypt in which the news reader commented that 

 13 



“these tunnels, ‘often built by Palestinians’ are used to smuggle things ‘like 
cigarettes’!!!!!!!!….These tunnels have been proven beyond any shadow of a doubt to 
be used to transport the most lethal illegal arms from Egypt to Gaza for the sole 
purpose of killing Israelis!” 
 
The CBC’s Alan Habbick replied that the report did not only refer to cigarettes.  The 
anchor stated: “Palestinian militants have dug many tunnels along the border.  
They’re used to transport arms and sometimes to smuggle goods like cigarettes.”   
 
Review 

Mr. Carr was right to state that CBC’s reporting on this matter should be judged in its 
entirety.  A good place to check this out is at CBC News Online, where there are 
more than 40 news reports about the tunnels between Gaza and Egypt, and where 
CBC News cites the Israeli military as saying these tunnels are used by Palestinians to 
smuggle all sorts of weapons, including Katyusha rockets, anti-tank and anti-aircraft 
missiles, and other contraband, including drugs et al.  The other side of the story is 
also found on the site, with human rights groups and others questioning Israeli 
military actions in this region.  
 
 
JACK CHIVO, ART HISTER, DONNA STARKMAN SHIFF, GORDON WISEMAN 
Program: The National, CBC TV 
 
Mr. Chivo, Mr. Hister, Ms. Starkman Shiff and Mr. Wiseman complained about a 
report by Neil Macdonald that suggested a link between Israel and the abuse of Iraqi 
prisoners. 
 
The CBC’s Tony Burman admitted fault.  It was acknowledged on The National that 
there was no evidence that Israel was involved in what happened in the Iraqi prison.  
 
Review 

What we witnessed here, in my view, was the absence of the journalistic rigour 
normally associated with the TV network’s flagship information program.  While the 
mistakes exposed The National to the appearance of bias, I thought the programmers 
should be commended for the way they publicly owned up to their errors, apologized 
and set the record straight.   My review can be found in Appendix II.   
 
 
CARMEN COCCIMIGLIO 
Program: The Current, CBC Radio 
 
Mrs. Coccimiglio complained about The Current’s documentary concerning the 
police practice of “naming and shaming” people they accuse of child pornography. 

 14 



She took issue with the inclusion of a video seized by police.  For a few seconds we 
heard the cries of a young child being raped in a bathtub.  She complained that this 
was “unacceptable, immoral, repulsive programming.” 
 
The CBC’s Pam Bertrand defended the broadcast, citing letters from victims of 
sexual assault, including a victim of child rape who congratulated the program for 
documenting “a tiny moment of what that pain is all about.”  
 
Review 

I did not believe this was a case where programmers set out to cause gratuitous 
offence to the audience.  The appropriate cautionary announcements were made. The 
child’s cries were heard for just a few seconds in a story that took some 21 minutes to 
tell.  The documentary was about the conduct of the police, who chose to tell their 
story, among other things, by showing the reporter the horrific material they have to 
deal with, ostensibly in defence of their practice of “naming and shaming.”  I believed 
this was a case when, as CBC policy states, the public broadcaster’s audience should 
not be denied “access to certain events which may contribute materially to an 
understanding of the world in which they live.” 
 
 
CARLOS COIMBRA 
Program: The National, CBC TV 
 
Mr. Coimbra complained that the CBC decided not to broadcast video of Margaret 
Hassan, director of Care International, who was being held hostage in Iraq.  He 
described this as censorship, saying “the function of a news organization is to reveal 
the significant facts which they possess, not to hide some and play up others.” 
 
The CBC’s Tony Burman defended the decision, saying the video was exploitive and 
that in any case the program described its contents in its brief report.   
 
Review 

CBC’s Journalistic Standards and Practices discourages the broadcast of videos 
produced by hostage takers, warning that public broadcasters “must guard against 
being used or manipulated by the terrorists/hostage takers.”  What we witnessed here 
was an example of sound editorial judgment, not censorship.   
 
 
DOMINIC CONVERSANO 
Program: The Current, CBC Radio 
 
Mr. Conversano complained about the use of the word “occupation” in the context 
of coverage of Iraq.  He felt it betrayed “a blatant anti-American bias.”   

 15 



Review 

According to the Canadian Oxford Dictionary, occupation is defined as “the act of 
taking or holding possession of a country by military force.”  That is why the word 
was widely used by the news media around the world, including the United States and 
Britain, to describe the situation in Iraq.  The Americans and their allies in the 
coalition had in effect taken possession of Iraq by military force and announced plans 
to transfer sovereignty to the Iraqi people on June 30, 2004.   
 
 
PETER DIMITROV 
Program: As It Happens, CBC Radio 
 
Mr. Dimitrov complained about a 25-minute-long interview with Stephen Harper in 
June, 2004, which he felt was “tantamount to free political advertising.”   
 
The CBC’s Lynn Munkley assured Mr. Dimitrov that they had invited all of the party 
leaders to be interviewed on the program. 
 
Review 

I listened to the first half hour of the program of June 18 when Stephen Harper was 
interviewed.  Neither before, during or immediately after the interview did the 
programmers mention that the Harper interview was part of a series of interviews 
with the party leaders.  While I agreed that this information should have been there, 
the fact remained that the program had dealt equitably with the party leaders by 
providing them with the opportunity to speak to the issues during this series of 
interviews.   
 
 
ANDREW DOLENUK, LUBOMYR LUCIUK 
Program:  TV News 
 
Mr. Dolenuk and Mr. Luciuk complained that a reporter referred to James Roszko, 
the alleged murderer of four RCMP officers in Mayerthorpe, Alberta, as being from a 
Ukrainian family.   
 
The CBC’s Cynthia Kinch defended the report, saying that it was “information that is 
commonly described as ‘local colour,’ not vital to the story, perhaps, but important in 
helping viewers to understand it.” 
 
Review 

While I had no doubt that the reporter mentioned the Roszko family’s Ukrainian 
background in the manner described by Ms. Kinch, I believed that Mr. Dolenuk and 

 16 



Mr. Luciuk were right to complain.  There should be no mention of ethnicity in the 
context of reports on criminal activity unless there is a compelling editorial reason to 
do so.  And there wasn’t one here. 
 
 
PETE F. 
Program: Politics, CBC Newsworld 
 
Pete F. complained that the CBC was deliberately ignoring the NDP.  
 
Review 

CBC’s journalism policy requires that the public broadcaster deal equitably with 
individuals and institutions.  But equitable does not mean equal.  As the policy says, 
“Equitable in this context means fair and reasonable, taking into consideration the 
weight of opinion behind a point of view, as well as its significance or potential 
significance.”  I thought it fair to say the amount of coverage, in percentage terms, 
devoted to a political party during an election campaign should roughly equal the 
amount of support, in percentage terms, the party receives in popular vote.  During 
the past two federal general elections the amount of coverage the NDP received from 
CBC News exceeded the amount of support the NDP attracted in the popular vote.  
So, in terms of its record, the CBC could hardly be accused of ignoring the NDP. 
 
 
DAVID FERRIER 
Program: CBC News Online 
 
Mr. Ferrier complained about a statement on the CBC website concerning power 
blackouts: “…[The 1965] blackout was blamed on the failure of a power relay at the 
Sir Adam Beck Station No. 2 in Niagara Falls…”  He said the use of the word 
“failure” was inaccurate; that a protective relay did exactly what it was designed to do: 
trip a circuit breaker when the line load exceeded a specified power level.  He also 
said it would be fair to say that the overload protection system containing the relay 
malfunctioned, in that it unnecessarily disconnected a transmission line capable of 
carrying a load that exceeded the power level specified.   
 
Review 

As the Canadian Oxford Dictionary points out, a malfunction is a failure to function 
in a normal or satisfactory manner.  So I didn’t understand how the use of 
malfunction in this context would amount to any significant change.  It seemed to me 
that the text did provide a clear explanation of the failure/malfunction, notably that 
“the relay was set too low to handle the power.” 
 

 17 



DAVID FERRIER 
Program: CBC News Online 
 
Mr. Ferrier complained about the headline of the CBC.ca story, “Calgary bishop 
wants government to act against gays.”  He said that nothing in the story supported 
the suggestion in the headline that the Bishop wanted the government to act against 
lesbians or homosexuals. 
 
The CBC’s Mary Sheppard defended the headline as accurate. 
 
Review 

Bishop Henry’s pastoral letter included this statement: “Since homosexuality, 
adultery, prostitution and pornography undermine the foundations of the family, the 
basis of society, then the state must use its coercive power to proscribe or curtail 
them in the interests of the common good.”  To ask the state to use its coercive 
powers to proscribe homosexuality is tantamount to asking the government to put 
homosexuals outside the protection of the law.  I concluded that the headline did not 
violate CBC’s Journalistic Standards and Practices.   
 
