
 
 
 
 
 
 

 
OFFICE OF THE  
OMBUDSMAN 
 

ENGLISH SERVICES 
 
 

 
ANNUAL REPORT 

2006-2007 
 
 
 
 
 
 
 
 



 

 
 
 
 
 
July 2007 
 
 
 
Mr. Timothy Casgrain, Chair, Board of Directors, CBC/Radio-Canada 

Mr. Robert Rabinovitch, President and CEO, CBC/Radio-Canada 

Members of the Board of Directors, CBC/Radio-Canada 

 
 
 
Dear Mr. Casgrain, Mr. Rabinovitch and Members of the Board of Directors: 
 
I am pleased to submit the annual report of the Office of the Ombudsman,  
English Services, for the period April 1, 2006, to March 31, 2007. 
 
Yours truly, 
 
 
 
 
 
Vince Carlin 
Ombudsman 
English Services 



 
 
 
 
 
 
 
 

TABLE OF CONTENTS 
 
 
The Ombudsman’s Report 2 
 
Le Rapport de l’ombudsman des services anglais 4 
(French translation of the Ombudsman’s Report) 
 
Complaints reviewed by the Ombudsman 6 
 
 
 
 
APPENDICES 
 
I Review of complaints about a report on The National 33 
 concerning the Conservative Party caucus meeting, 
 August 4, 2006  
 
II Chart: Number of communications received 38 
 
III Chart: Average response times 39 
 
IV Mandate of the Office of the Ombudsman 40 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



THE OMBUDSMAN’S REPORT 
2006-07 

 
 
My first full year has been an interesting one:  the settling-in of Stephen Harper’s 
government and the conflict in the Middle East being the two most significant 
events.  Both of those produced a number of complaints.   
 
Many of the complaints related to the Conservative government appeared to come 
from partisans who did not like reporting which covered views both pro and con the 
government.  With the one notable exception noted in my report, the complaints did 
not justify a negative finding. 
 
The Middle East conflict produced a flurry of complaints from all sides finding bias 
toward one side or the other, sometimes based on the same report.  The reviews that 
were done did point up some deficiencies in the handling of information, apparently 
the result of a lack of rigour in training and in the application of relevant policies.  
Overall, however, the various services provided a broad sweep of news and 
viewpoints during a very difficult time. 
 
On the logistical side, I note that response times from programmers are, generally, 
within accepted norms, although the Ombudsman himself has been somewhat slower 
than should be acceptable in doing reviews.  This was the result of family 
circumstances it is not necessary to detail here, but I am endeavouring to deal with 
the backlog as quickly as possible. 
 
During the fiscal year 2006-07, the office received 1,817 complaints, communications 
and expressions of concern, including 1,326 about information programming.  There 
were 65 fewer communications about information programming than last year, which 
was an election year.  During the year I conducted reviews of 37 complaints.   
 
I did note one problem that arose a number of times:  the lack of proper 
identification of sources.  Two cases are covered in this report and there will be at 
least two more in the next report.  In each case relevant information about either a 
source of information or a presenter was left out—information which would have 
been useful for a viewer/listener/reader in understanding the story.  Does the person 
quoted have an interest in the story, or an ideology to propagate?  In order to 
maintain our standards of fairness, it is vital that we provide that information. 
 
I should also note a potential structural issue:  The English Television service has 
created a Factual Entertainment department.  Some of the programs falling under its 
umbrella (The Hour, for one) are, in essence, information programs presumably 
subject to Journalistic Standards and Practices.  I think it important for producers in 
that area to be aware of the implications of policy on their programs. 

 2



Another event of some significance was the retirement of my colleague from Radio-
Canada, Renaud Gilbert.  He was of great assistance to me during my transition into 
this position and I will miss his counsel.  I am looking forward to working with Julie 
Miville-Dechêne as our terms unfold. 
 