 
CHARLES FICNER 
Program: CBC Radio 
 
Mr. Ficner complained that the CBC’s coverage of the issue of marriage between 
people of the same sex had been both misleading and biased.   
 
The CBC’s Tony Burman defended the CBC’s coverage, saying it had given 
Canadians “…the opportunity and the information they need to make up their own 
minds.” 
 
Review 

As part of my review I examined CBC Radio’s coverage of the issue over the past 
two years, listening to hours and hours of programming that included The House, 
Commentary, The Current, As It Happens and Cross Country Checkup.  I found that 
these programs gave voice to a wide range of Canadian opinion, and that their 
coverage of the issue had been much more varied, much more complex, and much 
more nuanced than Mr. Ficner’s complaint suggested.  In my view the programmers 
at The Current could and should have done a better job in spreading their satire 
around.  And an entire edition of The Current was devoted to the advocates of same-
sex marriage without a corresponding program examining the issue from the 
perspective of the advocates of traditional marriage.  With these exceptions, I found 
the complaint to be largely unjustified.    
 

 18 



ISHAY FRIEDMAN 
Program: the fifth estate, CBC TV 
 
Mr. Friedman asked the Ombudsman to investigate several issues related to the fifth 
estate’s program about U.S. Vice-President Dick Cheney.   
 
The CBC’s David Studer addressed the points that Mr. Friedman raised.  He 
disagreed with the assertion that the program misrepresented reality. 
 
Review 

I viewed the program and examined Mr. Friedman’s complaint, Mr. Studer’s response 
and Mr. Friedman’s reaction to it.  He argued that the program should have handled 
certain situations differently, notably in much greater detail.  That certainly would 
have made the program much longer, but not in my opinion substantially different. 
 
 
GERALD HALL 
Program:  The National, CBC TV 
 
Mr. Hall complained that he had heard “a profane utterance in reference to Jesus 
Christ” in a report on The National. 
 
The CBC’s Jonathan Whitten defended the report, saying that their job is to record 
and present a first draft of history and that it is not generally their practice to edit 
things out. 
 
Review 

While CBC’s journalism policy recognizes that care must be taken not to cause 
gratuitous offence to the audience, it also states that there will be occasions when in 
reflecting reality it would be inappropriate to excise certain uses of language so as not 
to deny CBC audiences access to certain events.  In my view, the only way the 
expression could have been taken out of this report about a propane explosion would 
have been by editing out the sound of the explosion.  The editorial choice here was 
either to reflect reality or to deny viewers access to what had happened.  While this 
brief news item offended the complainant, it did not offend CBC journalism policy. 
 
 
JOHN HALLETT 
Program:  Radio News 
 
Mr. Hallett took issue with the use of the word “progressive” to describe the social 
views of two female judges named to serve on the Supreme Court.  He complained 
that describing an individual who favours same sex marriage as progressive “leaves 

 19 



the impression that the alternate viewpoint is not progressive, but rather is regressive 
and old fashioned.  Newscast writers should leave their personal opinions out of their 
reports.” 
 
The CBC’s Jamie Purdon defended the report, saying the reporter did not personally 
describe the new judges as progressive, but was reporting “an assessment commonly 
made by others who are familiar with the nominees’ work on the Ontario bench.” 
 
Review 

The word progressive was accurately used in the report, in the sense that it is 
commonly used, according to the Canadian Oxford Dictionary, to describe people 
“holding liberal views.”  Nevertheless, it has evidently fallen upon hard times in a 
significant part of the Canadian political community. So I agreed that this “positive, 
feel-good word” should be used with great care. The views of the judges’ admirers 
might have been better paraphrased with an expression like, “they are considered to 
be small l liberals on social issues such as same sex marriage.” 
 
 
TOM HARRIS 
Program: Canada Now, CBC TV 
 
Mr. Harris complained about a report by David Halton, which he concluded by 
referring to President Bush’s foreign policy and other policy as “radical policies.”  Mr. 
Harris felt that this was editorializing. 
 
David Halton replied that “‘Radical’ is not necessarily a pejorative term and is defined 
in Webster’s as ‘marked by a considerable departure from the usual or traditional.’  
Surely a fitting description of Bush’s bold approach to governance.” 
 
Review 

I noted that the Canadian Oxford Dictionary defines a radical change in policy, in the 
first instance, as a change that’s “far-reaching, thorough.”  Under CBC’s journalism 
policy correspondents are entitled to reach conclusions that are supported by the 
facts.  David Halton gave some specific examples, including the American 
administration’s embrace of the concept of pre-emptive war, of why he concluded 
that President Bush’s policies reflected “considerable departure from the usual or 
traditional.”  I found that this was a case where the correspondent’s conclusion was 
supported by the facts.   
 
 
 
 
 

 20 



BRIAN HENRY 
Program: Viewpoint (CBC News Online) 
 
Mr. Henry complained that in Neil Macdonald’s Viewpoint piece, “Defining 
‘terrorism’ is harder than you’d think,” he defamed Americans by writing, “One 
suspects that if Texas were occupied by a foreign power, its citizens would pull out 
their guns and start shooting at any enemy target that presented itself, civilian or not.”   
 
The CBC’s Tony Burman responded by saying Macdonald employed this “somewhat 
far-fetched scenario” to make his point about the exercise of the right to resistance of 
peoples under foreign occupation. 
 
Review 

Mr. Macdonald’s remark was a hypothetical statement, which by its very nature is not 
necessarily real or true.  I could appreciate why Mr. Henry was offended, but one of 
the privileges of our democracy is a free press – free in an analysis like this one to 
advance suppositions for the basis of reasoning, without assuming their truth.  That’s 
what correspondent Macdonald did here.  His remarks were hypothetical and should 
be taken as such.   
 
 
DR. WARREN HINDLE 
Program: The Passionate Eye, CBC Newsworld 
 
Dr. Hindle complained that the documentary, “The World According to Bush,” was 
biased and its re-broadcast on the eve of the November 2, 2004 vote amounted to “a 
deliberate attempt to influence the United States presidential election.” 
 
The CBC’s Catherine Olsen acknowledged that the program presented a particular 
point of view but said that “Overall we believe the CBC offered a very balanced and 
fair representation of the different views and opinions prior to this hotly contested 
election.” 
 
Review 

Catherine Olsen pointed out that as a cable channel CBC Newsworld is seen only in 
Canada, “with no bleed whatsoever across the border.”  I spoke with an American 
consular official who told me that the November 1 program would have come too 
late in the day to influence Americans residing in Canada, given that Americans living 
abroad generally mail in their ballots well before election day in the United States.  
Concerning the issue of bias, the CBC’s Journalistic Standards and Practices 
recognizes that appropriate balance in the coverage of elections can only be achieved 
over time.  I thought it fair to say that over time CBC Newsworld respected the 
policy by giving equitable treatment to the relevant points of view.  The Passionate 

 21 



Eye planned to broadcast an American documentary with a more favourable opinion 
of President Bush around the time of the inauguration. 
 
 
DR. STANLEY JACOBSON 
Program: Radio News 
 
Dr. Jacobson complained about a news report about a man who was arrested for 
distributing “anti-Muslim or anti-Arab literature.”  He felt that identifying the man as 
Jewish was “totally irrelevant to the event.”   
 
The CBC’s Esther Enkin defended the report, saying that “Since the story revolved 
around the relationship between the two religious groups, the religion of the man said 
to be attempting to undermine that relationship is relevant to the story.”   
 
Review 

According to the CBC’s Journalistic Standards and Practices, “The CBC would fail to 
live up to its mandate if, in the attempt to upset no one, to disturb no institution, it 
undertook to limit the comprehensiveness of its reporting of contemporary 
society…There must also be depth, the capturing of dimensions and nuances.  
Without these elements the programming becomes too simplistic to permit adequate 
comprehension of issues put before the public.”  I agreed that there should be no 
mention of religion or ethnicity, e.g., in the context of reports about alleged criminal 
activity, unless there is compelling reason to do so.  In this particular case I believed 
Ms. Enkin had demonstrated why this person’s religion was relevant to the story and 
why, without its mention, this report would become too simplistic to permit adequate 
comprehension of the issues involved. 
 
 
KLAUS KACZOR 
Program: News 
 
Mr. Kaczor felt that statements made by some officials about marijuana growers at 
the time of the murder of four RCMP officers were inaccurate and in some cases had 
been retracted.    
 
Review 

CBC News reports what people like these say as part of its mandate to inform 
Canadians.  The CBC does not adopt as its own the comments of the many people 
whose remarks it reports.  It’s up to listeners and viewers to determine whether there 
is any merit to their comments.   
 

 22 



MAUREEN KHAN 
Program: CBC News Online 
 
Ms. Khan complained that CBC News had not dealt with the issues raised by the 
Swift Boat Veterans for Truth and the possible impact on the American election. 
 
Review 

Both the CBC’s Mary Sheppard and I pointed out that CBC News had dealt with this 
issue, in stories posted online and in a Viewpoint column, as well as in major news 
broadcasts on CBC Television and CBC Radio. 
 
 
FRED KIELING 
Program:  Noon Edition, CBC Radio (Regina) 
 
Mr. Kieling complained that comments he had phoned in to the program on the 
subject of the disposition by the federal government of the fleet of grain hopper rail 
cars had been edited and the sound quality was poor.  He felt that this was “an act of 
repressive censorship” and “deliberate sabotage.”    
 
The CBC’s David Kyle replied that “editing is not ‘repressive censorship’ but the 
editorial act of boiling down a complex position to its essence.  Making programs – 
especially on complicated topic areas – is always a balance between giving depth and 
holding the interest of a non-expert audience.” 
 
Review 

The public broadcaster has a mandate to ensure that the widest possible range of 
views is expressed.  However, in exercising this mandate, CBC’s editors have a 
responsibility to ensure that their programs “permit adequate comprehension of 
issues put before the public.” In editing Mr. Kieling’s contribution to Talkback, the 
folks at CBC Radio in Regina did not censor his commentary or distort his views.  
They simply edited out some remarks that were unclear.   
 
 
SHAYNA KRAVETZ 
Program: Radio News 
 
Ms. Kravetz complained about a report by Iris Mackler about a housing project in the 
Gaza Strip.  “She referred to families of those killed or imprisoned by Israelis as 
possibly eligible to receive free housing and went on to say that they would number 
‘in the hundreds of thousands.’”  Ms. Kravetz wanted to know the source of this 
number.  “Who counted?  How did they count?  What were the criteria for inclusion?  
This assertion is simply false and must be corrected.” 

 23 



The CBC’s Jamie Purdon defended the report, saying “the hundreds of thousands” 
did not represent the number of Palestinians who had lost their homes or who had 
been killed or jailed by Israel.  He said the reporter was referring to the extended 
families in Palestinian society. 
 
Review 

There was merit to Ms. Kravetz’s complaint.  The report should have explained that 
the vague criteria established by the Palestinian housing minister opened the door to 
all members of extended Palestinian families since the beginning of the conflict.  A 
brief explanation of what constituted an extended Palestinian family was also in 
order. 
 
 
VALERIE LEMAITRE 
Program: The Passionate Eye, CBC Newsworld 
 
Ms. LeMaitre took issue with the content and scheduling of the program, The 
Passionate Eye, and the NFB documentary, Give Me Your Soul, which examined the 
pornographic film industry.  The program appeared on CBC Newsworld in prime 
time (7-9 p.m.) in Vancouver.  She felt it was inappropriate for family viewing.   
 
CBC management pointed out that an advisory stating that the documentary was not 
intended for family viewing was broadcast seven times, once before the program 
began and once after every commercial break.  
 
Review 

CBC’s journalism policy states that “Should a program contain material which may be 
disturbing to some segments of the audience – and particularly children – because of 
scenes of violence, sexual behaviour or language, cautionary announcements before 
or during the program should be used.”  I therefore concluded that this program was 
aired in conformity with CBC’s journalism policy.  I would also argue that cable 
channels like CBC Newsworld are primarily there to inform adults, who I think have 
the right, in prime time, to watch programs that provide serious journalistic treatment 
of relevant issues, including what Ms. LeMaitre described as “the bad stuff” in our 
society.  Perhaps one day technology will help parents better control what their 
children can watch on TV.  But for the time being we’re in a system where the TV 
networks publish advisories about the nature of the program that’s about to be 
shown and parents have the responsibility to supervise what their children should be 
watching.   
 
 
 
 

 24 



MURRAY LEVINE 
Program: The National, CBC TV 
 
Mr. Levine sent an article about a Palestinian film that claimed Israel committed 
genocide in the Jenin refugee camp in April, 2002.  He said that the film was “a 
deeply dishonest and deliberately misleading piece of pro-terror propaganda.”  He 
noted that CBC had reported on the incident and asked: “…will the CBC be 
reporting the truth and when?” 
 
Review 

CBC News reported what both the Israelis and Palestinians were saying until Israel’s 
Defence Force allowed reporters to enter Jenin, but once allowed in CBC was among 
the first news organizations to say there was no massacre.  The CBC’s Neil 
Macdonald was given permission to enter Jenin on April 19, 2002, and the very same 
day he reported on The National that, “A legend is in the making of a massacre, 
hundreds of dead.  But the true number would appear to be more like 40 or 50, 
mostly armed fighters…”  It would take a commission of the United Nations several 
months to come to substantially the same conclusion.  Enough already with the 
myths about when “will the CBC be reporting the truth.” 
 
 
VIGGO LEWIS 
Program:  Metro Morning, CBC Radio (Toronto) 
 
Mr. Lewis complained that during host Andy Barrie’s interview with John Laschinger, 
who had been Toronto mayor David Miller’s campaign manager, he referred to “the 
harm wrought by the Harris government.”  He felt that this remark betrayed a 
personal bias against the former Ontario premier, Mike Harris. 
 
The CBC’s Susan Marjetti defended the host, saying Mr. Barrie did not offer a 
personal opinion about the former Conservative government.    
 
Review 

I encouraged Mr. Lewis to examine host Barrie’s remarks in the context of the entire 
exchange.  The point he was making was not that Mike Harris did a lot of damage to 
Ontario.  His point was that it didn’t matter (to either John Laschinger or David 
Miller) that Mr. Laschinger “came over from what he (Miller) had to consider 
ideologically as the enemy camp.”  Here was Mr. Laschinger, one of the authors of 
Mike Harris’s success, working for a local politician who was soliciting the votes of 
“an electorate that wanted to undo the damage that Mike Harris did.”  This wasn’t 
bias; it was a statement of verifiable fact, fact that political strategist Laschinger 
acknowledged with pride.  
 

 25 



JACKIE MACNAIR 
Program: Metro Morning, CBC Radio (Toronto) 
 
Ms. MacNair complained that Metro Morning’s parenting columnist, Karen 
Horsman, stated her personal opinion in her piece about the sleep habits of children.  
She felt that stating her personal opinion unnecessarily influenced other parents.   
 
Karen Horsman replied that she is a parenting “columnist” and was hired to state her 
opinion.  
 
Review 

Under CBC’s journalism policy commentators are engaged to pass judgment on 
public affairs.  As the policy book states, “Because of its character as a publicly 
owned institution the CBC does not adopt as its own the opinions of those 
commentators whom it invites to articulate the various shades of current opinion on 
a given subject.” 
 
 
T.J. MAIR 
Program:  Edmonton AM, CBC Radio 
 
Mr. Mair complained about remarks made by Terry Jones of The Edmonton Sun 
during a discussion about the Super Bowl and its controversial half-time show with 
the breast-baring incident involving singer Janet Jackson.  Mr. Jones said, “If I was 
like the head of---in the Middle East or something like that…I would use that as a 
commercial about the Great Satan.”  Mr. Mair stated that, “Even in humour…it is 
wrong to paint a section of the map with one ideological brush.  It is beliefs like this 
that allow people to rationalize and support things like war and genocide.” 
 
The CBC’s Leslie Goldstone replied that Mr. Jones’ comments were not meant to be 
derogatory and were only intended to point out “the excess of the half-time show of 
the Super Bowl.” 
 
Review 

Mr. Mair made a valid point about the dangers of stereotyping.  The public 
broadcaster is well aware of these dangers and indeed sends its own correspondents 
abroad, including to the Middle East, to help ensure that Canadians are well informed 
about the world around us.  What was at issue here was an off-the-wall remark of a 
guest commentator.  Mr. Mair recognized the remarks for what they appeared to me 
to be in the context of this program – an attempt to make a light-hearted quip.  
Columnists have the right to express their views; citizens have the right to disagree 
with them. 
 

 26 



LUKE MCDOUGALL 
Program: The National, CBC TV 
 
Mr. McDougall took issue with the way The National promoted its interview on April 
20, 2004, with Bob Woodward, author of Plan of Attack, an account of the months 
leading up to President Bush’s decision to go to war in Iraq.  The promo indicated 
that “the White House isn’t amused,” which Mr. McDougall felt was misleading, 
saying he believed the White House viewed the book favourably.  He also took issue 
with a report by Adrienne Arsenault about the assassination of a Hamas leader.   
 