 
 
Vincent A. Carlin 
Ombudsman, English Services 
 
 
 

 3



RAPPORT DE L’OMBUDSMAN 
2006-2007 

 
 
Ma première année complète en fonction s’est avérée intéressante et marquée par 
deux évènements majeurs suscitant un certain nombre de plaintes: l’installation du 
gouvernement de Stephen Harper et le conflit au Moyen-Orient.   
 
Nombre des plaintes concernant le gouvernement conservateur émanaient de 
partisans qui n’appréciaient pas les reportages reflétant des opinions à la fois pour et 
contre le gouvernement. Exception faite du cas mentionné dans mon rapport, aucune 
plainte ne justifiait une issue négative. 
 
Le conflit au Moyen-Orient a provoqué une vague de plaintes de tous bords au motif 
de partialité en faveur d’un côté ou de l’autre, et qui concernaient parfois le même 
reportage. Les examens effectués ont effectivement mis en évidence certaines lacunes 
dans la manière de gérer l’information, visiblement dues à un manque de rigueur en 
matière de formation et d’application des politiques adéquates. Dans l’ensemble, 
toutefois, les différents Services ont su fournir une large couverture des nouvelles et 
des différents points de vue en ces temps particulièrement difficiles. 
 
Du point de vue de la logistique, je constate que les responsables de la 
programmation réagissent généralement dans les délais prescrits par les normes. Par 
contre, l’ombudsman s'est lui-même avéré plus lent qu'il ne l'aurait dû pour effectuer 
les examens, lenteur attribuable à des circonstances familiales qu'il n'est nul besoin de 
préciser ici, mais je m’efforce de rattraper ce retard aussi rapidement que possible. 
 
Au cours de l'exercice 2006-2007, le Bureau a reçu 1 817 plaintes, communications et 
expressions de préoccupation, dont 1 326 avait rapport à l’information. Au total, il y a 
eu 65 communications de moins concernant l’information comparativement à l’année 
précédente, qui était une année d’élections. Pendant cette même période, j’ai effectué 
l’examen de 37 plaintes.   
 
J’ai remarqué un problème récurrent : l’absence d’une identification claire des sources 
d’information. Le présent rapport fait état de deux cas et le prochain rapport en 
mentionnera au moins deux autres. Dans chaque cas, des renseignements pertinents 
concernant une source d’information ou un présentateur ont été omis, alors que ces 
informations auraient été utiles à la compréhension du reportage par l’auditoire. La 
personne citée a-t-elle un quelconque intérêt dans le sujet ou une idéologie à 
propager? Afin de maintenir nos normes en matière d’impartialité, il est essentiel que 
nous fournissions ce genre d’informations. 
 
J’ai également relevé un problème structurel potentiel en lien avec la création d’un 
service de Divertissement factuel par la Télévision anglaise. Certaines des émissions 

 4



relevant de ce service (par exemple, The Hour) sont, par essence, des émissions 
d’information vraisemblablement soumises aux Normes et pratiques journalistiques. 
Je pense qu’il est important que les producteurs de ce secteur soient conscients des 
répercussions de cette politique sur leurs émissions. 
 
Un autre évènement significatif a été le départ en retraite de Renaud Gilbert, mon 
collègue de Radio-Canada. Il m'a été d'un grand secours durant la transition à mon 
poste actuel et ses conseils me manqueront. Enfin, je suis impatient de travailler avec 
Julie Miville-Dechêne dans l'exécution de nos mandats respectifs. 
 
 
 
Vincent A. Carlin 
Ombudsman, Services anglais 
 
 
 
 
 
 
 

 5



 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

COMPLAINTS REVIEWED BY THE OMBUDSMAN 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 6



C.A.  
The National 
 
C.A. complained about CBC correspondent Nahlah Ayed’s interview with Emile 
Lahoud, President of Lebanon, on The National on July 28, 2006.  He felt that Ms. 
Ayed had posed “no relevant ‘questions,’ as that word means – the essential 
requirement of an ‘interview.’  Instead there was merely an invitation to rant 
without interruption.” 
 
Jonathan Whitten, Executive Producer of The National, replied, in part: “It was a 
provocative interview, and no doubt, one that would prompt questions in the mind 
of anyone watching it.  In the relatively limited time available, she asked questions 
intended to elicit his views, and he took the opportunity to express them.” 
 
Review 
 
The questions, as broadcast, seemed uniformly designed to elicit the president’s 
views, but little challenge or context was offered by the interviewer.  The full 
interview, as evidenced subsequently on the website, was an appropriate one, with 
questions designed not just to elicit views, but to provide journalist challenge and 
context.  At different points in the process, these questions were edited out.  Some 
were not fed from Beirut; some were cut in order to fit time requirements when 
being prepared for broadcast in Toronto.  The interview as broadcast did not meet 
the requirements of CBC’s Journalistic Standards and Practices.  I assured myself 
that intentional bias was not at play.  However, the handling of this item both in 
the field and at the Toronto end illustrated that remedial action was required to 
assure that all producers and editors are cognizant of the editorial implications of 
their work and not just the time implications.   
 
 
 
J.A.   
Radio News 
 
J.A. complained about what she felt was a lack of coverage of the Auditor General 
of Canada’s report on the gun registry, specifically on the broadcasts of May 17, 
2006. 
 
Jamie Purdon, Director of CBC Radio News Programming, pointed out that 
National Radio News had extensive coverage of the report the day it came to the 
attention of CBC News, May 16; it was also covered on that day’s As It Happens.   
 

 7



Review 
 
I was baffled by the complaint.  CBC Radio provided extensive and accurate 
coverage of the story on May 16, 2006, the date the report was tabled in 
Parliament.  The newspapers, of course, reported on it the next day while CBC 
Radio had moved on to other matters on the news agenda, including other aspects 
of the Auditor General’s report.  
 
 
 
J.A.  
Radio News 
 
J.A. felt that reporter Mike Hornbrook “went out of his way to discredit bloggers 
and their contention that Hezbollah handed out counterfeit money to people in 
Lebanon.  When the ‘report’ was over, the listener still had no hard evidence that 
there was no counterfeiting.  So what was the purpose of the piece anyway, other 
than to discredit bloggers (minus any proof)?” 
 
Review 
 
Contrary to J.A.’s assertion that Mr. Hornbrook was out to discredit bloggers, he 
actually took the bloggers’ assertions seriously enough to search for evidence that 
they might be true.  The bloggers’ stories were gaining some credence, so it was 
incumbent on journalists to check them out.  Mr. Hornbook was not the only 
person checking these stories, but he appeared to have been the only person 
actually in Lebanon.  The bloggers, of course, were not and when Mr. Hornbrook 
communicated directly with the bloggers subsequently they seemed grateful that a 
source on the ground had taken the trouble to check out the facts.   
 
 
 
C.C.  
The National 
 
C.C. complained about two issues.  One was what he felt was a lack of attention to 
the return date of Parliament at the time of recess in December, 2006.  The other 
was The National’s handling of the events surrounding the attempted re-entry to 
Gaza of Palestinian Prime Minister Ismail Haniyeh.  C.C. wondered whether there 
was a “cover-up” of the fact that Mr. Haniyeh was forced to leave behind a 
reported sum of more than $30 million before he was allowed to cross into Gaza.   
 

 8



Jonathan Whitten, Executive Produce of The National, replied that, on the first 
question, one could hear the audio of the Speaker of the House announcing the 
return day, and the reporter concluded her report by saying that the MPs would 
return at “the end of January.”  On the second question Mr. Whitten said that there 
had been a brief copy story on December 14, followed the next night by a 
lengthier report that included many of the details to which C.C. referred.  He also 
made the observation that, in effect, The National assumes a certain amount of 
knowledge on the part of the audience so that the program can use time to provide 
context. 
 