The CBC’s Jonathan Whitten agreed that the choice of “not amused” was not 
perfect, “but given the concern and denials expressed by many members of the 
administration, it was defensible.” 
 
Review 

Colin Powell and others in the administration denied some of the book’s assertions. 
But, as reviewer Paul Harris wrote in The Observer in London, the book also gave 
Republicans a lot to smile about, notably that “Bush comes across well in the book.”  
Mr. Harris’s review, along with others I read, helped explain why Woodward’s book 
was No. 1 on the Bush campaign’s recommended reading list.  On the basis of the 
evidence at hand, I thought there was merit to this part of Mr. McDougall’s 
complaint.  Mr. Whitten had already acknowledged that The National was at fault for 
failing to address the administration’s reaction to the book; I agreed that this part of 
Mr. McDougall’s complaint was also justified.  However, I did not agree with his view 
that correspondent Adrienne Arsenault “chose unnecessarily loaded language” when 
she characterized the American president’s support for Israel as unwavering in her 
report on the assassination of a Hamas leader on April 18. 
 
 
STEVE METCALFE 
Program: Radio News  
 
Mr. Metcalfe complained about CBC Radio’s handling of Secretary of State Colin 
Powell’s presentation to the United Nations in February, 2003, describing coverage 
that day as both incomplete and uncritical.  He also deplored what he described as 
the decline in the quality of CBC News over the years. 
 
Review 

With the benefit of hindsight, and Mr. Powell’s own mea culpa, it’s not difficult to 
conclude that the entire news media, CBC included, should have been more skeptical 
about the American claims.  In support of his allegation about the decline of CBC 
News, Mr. Metcalfe cited a couple of examples, including a report which he said 
failed to mention that an American taken hostage by the Iraqi resistance worked for a 

 27 



subsidiary of Halliburton, whose former CEO was Dick Cheney, the American Vice 
President.  He also maintained that the four Americans brutally killed in Fallujah 
should have been described as “mercenaries,” saying, “It’s much harder for us to 
understand how the Iraqis could hate “contractors” than it would be if they were 
named as “mercenaries.”  While I conceded he might have a point, I said that (1) 
hourly newscasts like the one he heard amount to a headline service and are by 
definition incomplete, and (2) the Iraqi resistance appeared to be targeting Americans 
because they were part of the occupying force and not necessarily because they were 
employees of a particular company, even one with close ties to the American 
administration. 
 
 
BRUCE O’NEILL 
Program: TV News 
 
Mr. O’Neill, Senior Co-ordinator with Ontario’s Ministry of Community Safety and 
Correctional Services, complained about the conduct of reporter Carolyn Dunn of 
CBC TV’s Parliamentary Bureau in Ottawa.  He said that he became the target of an 
international e-mail campaign as a result of Ms. Dunn’s actions in seeking to set up an 
interview with Mohamed Harkat, who was being held in a provincial institution on a 
federal security warrant.  After Ms. Dunn provided Mr. O’Neill’s e-mail address to 
Ms. Harkat’s spouse, Sophie, he received more than 200 communications, including 
some threatening e-mails, supporting CBC’s request for the interview. 
 
The CBC’s Tony Burman defended Ms. Dunn, saying the e-mail campaign “…was 
done without Ms. Dunn’s encouragement or knowledge.” 
 
Review 

Ms. Dunn acknowledged that she provided Mr. O’Neill’s e-mail address to Sophie 
Harkat.  She felt Ms. Harkat’s support for the interview was relevant to her request 
and that in any case Mr. O’Neill’s e-mail address was published on a government 
website.  She insisted that she was not aware of Ms. Harkat’s intention to launch an  
e-mail campaign, and said that Ms. Harkat’s actions surprised her.  I don’t think it’s 
inappropriate for a reporter to share publicly available information with a spouse who 
wants to make her views known to the government.  That said, information sharing 
has its hazards.  CBC’s policy book warns journalists about the risk of compromising 
their credibility by maintaining “associations or contacts which could reasonably give 
rise to perceptions of partiality.”  In my view it would have been unrealistic, in the 
circumstances, for Ms. Dunn to avoid contacting Ms. Harkat.  With the benefit of 
hindsight, in this particular case, I thought the reporter should have informed Ms. 
Harkat that if she wanted Mr. O’Neill’s e-mail address she should have found it on 
her own. 
 

 28 



GEOFFREY POUNDER 
Program: Radio News 
 
Mr. Pounder objected to the use of the word “abuse” rather than “torture” in reports 
about the treatment of Iraqi prisoners. 
 
Review 

It was true that the word “abuse” was widely used by CBC News to describe the 
treatment of Iraqi prisoners. It was inaccurate, however, to state that CBC News had 
never employed the word “torture.”  I conducted an extensive review of the available 
scripts and found that the word “torture” had been used, although sparingly, in CBC 
Radio News reports.  However, a similar review of the scripts of CBC TV News 
revealed that the word “torture” had been used much more frequently.  In my view 
CBC’s coverage of this affair had provided listeners and viewers with a great deal of 
detailed, relevant information, certainly enough to enable them to draw conclusions 
of their own. 
 
 
TIM RHODES 
Program:  CBC News Online 
 
Mr. Rhodes complained that a chart of British Columbia federal election results on 
the CBC website did not include the Green Party.  He felt this was evidence of 
editorial bias.   
 
The CBC’s Tony Burman said that the table simply tallied seats won in British 
Columbia, not voting results by party.  Since the Green Party did not win a seat, it did 
not show up in the table. 
 
Review 

During the federal election campaign CBC News provided extensive coverage of the 
Green Party on TV, Radio and on CBC News Online.  So I thought that the 
allegation of bias, on the sole basis of the election tables, rang hollow.  That said, I 
thought that once the Chief Electoral Officer presented the final report on the 
election, it would have been appropriate for CBC News Online to publish a table 
illustrating the full distribution of the popular vote. 
 
 
GAYLE ROBERTS 
Program: the fifth estate, CBC TV 
 
Ms. Roberts complained about “Becoming Ayden,” the fifth estate’s program about a 
young transsexual, which she felt was “a highly distorted, biased and ignorant 

 29 



presentation of this subject.”   
 
The CBC’s David Studer defended the program as fair and accurate. 
 
Review 

Ms. Roberts maintained that Ayden was “not representative of young transitioning 
individuals.”  Nowhere did the fifth estate say or even suggest that Ayden was some 
sort of poster person transsexual.  Ayden’s particular story, and the issues involved, 
remained a legitimate subject of inquiry for public service journalism.  I concluded 
that while this documentary offended Ms. Roberts’ sensibilities, and the sensibilities 
of others in the trans community, it did not offend CBC’s Journalistic Standards and 
Practices. 
 
 
DAVID SINGER 
Program: Viewpoint (CBC News Online) 
 
Mr. Singer disagreed with a column written by Jim Reed, “The Middle East: Roots of 
Responsibility,” published in the Viewpoint section of CBC News Online. 
 
Review 

As part of its policy to reflect the range of Canadian views, Canada’s national public 
broadcaster engages commentators and columnists to pass judgment on public 
affairs.  But, as CBC’s Journalistic Standards and Practices points out, the public 
broadcaster does not adopt as its own any of their opinions.  Columnists are entitled 
to express their opinions, and their critics are free to disagree with them.  I did not 
believe that it was the role of the CBC Ombudsman to declare some opinions to be 
“right” and others to be “wrong.”   
 
 
DOV SMITH, LEN PODHEISER, AMIR URSON 
Program: Dispatches, CBC Radio 
 
Dov Smith, Executive Director of HonestReporting Canada, as well as Len Podheiser 
and Amir Urson, complained about the CBC Radio program Dispatches and the 
documentary, Lessons in Loathing.  Mr. Smith wrote that several members of his 
organization complained that the documentary “…avoided any serious exploration of 
the Palestinian educational system’s indoctrination of children to hate Israel, and its 
incitement of Palestinian youth to commit acts of violence against Israelis.”   
 
The CBC’s Esther Enkin defended the program, saying that “while that may be an 
important -- and even controversial -- subject, it is not the focus of this 
documentary.”  She said that the program set out to explore what had happened to 

 30 



“the ambitious plans for revamping the Israeli and Palestinian education systems,” 
plans that involved “peace studies, integrated schools, Palestinian and Israeli teachers 
training together and sharing lessons.” 
 