Review 
 
On the first question, since the Speaker could be heard and the reporter provided 
sufficient information (“end of January”) for any viewer to envision how long the 
MPs would be off, I could not find any basis for complaint.  On the second matter, 
on December 14, 2006, The National ran a very brief story on the confrontation at 
the border crossing.  As noted by Mr. Whitten, a report earlier in the evening on 
CBC Radio had some of the details, but did say that reports were still sketchy.  It 
was not clear to me why The National did not have a brief report with some of the 
pertinent details similar to Radio.  It was a “breaking” story of considerable 
interest.  I had to agree that the report of December 14, 2006, did not rise to the 
standard expected of The National on a major international story.  The story the 
next night was an appropriate follow-up, assuming some knowledge on the part of 
the audience since the story had been widely covered throughout the day.   
 
 
 
J.C.  
Viewpoint (CBC.ca) 
 
J.C. felt that a Viewpoint article by Jim Reed, “It’s the Lobby, stupid,” was 
inaccurate and anti-Semitic. 
 
Tony Burman, Editor in Chief of CBC News, responded, in part, “…let me 
emphasize that Mr. Reed’s column – as the Viewpoint section heading suggests – 
is his opinion.  It is his opinion, not the CBC’s.”   
 
Review 
 
Mr. Reed’s column was clearly marked as a ‘viewpoint,’ meaning that it was not 
information by a CBC journalist.  Mr. Reed was entitled to his opinions, as long as 
they stemmed from a reasonable fact base and were not libelous or hate speech.  
While I may not have agreed with his conclusions, he was entitled, in fact, 

 9



encouraged, as a ‘Viewpoint,’ to come to a conclusion.  The format of the 
Viewpoint section encourages others with differing viewpoints to make them 
known and participate in debate.  J.C. could have participated in the discussion, 
rather than moving to prevent Mr. Reed from writing further.  I could find no 
violation of CBC’s Journalistic Standards and Practices. 
 
 
 
L.D.  
Cross Country Checkup 
 
L.D. complained about the November 5, 2006, edition of Cross Country Checkup, 
concerning the announcement by the Conservative government of a change in 
status for income trusts.  He felt that Michael Hlinka, one of the commentators 
who appeared throughout the two-hour program, editorialized and was arrogant 
and argumentative.   
 
Review 
 
I found Mr. Hlinka’s contributions to be interesting, if not particularly deep.  I did 
not find his comments, whether or not I agreed with them, to be arrogant.  I found 
it somewhat confusing that someone brought on the program to give views might 
be accused of “editorializing” – Mr. Hlinka is not a CBC employee and is free to 
draw his own conclusions on the matters at hand, just as listeners are free to 
disagree with him.  As a guest, his presence did not violate CBC’s Journalistic 
Standards and Practices, particularly in light of the rather broad sweep of views 
contained in the two-hour program. 
 
 
 
P.D.  
Radio News 
 
P.D. complained about a CBC Radio report on The World at Six on January 30, 
2007, that dealt with possible changes to the criminal code affecting the legal 
status of anal intercourse.  He was appalled that he and his wife would be 
subjected to such a discussion during the dinner hour. 
 
Jane Anido, Director of CBC Radio News Programming, agreed that the subject 
may be distasteful to some listeners, but it was their responsibility to report the 
news, and news is often about disturbing things. 
 

 10



Review 
 
While the subject may be distasteful to many, it was a significant issue of 
discussion in the Parliament of Canada.  CBC News had ample justification for 
carrying an item on this matter of public controversy.  It was not handled in a 
gratuitous manner, but it would have been useful to have a cautionary 
announcement before the item aired.   
 
 
 
L.F.  
The Current, August 10, 2006 
 
L.F. complained about remarks made by Robert Fisk, a foreign correspondent for 
The Independent newspaper, on The Current on August 10, 2006.  The interview 
was one of a series of interviews that The Current broadcast on various aspects of, 
and with various viewpoints on, the situation in the Middle East at the moment 
when the Israeli move into Lebanon was just beginning.  L.F. requested a review 
after an exchange of e-mails with guest host Terry Milewski, expressing concern 
about “the CBC disseminating misinformation and/or being slanted.” 
 
Review 
 
Mr. Milewski conducted the interview fairly, giving Mr. Fisk the opportunity to 
express his views.  Mr. Milewski was correct when he said that he was “not paid 
to argue that (Mr. Fisk’s) opinions are wrong.  I’m paid to let you know what his 
opinions are.”  He did this in a professional manner, raising challenges where 
appropriate but, in the end, letting the subject unfold his opinions.  The interview 
was not in violation of CBC’s Journalistic Standards and Practices.  In fact, it was 
a very useful exploration of Mr. Fisk’s views.   
 
 
 
M.H.  
The Business Network (CBC Radio) 
 
M.H. complained about a commentary by Debra Yedlin on the CBC Business 
Network on January 26, 2007.  He wrote that he was puzzled how Ms. Yedlin 
could use the State of the Union address “as a vehicle to criticize President Bush 
for pushing corn based ethanol, when the word ‘corn’ does not appear in his 
address…This is an absolutely egregious misrepresentation of what the President 
said in his remarks during his address.”  He also found fault with the statement: 

 11



“That would probably eliminate all those nuts in the hot southern states who think 
they need a four wheel drive SUV.”   
 
Marie Clark, Executive Producer of the National Content Unit of CBC Radio, 
replied that Ms. Yedlin was a commentator and that the unit engaged such people 
to “provoke thought and discussion.”   
 
Review 
 
The CBC’s Journalistic Standards and Practices says: “The guest commentator is 
by definition engaged to pass judgment on public affairs.  Because of its character 
as a publicly-owned institution, the CBC does not adopt as its own the opinions of 
those commentators whom it invites to articulate the various shades of current 
opinion on a given subject.  The CBC’s concern is to ensure the presentation of a 
wide spectrum of opinion, particularly when the matter is sharply 
controversial…The CBC therefore seeks to select commentators whose 
backgrounds qualify them to give expert opinion based on accurate information.”  
Ms. Yedlin was an appropriate commentator on the subject.  One could freely 
disagree with her opinion on the subject of corn-based ethanol, but that opinion 
was not based on an “egregious misrepresentation of what the President said…”  
The commentary appeared to be focused on the short-term impact of “alternative 
fuels” and it would not appear unreasonable to conclude that the substance most 
likely to be used was corn.  That was based on the observation of the industry, the 
White House briefing notes and other journalism.  I agreed with M.H.’s view that 
Ms. Yedlin’s characterization of four-wheel-drive SUV owners in the southern 
U.S. was “stereotypical.”  It appeared to be unnecessary and unwarranted in the 
context of the piece. 
 
 
 
B.H.  
CBC News: Online 
 
B.H. complained that an online report about a march for Mideast peace in 
Montreal incorrectly represented Rabbi Yisroel Dovid Weiss, who carried the lead 
banner, as Canadian and as a moderate voice for peace, when in fact he was 
American and a member of the fanatical Neturei Karta sect, which opposes 
Israel’s existence.   
 
Mary Sheppard, Executive Producer of CBC News: Online, replied that the story 
did not specifically identify Rabbi Weiss’s nationality at all, and that the article 
was not about him or Neturei Karta or the group’s unconventional views.  She did 

 12



agree that the story would have been clearer had it identified Rabbi Weiss as the 
leader of Neturei Karta, a group that has denounced Israel and Zionism. 
 
Review 
 
Identifying Weiss merely as a “Rabbi” without appropriate context was 
misleading.  Also, calling his message one of “peace” might be technically 
accurate, but it certainly would have helped readers to know that his view was that 
one side of the conflict should not exist at all.  Overall, the story was worth 
carrying – the presence of significant Quebec politicians was certainly 
newsworthy, as was the general call for peace.  But readers would have been better 
able to make assessments of the actions of the demonstrators had they known that 
the “leader” of the procession held such significant views.  It is certainly true that 
journalists are required to telescope a lot of information into short items.  
However, such selection should not lead to significant distortion.  The item failed 
to meet CBC’s standards of accuracy and fairness.  It appeared that this was the 
result of a lack of attention to significant details while preparing the item. 
 