Review 

The examination of what had become of the grand plans to bring the Palestinian and 
Israeli education systems closer together constituted a legitimate subject for 
journalistic inquiry.  The documentary maker’s references to what is taught – and 
what is not taught – in the Israeli and Palestinian school systems, while brief, helped 
provide some context to the comments of the people at the centre of this program – 
the students and teachers who provided listeners with their first-person accounts of 
their experiences, and the attitudes they developed, in their segregated schools.  
HonestReporting Canada members may not have liked what they heard, but they 
heard it from Israelis and Palestinians in equal numbers.  In fact, the most critical 
comments about the Israeli education system were made by Israelis themselves, just 
as the most critical remarks about the Palestinian system were made by Palestinians.  
In my view listeners were provided with enough information to be able to make 
judgments of their own, and that’s consistent with CBC’s Journalistic Standards and 
Practices.   
 
 
NICOLA STANFORD 
Program: Dispatches, CBC Radio 
 
Ms. Stanford complained about the program Dispatches and the documentary 
Lessons in Loathing, which she complained was “a report of comparison” between 
“the national of Israel and the terrorist group known as Hamas.” 
 
Review 

The report made no such comparison.  It focused on the examination of what had 
happened to the grand plans, developed at the time of the Oslo accords, to try to 
bring the Palestinian and Israeli education systems closer together.  There was just 
one reference to Hamas in the 30-minute program, and this to introduce the 
comments of a Palestinian high school student who expressed concern that many 
Palestinian children go to kindergartens run by Hamas.  He said these schools praise 
suicide bombings, adding, “…If they find out what is Israeli and what’s Jewish they 
will find that there is some good Jewish and some bad Jewish and they will find that 
there’s some bad Arabs and some good Arabs.”  
 
 
 
 
 

 31 



FRED STEININGER 
Program: Morning Edition, CBC Radio (Saskatchewan) 
 
Mr. Steininger asked the Ombudsman to urge CBC Saskatchewan to replace a 
member of the political panel on Morning Edition, Murray Mandryk, who wrote for 
The Leader Post and appeared on both Global TV and CBC Radio One in Regina.  
He said “that is not a healthy situation,” and asked: “Who else has that much clout in 
this province as far as influencing public opinion with these three media sources?” 
 
The CBC’s David Kyle defended Mr. Mandryk, saying his credentials as a legislative 
reporter for CanWest qualified him as an expert commentator under CBC’s 
Journalistic Standards and Practices, which he noted require the CBC to present a 
wide spectrum of opinion.  
 
Review 

The application of CBC’s Journalistic Standards and Practices should ensure that the 
widest possible range of views is expressed.  As the policy manual states, this can be 
done by supplementing the exposition of one point of view with an equitable 
treatment of other relevant points of view.  In other words, the CBC should not be 
banning commentators with relevant points of view from its airwaves; it should be 
ensuring that fair and reasonable voice is given to the full range of views in the 
communities it serves. 
 
 
ABU SULIMAN 
Program: CBC News: Correspondent 
 
Abu Suliman was not satisfied with the response he received from the CBC’s Tony 
Burman to his complaint about CBC News: Correspondent and the program, “Of 
Fatwas and Beauty Queens.”  The program told the story of the young African 
journalist, Isioma Daniel, subject of a fatwa for her newspaper article about the Miss 
World beauty pageant in Nigeria.  Mr. Suliman complained that the program was 
one-sided. Tony Burman defended the broadcast, saying “focusing on the 
woman…does not mean that the documentary is biased.” 
 
Review 

Mr. Suliman was offended by the programmers’ decision to include the phrase at the 
centre of the controversy, Ms. Daniel’s remark, “What would Mohammed think?  In 
all honesty, he would probably have chosen a wife among them.”  I agreed with Tony 
Burman, who felt it was essential to tell viewers what she had written “in order to 
appreciate why Nigerian Muslims had taken offence.”  I did not see how the reality of 
the controversy could be reflected without informing viewers about the content of 
Ms. Daniel’s article.  Mr. Suliman also felt that this report should have given voice to 

 32 



the newspaper’s editors, to the Nigerian government and to the clerics mentioned in 
the story.  I would agree, without hesitation, had this report been done at the time the 
events were unfolding in Nigeria.  But this documentary, focusing as it did on what 
had become of Ms. Daniel, was done two years after the violence, at a time when 
their views were all part of the public record.  The real issue here was whether their 
views were accurately reflected in this documentary and, so far as I could tell, they 
were.   
 
 
CHRIS TAIT 
Program: Radio and TV News 
 
Mr. Tait complained that, “The term ‘militant’ is used exclusively to refer to Arabs, 
and only Arabs opposed to U.S. foreign policy.”   
 
The CBC’s Tony Burman defended the use of the term, saying “CBC News often 
uses ‘militant’ to describe those who are not part of an established military, but who 
are engaged in fighting or violence, typically as part of a claimed struggle towards a 
political goal.” 
 
Review 

I examined CBC’s coverage and found that the term militant had been used to 
describe fighters in a great variety of conflicts, ranging from Northern Ireland 
through Chechnya, Zimbabwe, and Nigeria to Thailand and Indonesia.  In all of 
those places, and in Iraq, the word was employed accurately to describe those fighting 
the existing regimes to advance their political cause.  Mr. Tait also complained that 
CBC News had failed to describe the American abuse of prisoners at Abu Ghraib as 
“torture.”  That was not true. “Torture” was among the words CBC News used to 
describe the maltreatment of the prisoners. Finally, Mr. Tait argued that the term 
“hostage” should be employed to describe those imprisoned by the United States and 
by what he described as “its dictatorship in Iraq.”  The Canadian Oxford Dictionary 
definition, “a person seized or held as security for the fulfillment of a condition,” did 
not accurately describe those imprisoned by the occupation forces in Iraq.   
 
 
CHRIS TAIT 
Program: Canada Now, CBC TV 
 
Mr. Tait had not received a response from Canada Now to his request for the source 
of Patrick Brown’s claim that “90% of voters had registered in Afghanistan.”   
 
 
 

 33 



Review 

United Nations officials involved in the registration of voters there were the source 
of this information.  As CBC News reported, the number of eligible voters could 
only be estimated, given that there had been no recent census in Afghanistan.  I 
agreed that Mr. Brown should have attributed this information to UN officials, but at 
the same time, in the report the American defense minister cited the number of 
registered voters, attributing the information to the joint election commission (which 
involved UN officials), and Mr. Brown provided appropriate context by stating that 
“Some people are reported to have registered several times.”  He went on to quote 
President Hamid Karzai, who said that didn’t matter since in his view measures were 
being taken to ensure that those registered could only vote once. 
 
 
DAVID TAIT 
Program: CBC News Online 
 
Mr. Tait questioned the accuracy of casualty figures on the Iraq: After the War in-
depth section of the CBC website. 
 
Review 

My own view was that what was required was much more than a list of casualties, 
however well defined.  I thought users would be better served by a lead article that 
provided an overview of the situation, including the politics involved, then walked us 
through the details about the hard numbers, the estimates and the guesstimates about 
the war’s casualties.  I thought users should be better informed about the difficulty of 
gathering accurate information in the chaos of war.   
 
 
EMILE-J. THERIEN 
President, Canada Safety Council 
Program: Disclosure, CBC TV 
 
Mr. Therien complained about Disclosure’s report called “Elmer” that was broadcast 
in January, 2003.  He felt that the report’s characterization of the Canada Safety 
Council was “inaccurate, lacked integrity and failed to reflect the relevant facts and 
significant points of view.” 
 
The CBC’s Tony Burman defended the broadcast as fair and accurate. 
 
Review 

I did not share Mr. Therien’s view that the programmers had embarked on some sort 
of malicious campaign, allowing themselves to be used by others “to drive their 

 34 



agenda to discredit the Canada Safety Council.  Nor did I see any merit to Mr. 
Therien’s complaint that the program lacked proper balance.  While it gave voice to 
some of the Council’s critics, it also gave Mr. Therien the opportunity to defend the 
Council’s views.  While I agreed that, here and there, the report was not as fair with 
the Safety Council as it should have been, I also found that CBC News management 
had been largely justified in rejecting his complaints about inaccuracy, about lack of 
integrity and about “the unethical use of the editing process.”  
 
 
PAUL VAN CAESEELE 
Program: Radio News 
 
Mr. Van Caeseele complained that a report about the National Hockey League’s 
lockout contained language that was “beyond acceptable,” notably the use of the 
word “scab.”   
 
The CBC’s Jamie Purdon said the derogatory expression was used by one of the 
people interviewed for the item, and not by the CBC’s reporter. 
 
Review 

While I agreed that the CBC reporter took care to use the expression “replacement 
players,” and not “scabs,” he did use the derogatory expression to describe the 
relevant Quebec and British Columbia legislation.  Upon review, I found that the 
complaint was justified.   
 