 
 
L.H.  
The National 
 
L.H. complained about Neil Macdonald’s report concerning the U.S. federal 
government’s reaction to Hurricane Katrina, which he felt was biased.   
 
The report had two main thrusts: one, that President Bush had been warned of a 
“breach” of the levees, and two, that based on a tape of his part of a briefing, he 
had assured state and local governments that the federal government was “fully 
prepared” – apparently implying “prepared for any eventuality.”  What he actually 
said was “…we are fully prepared to not only help you during the storm, but we 
will move in whatever resources and assets we have at our disposal after the storm 
to help you deal with the loss of property.  And we pray for no loss of life, of 
course.” 
 
Jonathan Whitten, Executive Producer of The National, responded, saying that the 
fifteen words used in the report were the “most pertinent” in the statement, and, “I 
suppose it would have been preferable to carry all of the President’s statement 
(which runs to 325 words), but the media (and certainly the electronic media) 
rarely affords that luxury.” 
 
 
 

 13



Review 
 
The item, while a worthy attempt to provide background on this major story, did 
not clearly lead us to the conclusion that the President had been warned that the 
levees could be breached – at least as far as the information in the item was 
concerned.  The fuller quotation of President Bush might have been helpful for 
viewers in understanding what the President was doing, or not doing, at that point 
in time, but it seemed clear from the longer quote that the President was trying to 
send the message of full preparedness. 
 
 
 
Sgt. Ed Humphries, Vice President, Winnipeg Police Association 
TV News, Winnipeg  
 
Sgt. Humphries complained about several reports from CBC Winnipeg concerning 
what is called a “LERA” hearing into accusations of police misconduct.  He said, 
in part: “I believe that the staff at the CBC Winnipeg have definitely crossed the 
line and lost sight of the issues at hand and made the issue very personal in 
nature.”  The main complaint dealt with a story in which the reporter outlined the 
claims of three men who said they were assaulted by officers of the Winnipeg 
Police Service.   
 
The CBC’s Cecil Rosner said that Sgt. Humphries’ complaints were incorrect in 
most particulars, or that they could be subject to differing interpretations. 
 
Review 
 
Because of the complexity of the issues, I visited Winnipeg to speak with Sgt. 
Humphries and, as it turned out, several of the subject officers.  I also spoke with 
the CBC journalists involved in coverage of the case, and with the Commissioner 
of LERA (Law Enforcement Review Agency), Mr. George Wright.  I agreed that 
the reporting of the civil suit may have been coy (“artfully or affectedly shy, esp. 
in a provocative manner), (or) irritatingly reticent”: The Canadian Oxford 
Dictionary), but it did not violate either the publication ban or CBC’s Journalistic 
Standards and Practices.  CBC’s journalists were not fully prepared for the nature 
of the LERA proceedings.  Members of the Police Service were, perhaps, overly 
prepared.  While I could sympathize with the desire to support fellow members of 
the Service, the atmosphere created in the courtroom by both journalists and 
members of the Police Service clearly led to a sense of hostility.  I also thought 
that the initial reports themselves were not fully balanced.  We had powerful 
images of individuals recounting serious charges against police officers, but little 
context.  For instance, and not exhaustively, how often are police charged in this 

 14



way?  How often are they convicted?  What was the provenance of the pictures 
that were shown?  The Service and the officers said, quite reasonably, that they 
could not comment.  While this alone should not have prevented the CBC from 
doing a story, it did place a heavy obligation on the journalists to be fair to all 
players in the story.    
 
 
 
B.K.  
The Current, As It Happens, Radio News 
 
There was a history of crossed signals in dealing with B.K.’s concerns.  Esther 
Enkin, Deputy Editor in Chief, responded in detail to his original queries.  He 
subsequently said that he did not wish answers to those ten queries, but only to 
two others: (1) Why did the CBC not report on the kidnapping of two Palestinian 
civilians – Osama and Mustafa Muamar – by the IDF on June 24, while it gave 
extensive coverage to the lesser and subsequent Palestinian crime of the capture of 
the IDF soldier, Gilad Shalit? (Incidentally, referred to inaccurately and repeatedly 
by the CBC as a ‘kidnapping.’)  (2) Why did the CBC refer to the capture of Shalit 
repeatedly as the beginning of the violence or the beginning of the conflict? 
 
Review 
 
CBC did report on the detention of Osama and Mustafa Muamar, on World Report 
and throughout the day.  My review did not show that anyone referred to the 
abduction of Corporal Shalit as the “beginning of the violence.”   Trying to pick 
out a “beginning” to violence in the Middle East is a fruitless exercise.  However, 
the Israeli reaction to the abduction triggered a major escalation of the violence.  
Without taking sides, it seemed to me that the Shalit capture and the Israeli 
response was a comprehensible short-term point of departure in a sometimes 
incomprehensible morass.  CBC Radio did, from time to time, refer to the seizure 
of Corporal Shalit as a “kidnapping.”  I shared B.K.’s view that it was not the 
appropriate word in the circumstances. 
 
 
 
F.L.  
Various programs, including The Hour 
 
F.L. asked “why there are no persons of right wing or conservative viewpoint 
hosting news shows on the CBC, radio or TV.”  He wrote, as his only example, 
that George Stroumboulopoulos, host of The Hour, “frequently…volunteers his 
simplistic socialist opinions and disparages right wing opinions.”   

 15



 
Review 
 
I thought it would be meretricious to introduce a political test for CBC News 
personnel.  It appeared to me that CBC’s existing policy framework was sufficient 
to insure that News personnel do not inject their opinions into stories, that Current 
Affairs hosts treat guests as fairly as possible, and that there is a wide range of 
political opinion reflected on those programs.  If they fail to meet those policy 
standards on a regular basis, there are the means to correct those failings – through 
the Ombudsman process, for one.   
 
A viewing of The Hour during the period of F.L.’s original complaint (and while 
the program was still produced by CBC News rather than by Factual 
Entertainment) did not provide grounds for a broad-based conclusion of bias on 
the part of the host.  The selection of guests, however, was an area that needed to 
be addressed.  In many situations, guests from a countervailing viewpoint were not 
always evident.  
 
 
 
P.L.  
Newsworld 
 
P.L. complained about an item on CBC Newsworld on August 3, 2006.  He said 
that correspondent Peter Armstrong had “trumpet(ed) Israel’s obscene contention 
that it is acceptable to murder people provided you have first told them that you 
are going to bomb them….”  He referred to a conclusion from Human Rights 
Watch that its research confirmed that Israel was deliberately targeting civilians 
and that “Mr. Armstrong chose to not only report (the Israeli) message but to 
clarion it with a tone and enthusiasm suggesting it is one of those basic principles 
that is not to be challenged.”   
 
Cynthia Kinch, Director of CBC News Programming, responded that Mr. 
Armstrong’s item was a “fair and accurate report of the Israeli government’s 
position.” 
 
Review 
 
Mr. Armstrong was clearly within the policy guidelines of CBC’s Journalistic 
Standards and Practices in giving an accurate account of what the Israeli 
government was saying.  He did not take a position on the information but 
reported it as part of an on-going, virtually continuous stream of information about 
various aspects of the Middle East conflict. 

 16



 
 
 
T.M.  
The Sunday Edition 
 
T.M. complained about an essay by Michael Enright on the May 14, 2006, edition 
of The Sunday Edition.  He felt that Mr. Enright slanted his essay in favour of the 
gun registry by misstating facts, by stating that 100 percent of police officers were 
in favour of the registry.  He wrote: “No mention was made that the police 
officers’ union does NOT support the registry…” 
 