 
ROBIN WILCOX 
Program: Radio News 
 
Robin Wilcox complained that the CBC did not cover the decision of certain groups 
to appeal a ruling of one of Canada’s courts to the Supreme Court of Canada on the 
same sex marriage issue.   
 
The CBC’s Esther Enkin replied that CBC News covered developments in this story, 
among other occasions, in July and October, 2003. 
 
Review 

CBC News did cover the story.  So I rejected this complaint as unfounded.  
 
 
 
 

 35 



KRISTIN WORLEY 
Program: the fifth estate, CBC TV 
 
Ms. Worley complained that the fifth estate’s documentary, “Becoming Ayden,” 
about a young transsexual, did not focus on what she described as “the leading edge 
of research,” questioning the view that transsexualism is a mental disorder.  She also 
complained that “the documentary was not a factual portrayal of gender dysphoria.” 
 
The CBC’s David Studer defended the broadcast as fair and balanced. 
 
Review 

The CBC’s programmers have the right to decide what stories they wish to tell, and in 
this case they chose to tell the story of a 17 year old who embarked upon “a journey 
into manhood” without parental consent.  As Ombudsman I could not declare the 
story the fifth estate told to be in violation of CBC journalism policy on the grounds 
that Ms. Worley and some others thought the program should have told another 
story.  In telling Ayden’s story the fifth estate told us about the experiences of some 
other transgendered individuals, some of whom made the transition successfully and 
some who apparently did not. 
 
 
DR. DAVID YOUNG, President, The Society of Obstetricians and Gynaecologists of 
Canada 
DR. CHARLES LYNDE, President, the Canadian Dermatologists Association 
Program: Disclosure, CBC TV 
 
Dr. David Young and Dr. Charles Lynde complained about Disclosure’s program 
about Diane-35, an acne drug that is also marketed as an oral contraceptive.  The 
doctors complained that the program was one-sided and “unnecessarily alarmed 
millions of Canadian oral contraceptive users,” adding: “To make informed decisions 
about health care choices women need balanced information on risks and benefits – 
and risks need to be put into perspective with other risks of daily living so that people 
can understand the true level of risk.”   
 
The CBC’s Harold Redekopp dismissed their complaint as entirely without 
foundation. 
 
Review 

I agreed that the program could have been improved by a fuller explanation of the 
risk statistics, but I did not share their view that the broadcast was one-sided.  We 
heard from a doctor responsible for drug safety in Germany, who said he would 
never prescribe the pill “in the first instance for purpose of birth control.”  We heard 
from two university students who had been prescribed Diane-35 for birth control 

 36 



without, they said, having been properly informed about its risks.  After gathering the 
relevant information to make an informed choice one made the decision to stop 
taking the drug and the other decided to continue using it.  And the final word was 
given to a gynaecologist who dismissed the risks involved.   
 
 
 
 
Programs: Viewpoint (CBC News Online) and The National 
 
Ten people complained about a Viewpoint column written by Neil Macdonald, 
and/or about his December 6, 2004, report on The National.   
 
VIEWPOINT  
 
Complainants singled out the sentence, “If Palestinians have committed terror, the 
Israelis have certainly committed war crimes,” saying this constituted an expression 
of personal opinion or bias. 
 
Review 

I agreed that this section of the column was not as clear as it could and should have 
been.  I therefore recommended that CBC News Online edit the column to make 
clear that correspondent Macdonald was identifying and summarizing arguments 
argued in the Middle East and not expressing his personal views.  In particular, I 
recommended that the wording be changed as follows: “If Palestinians have 
committed terror, so the argument goes, the Israelis have certainly committed war 
crimes.”   The column was edited to reflect the results of this review. 
 
 
THE NATIONAL 
 
Complainants described the appearance in the item of the former American diplomat 
Allen Kieswetter as an example of anti-Israeli bias.  Mr. Kieswetter cited American 
policy regarding Israel as the primary reason for anti-American violence in the region.  
The CBC’s Tony Burman defended the report, saying it simply reflected the major 
points of view on a controversial matter. 
 
Review 

I agreed that the report was consistent with CBC’s Journalistic Standards and 
Practices and its requirement to report both the established views (in this case those 
of the American president) and to reflect the opinions of those (like the President’s 
critic) who challenge the accepted orthodoxies. 
 

 37 



 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

APPENDICES 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 38 



Appendix I 
 
Review of Patrick Cain’s complaint about The Current’s coverage of  
the same-sex marriage debate  
 
 
I write to share with you my review of your complaint about the Feb. 2nd edition of 
The Current. 
 
You complained that this CBC information program “took sides on the issue of 
same-sex marriage, characterizing it as a human rights issue and placing those 
opposed to it in the same context of deeply regrettable bigotry and discrimination 
that has occurred in this country.” The CBC’s Pam Bertrand agreed that “on this 
occasion The Current looked at same sex marriage through the prism of human 
rights.” However, Ms. Bertrand denied the charge of bigotry, saying the views of the 
opponents of same-sex marriage had been reflected in various interviews in other 
editions of The Current over the past two years. 
 
 
REVIEW 
 
This program was broadcast the day after the federal government introduced 
legislation in Parliament to extend the right to civil marriage to same-sex couples. The 
introduction of any legislation opens the way to parliamentary debate about its merits. 
But, on this day, host Anna Maria Tremonti announced that, “The Current is opting 
out of the debate. Instead, we are exploring the significance of the legislation before 
Parliament.” And, as Executive Producer Pam Bertrand has acknowledged, the 
program conducted its exploration “from one perspective,” the perspective of gays 
and lesbians who, in Ms. Tremonti’s words, “have made it one step farther down the 
aisle to civil parity in Canada.”   
 
We would hear that---even as Parliamentarians struggled with this issue---same-sex 
marriage had become a reality in most of the country, thanks to the way the courts 
have interpreted the Canadian Charter of Rights and Freedoms. We would hear gays 
and lesbians in Canada speak of “profound change;” we would hear them say 
“politicians are way behind the public on this issue.” We would hear a pollster say a 
majority of Canadians, including a majority of Catholics, supported the concept of 
same-sex marriage in a poll conducted last December and January.  We would hear 
gushing praise for Canada from gays and lesbians around the world. And we would 
hear disparaging remarks about the opponents of same-sex marriage, not from the 
program host but from gays and lesbians who made remarks about “exclusion and 
discrimination,” remarks about “scary right-wing rhetoric that the sky will be falling.”  
 

 39 



It may well be, as The Current suggested, that 60 years hence Canadians will look 
back at the struggle over same-sex marriage with the same incredulity as we look back 
today at certain forms of discrimination in our past. But, to my mind, this broadcast 
illustrates why information programs do not enjoy the luxury of “opting out” of 
debates under way either in Parliament or in the country. What we heard here was 
not a well-rounded exploration of “the significance of the legislation now before 
Parliament.” What we heard was, in Ms. Tremonti’s own words, a “celebration of the 
union of a movement and its impending right to marry.” Programs like The Current 
cannot announce they’re opting out of debate and then provide one side of that 
debate with the opportunity to score points by making arguments like “you can’t be a 
little bit pregnant and you can’t be a little bit equal.”  
 
CBC’s journalism policy states that continuing information programs like The 
Current “must present a balanced overall view of controversial matters.” This policy 
provides programmers with enough flexibility to devote an entire program to the 
exploration of the views of one side in any debate. But, in the interests of fairness and 
balance, any such exploration should be accompanied by a timely exploration of the 
views held by those on the other side of the debate. As part of this review I examined 
The Current’s handling of this issue over the past two years. And in my view, over 
time, The Current has given reasonable voice to supporters of same-sex marriage and 
supporters of traditional marriage. But, also in my view, this one-sided program 
tipped the balance. This exploration of the significance of the issue was incomplete 
and, in this sense, biased. So, upon review, I find this complaint to be largely justified.  
 
Yours truly, 
 
 
David Bazay 
Ombudsman 
 
 

 40 



Appendix II 
 
Review of complaints from Jack Chivo, Donna Starkman Shiff and Gordon 
Wiseman about Neil Macdonald’s May 4, 2004, report 
 
 
I write to share with you my review of your complaint that correspondent Neil 
Macdonald’s report from Washington on The National May 4, 2004, was “deliberately 
biased.” 
 
At issue is a part of the news item that dealt with the controversy over the abuse of 
Iraqis imprisoned by the Americans:  
 
Correspondent Macdonald: And dozens of former American diplomats waded in 
too in a letter saying the occupation of Iraq and George Bush’s unprecedented 
alliance with the right wing government of Israel has placed Americans overseas in 
danger. 
 
Eugene Bird (Identified as a former U.S. diplomat): We know that the Israeli 
intelligence was operating in Iraq after the war was over. The question should be: 
Were there any foreign interrogators among those that were recommending very, 
very bad treatment for the prisoners?  
 
Macdonald: There is of course some irony in all this outrage. The Arab countries 
themselves are generally unsurpassed when it comes to torturing prisoners, and few 
armies fight a conflict without committing abuses. But the administration here sees 
itself as leading a global crusade against evil, and after years of lecturing the rest of 
the world about right and wrong, ceding moral ground doesn’t come easily. 
 
In response to your complaint, the CBC’s Editor in Chief, Tony Burman, admitted 
fault, saying that The National should not have broadcast Bird’s comments. He wrote 
that, “Although it was one of a number of comments made that day on the 
developing abuse story, the inference it contained was unsubstantiated, and it should 
not have been in the report. We said so publicly. On the Friday, May 7th edition, The 
National acknowledged that there was no evidence that Israel was involved in what 
happened in the Iraqi prison. It went on to say the comment should not have been 
included in the report and that we regretted the error…We have also carefully 
examined your concern that this mistake may have been motivated by an ‘anti-Israel 
bias’ on the part of the reporter or The National itself. After discussions with those 
involved and a careful examination of everything that went on that day, I can assure 
you that that was not the case. There was no willful distortion. There was a mistake, a 
lapse that somehow slipped through the system.”  
 

 41 



While you expressed pleasure with Burman’s admission of fault, you took issue with 
his comments that “there was no willful distortion.” You stated that correspondent 
Macdonald’s report was “deliberately biased,” and asked for this review, saying: 
“…Nobody forced him to attend the press conference of a well-known anti-Israeli 
propagandist and to broadcast his fabrications, nobody forced Macdonald to 
introduce the distortion with an obvious anti-Israeli ‘spin,’ and nobody forced your 
news room to accept it without any thoughts or care for accuracy and, especially, 
without a clarification about this pro-Arab lobbyist and his known agenda.” 
 
The CBC Ombudsman has a mandate to determine whether an information program 
violated the Corporation’s journalistic standards and practices. In this case, CBC 
News admitted fault, apologized and set the record straight on air.  There’s evidently 
no need for the Ombudsman to conduct a review to determine whether there was 
fault when CBC News admits fault. However, you based your request for a review on 
the contention that CBC News, and notably correspondent Macdonald, erred 
deliberately, displaying bias by intentionally broadcasting the views of “a well-known 
anti-Israel propagandist” without informing the audience about his “known agenda.” 
So my review will focus on whether this report was “deliberately biased.” 
 
Here is what I learned during this review: 
 
-- On May 4th correspondent Macdonald was assigned to do what’s known in the 
trade as a ‘melt,’ i.e. assigned to put together the latest developments in a continuing 
story into a single report.  Early in the day, from Toronto, came the request that the 
report deal with the news conference scheduled by the former U.S. diplomats. Senior 
Producer Mark Harrison told me that he made this request noting that, a week or so 
earlier, a group of former British diplomats had made a newsworthy critique of Tony 
Blair’s policies in the Middle East.  
 
-- Correspondent Macdonald did not attend the news conference. While a CBC 
camera recorded the proceedings Macdonald remained in the Washington bureau to 
work on an earlier version of this item for the supper hour program, Canada Now. He 
examined the statement issued by the diplomats but decided it did not merit inclusion 
in the Canada Now piece.  
 
-- In editorial discussions with the National desk Macdonald would argue that the 
diplomats’ statement---an attack on President Bush’s Middle East policies---did not 
fit into that day’s report, which was largely focused on developments surrounding 
prisoner abuse at Abu Ghraib. Without requesting any specific comment (No one in 
Toronto had seen the news conference), the National desk asked that the diplomats’ 
views be included in the ‘melt’ as part of the day’s developments.   
 
-- Macdonald took another look at the news conference to determine whether there 
had been any mention of prisoner abuse. The only comment recorded was the one by 

 42 



Eugene Bird, one of the spokespersons for the former diplomats.  Macdonald had 
never heard of Bird before. He felt what the former diplomat had to say was 
‘incendiary,’ (and would so inform the editor assigned to approve his script) but he 
also felt that he could counter-balance what Bird had said by making mention of 
torture in the Arab world. So he decided to include the Bird clip in the item and 
submitted his script to the desk for approval.  
 
-- The National desk took issue with two elements of the Macdonald script. The 
editors felt he should explain, within the item, why the program had chosen to begin 
the report with some cockpit video of the killing of a wounded Iraqi, available on the 
internet for some time; Macdonald argued that the explanation (it was showing up on 
TV around the world as an example of American brutality) should be written into the 
introduction to his item. The desk also requested a change in the wording of his 
closer, which initially described Arab countries as ‘world champions of torture.’ 
During these discussions no one on the desk questioned the Bird clip. Macdonald’s 
concern about the clip being ‘incendiary’ was not shared with the senior producers. 
His script was approved with the change in the wording of the closer and with the 
understanding that the use of the cockpit video would be explained in the intro.   
 
-- The script editor, Derek Desouza, told me that he had never heard of Bird before, 
saying that Bird’s comments ‘went right by me,’ perhaps because Bird was put 
forward as a spokesperson for dozens of former diplomats with many years of 
experience in the Middle East. In fact, the remarks went by everyone in Toronto 
involved in the program that night.  (For the record I should report that Eugene Bird 
himself contends that there was nothing there that should have pre-occupied the 
program’s editors, telling me that, “I was careful not to say that Israel was involved at 
Abu Ghraib.” I disagree. While Bird did not explicitly state that Israel was involved 
his remarks certainly suggested that Israeli intelligence might be. An allegation 
phrased in the form of speculation remains an allegation and should have been dealt 
with as such).  
 
-- When the item went to air, as Macdonald put it, “Neither I nor the desk had the 
slightest idea that Eugene Bird was indeed a pro-Palestinian activist.”  
 
What we witnessed here, in my view, was the absence of the journalistic rigour 
normally associated with the TV network’s flagship information program. Whenever 
unsubstantiated allegations make their way into print, or onto the airwaves, (and they 
often do) the news media has the responsibility to put these allegations into context 
so that we are well enough informed to make judgments of our own. At the very 
minimum we should be informed about the relevant credentials of the person or 
persons making the allegations; we should be informed about the response of the 
individual, institution or country targeted in the allegation. In broadcasting Eugene 
Bird’s suggestion that Israeli intelligence might be linked in some way to the prisoner 
abuse in Iraq, The National on May 4th failed to meet the journalistic standards 

 43 



involved in dealing with an allegation: the program failed to inform us about Eugene 
Bird’s credentials as an advocate of the Palestinian cause as President of the 
American Council for the National Interest; and it failed to provide the Israelis with 
the opportunity to respond.  
 
This was a clear violation of the principle of fairness in CBC’s Journalistic Standards 
and Practices, but in my view this was a case of negligence, not ‘deliberate bias.’ 
Macdonald told me that he would not have put the Bird clip in this item had he 
known about the man’s background. Desouza said the same thing. But they should 
have known. And the same can be said about the senior programmers involved.  
Under CBC journalism policy reporters, editors and producers must not only avoid 
bias; they must avoid the appearance of bias. And, I agree, the May 4th report did 
expose The National to the appearance of bias.  
 
I think it should be noted that this happened during an editorial process that casts the 
reporter in the role of a packager of information. Here the reporter is not out in the 
field, doing what’s known as journalism of verification, where a reporter can 
personally attest to all the information he or she has gathered. As a packager the TV 
reporter tends to be bureau-bound, doing the so-called ‘daily melt,’ pulling together 
available pictures and voice clips that fit into the day’s news narrative. While this 
process is as old as TV itself,  it is fraught with perils if only because packagers of TV 
items routinely deal with pictures of events they haven’t witnessed or with voice clips 
of people they haven’t interviewed. One of the characteristics of this kind of 
journalism---call it the journalism of presentation---is the diffusion of personal 
responsibility, so central to CBC’s Journalistic Standards and Practices. Typically, the 
TV reporter is just one of several people involved in the gestation and production of 
this kind of news item, one of several people responsible for the quality of the report. 
While the reporter must exercise his or her personal judgment, so must all the other 
journalists involved in the editorial system that generates these ‘melts.’  
 
Over the years The National has been well served by its system of editorial checks and 
balances. (Disclosure: From 1985 to 1993 I was Executive Producer of Network TV 
News, including The National).  The program’s script vetting process begins early in 
the day when items are filed for the early evening news, and routinely continues right 
through the first edition of the program when errors that slipped through are usually 
caught and rectified. The responsibility for vetting the scripts of reporters in the 
bureaus is shared by four editors who work under the supervision of a senior news 
producer, and a senior program producer. The program’s executive producer 
normally watches the first edition of The National at home and can call in to order any 
change. On this particular night, as part of a cost-cutting initiative, the program was 
working with three editors. And Chief Correspondent Peter Mansbridge, normally 
actively engaged in the editing of the program, happened to be away. On May 4th this 
editorial system failed, resulting in the extraordinary need to make two corrections to 
a single item. Apart from missing the nature of the Bird clip, the programmers failed 

 44 



to explain why they were using some old cockpit video and had to issue a clarification 
the next day.   
 
Editor in Chief Burman ordered an internal review, which identified several problems 
within the program’s editorial system, including a glaringly obvious one---the failure 
to run background checks on experts and spokespersons who make allegations in 
news stories. As part of this review I read the internal report drafted by Jonathan 
Whitten, the Executive Producer, and Cynthia Kinch, the Director of News 
Programming. I would describe their report as a frank, fair and factual account of 
what went wrong and what needs to be done, as Burman says, “to ensure that this 
situation is never repeated.”  
 
While the May 4th mistakes exposed The National to the appearance of bias, I think 
the programmers should be commended for the way they publicly owned up to their 
errors, apologized and set the record straight. Of course the best way for the public 
broadcaster to demonstrate its commitment to fairness and accuracy is never to make 
mistakes. But in the imperfect world of daily journalism this commitment is best 
reflected by those who are willing to acknowledge and correct their errors, learn from 
them and move on to better inform the citizens the CBC was created to serve.  
 
Yours truly, 
 
 
David Bazay 
CBC Ombudsman 
 
 

 45 



Appendix III 
 
 

2004-2005 
 

NUMBER OF COMMUNICATIONS RECEIVED 
 
 

 INFORMATION 
PROGRAMMING

GENERAL 
PROGRAMMING TOTAL 

2004-2005 1809 241 2050 

2003-2004 1590 326 (+239 Cherry) 2155 

2002-2003 1273 376 1649 

2001-2002 582 442 1024 

2000-2001 597 537 1134 

1999-2000 702 362 1064 

1998-1999 462 422 884 

1997-1998 348 356 704 

1996-1997 216 227 443 

1995-1996 221 65 286 

 
 

AVERAGE RESPONSE TIMES 
 

Programmers are asked to respond to complainants within 28 calendar days 
 

 
RADIO TV CBC.ca 

2004-2005 24 25 17 

2003-2004 21 12 12 

 
 

 
 

 46 



Appendix IV 
 
MANDATE OF THE OFFICE OF THE OMBUDSMAN 
 
 
I. PRINCIPLES 
 

The CBC is fully committed to maintaining accuracy, integrity and fairness in 
its journalism. 
 
As a Canadian institution and a press undertaking, the CBC is committed to 
compliance with a number of principles.  Foremost among those is our 
commitment to scrupulously abide by the journalistic code of ethics 
formulated in our own handbook of journalistic standards and practices which 
stresses lack of bias in reporting.  We are committed to providing information 
that is factual, accurate and comprehensive.  Balanced viewpoints must be 
presented through on-the-air discussions.  As it is for other public and private 
journalistic undertakings, credibility in the eyes of the general population is 
our most valuable asset and must be protected. 
 
The Ombudsman is completely independent of CBC program staff and 
management, reporting directly to the President of CBC and, through the 
President, to the Corporation’s Board of Directors. 

 
 
II. MANDATE 
 

1. Audience complaints and comments   
 

a) The Ombudsman acts as an appeal authority for complainants who are dissatisfied 
with responses from CBC program staff or management. 

 
b) The Ombudsman generally intervenes only when a correspondent deems a 

response from a representative of the Corporation unsatisfactory and so informs 
the Office of the Ombudsman. However, the Ombudsman may also intervene 
when the Corporation fails to respond to a complaint within a reasonable time. 

 
c) The Ombudsman determines whether the journalistic process or the broadcast 

involved in the complaint did, in fact, violate the Corporation’s journalistic policies 
and standards.  The gathering of facts is a non judicial process and the 
Ombudsman does not examine the civil liability of the Corporation or its 
journalists.  The Ombudsman informs the complainant, and the staff and 
management concerned, of his/her finding. 
 

 47 



d) As necessary, the Ombudsman identifies major public concerns as gleaned 
from complaints received by his/her Office and advises CBC management 
and journalists accordingly.  The Ombudsman may undertake periodic studies 
on overall coverage of specific issues when he/she feels that the number of 
public complaints indicates that there may be a problem. 

  
e) On occasion, the Ombudsman may convey to a wider audience, either within the 

CBC or among the general public, particular cases of concern or consequence to 
others than the complainant alone. 

 
f) The Ombudsman establishes a central registry of complaints and comments 

regarding information programs, and alerts journalists and managers, on a 
regular basis, to issues that are causing public concern. 
 

g) The Ombudsman prepares and presents an annual report to the President and the 
Board of Directors of the Corporation summarising how unsatisfied complaints 
were dealt with and reviewing the main issues handled by the Office of the 
Ombudsman in the previous year. The report includes mention of the actions, if 
any, taken by management as a result of the Ombudsman's findings, provided such 
disclosure does not contravene applicable laws, regulations or collective 
agreements. The annual report, or a summary thereof, is made public. 
 

h) The Office of the Ombudsman reports annually on how each media component 
has met the CBC standard of service for the expeditious handling of complaints. 

 
 
2. Compliance with journalistic policy 

 
a) The Office of the Ombudsman is responsible for evaluating compliance with 

journalistic policies in all programs under its jurisdiction. It is assisted in this role 
by independent advice panels. Panel members are chosen by the Ombudsman; 
their mandate is to assess individual or groups of programs over a period of time, 
or the overall coverage of a particular issue by many programs, and report their 
findings to the Ombudsman. 
 

b) The evaluation measures the programs’ performance in respecting the three 
fundamental principles of CBC journalism, Accuracy, Integrity and Fairness. 
 

c) The Ombudsman aims to have all information programming reviewed over a five-
year period. The Office reports annually. 

 
 
 
 

 48 



III. JURISDICTION 
 

The jurisdiction of the Office of the Ombudsman covers all information 
programs on Radio, Television and the Internet. These programs include News 
and all aspects of Public Affairs (political, economic and social) as well as 
journalistic activities in agriculture, arts, music, religion, science, sports and 
variety. Complaints involving entertainment programming are generally beyond 
the Ombudsman’s mandate and should be addressed directly to the programs 
concerned. 

 
IV. APPOINTMENT  
 

a) When filling the Ombudsman's position, the CBC openly seeks candidates 
from outside as well as inside the Corporation. 

 
b) After appropriate consultation, the President and CEO establishes a selection 

committee of four. Two members, including the committee chair, must be 
from the public. The other committee members are chosen, one among CBC 
management, the other among its working journalists. Members representing 
the Corporation and journalists jointly select the committee chair among the 
two representatives of the public. 

 
c) The selection committee examines applications and selects a candidate to be 

recommended for appointment by the President and CEO.  
 

d) The Ombudsman’s appointment is for a term of five years.  This term may be 
extended for no more than five additional years.  The Ombudsman’s contract 
cannot be terminated except for dereliction of duty or gross misconduct.  

 
e) The outgoing Ombudsman may not occupy any other position at the CBC for 

a period of two years following the end of his/her term but can, at the 
discretion of the incoming Ombudsman, be contracted to work for the Office 
of the Ombudsman.  

 
 
 

 49 


	COMPLAINTS REVIEWED BY THE OMBUDSMAN 
	 Anne Bolton 
	Review 
	Doug Bracewell 
	Review 
	Blain Butyniec 
	Review 
	Patrick Cain 
	Review 
	Barbara Carmichael, Sean Hogan, Alan Kerstenbeck 
	Review 
	Donald Carr 
	Review 
	Review 
	 
	Carmen Coccimiglio 
	Review 
	Carlos Coimbra 
	Review 
	 
	Dominic Conversano 
	Review 
	Peter Dimitrov 
	Review 
	Andrew Dolenuk, Lubomyr Luciuk 
	Review 
	Review 
	David Ferrier 
	Review 
	APPENDICES 
	Review 
	TOTAL
	AVERAGE RESPONSE TIMES 

	RADIO
	TV
	CBC.ca
	MANDATE OF THE OFFICE OF THE OMBUDSMAN 
	 
	I. PRINCIPLES 
	II. MANDATE 
	III. JURISDICTION 