Review 
 
The first point to be made was that the item was an essay, not a news report.  
CBC’s journalists and program hosts are expected to refrain from personal 
advocacy of a particular point of view.  However, this does not preclude 
experienced journalists from bringing their knowledge and backgrounds to bear on 
a question.  It appeared to me that Mr. Enright’s point was that the two 
associations that represent both chiefs and officers endorsed a registry, but the 
government, a strong supporter of police, did not agree with them on this point.  
He went on to say, “Perhaps not every cop in the land is in favour of registering 
guns.”  An accurate point, which T.M. had been making.  However, Mr. Enright 
concluded his essay with this: “The question remains, however, why the crime 
busting government is set on killing the gun registry when every cop in the 
country is in favour of it.”  Up until the last sentence, the essay was well within 
CBC’s Journalistic Standards and Practices.  The final remark was inaccurate on 
its face and contradicted by other observations within the essay.  However, I did 
not find that this hyperbole fatally undermined the journalistic purpose of the 
essay. 
 
 
 
G.M.   
The Sunday Edition 
 
G.M. complained about an interview by guest host Karin Wells on The Sunday 
Edition on July 30, 2006.  He said that there were “continuous interruptions” by 
one of the guests, an Israeli journalist named Amotz Asa-El, while the other guest, 
Rami Khouri from Beirut, was speaking, and that “at no point did the host ask Mr. 
Asa-El to stop interrupting…” 
 

 17



Executive producer Lynda Shorten responded with a detailed explanation of the 
technical problems surrounding the interview. 
 
Review 
 
The interruptions may be have been regrettable, but by any technical or linguistic 
standard they were not ‘continuous.’  By my calculations they involved less than a 
minute in total out of a fifteen-minute segment.  It was also incorrect to say that 
Ms. Wells made no attempt to step in.  She clearly did on three occasions and on 
one of them gave Mr. Khouri the opportunity to repeat his answer because of the 
interruption.  It was a shame that the technical quality inhibited to a degree our 
ability to fully appreciate that both subjects had interesting and important things to 
say.  It was clear that Mr. Khouri had a fair hearing and a more than equitable 
chance to express himself without interruption.  Ms. Wells conducted an 
intelligent interview under difficult circumstances. 
 
 
 
R.M.  
The Current 
 
R.M. felt that an item on the April 23, 2005, edition of The Current concerning a 
proposed change in Ontario’s adoption laws contained inaccuracies.  He felt that 
the CBC had an obligation to demonstrate the truth or falsity of statements made 
by a guest on the program.   
 
Review 
 
Journalists, CBC journalists in particular, have an obligation to determine the truth 
of what they present as fact, but are not, and should not be, obliged to prove the 
truth of statements made by others.  They should only be obliged to give a fair 
accounting of what a person has said, or give that person a reasonable opportunity 
to present his or her views.  In an Ontario Superior Court judgment in a case 
involving the Toronto Star, the judge underlined that public debate would cease if 
journalists were obliged to prove the truth or falsity of everything which they have 
accurately reported.  While a senior public official has a right to her opinion (even 
a misguided opinion), it is the obligation of the CBC to bring other opinions to 
light.  In this case, the debate that took place provided a good opportunity for 
people to form judgments, thus fulfilling the CBC’s obligations.   
 
 
 
 

 18



A.N.  
The Current, May 3, 2006 
 
A.N. complained that the satire performed by “The Voice” on May 3, 2006, was 
demeaning to working people because The Voice boasted about his salary.   
 
Executive producer Pam Bertrand replied that the target of the satire was the 
Conservative initiative on the GST, and that no mention was made of salary.  “The 
point we were making was that while a one percent drop in the GST might be 
significant for those buying big ticket luxury items, for the average Canadian 
buying day-to-day items like gas and cigarettes, the savings would be slim.”  
 
Review 
 
The item made no mention of salary, so I was puzzled at the nature of A.N.’s 
reaction.  If he was objecting to using the government as an object of satire I could 
understand his view, although I would disagree.  Satire, by its definition, is meant 
to ridicule and provoke.  This item did that without being overly vicious or 
demeaning.  I could find no violation of CBC’s policies. 
 
 
 
J.N. 
Canada Now & The National 
 
J.N. wrote about two stories concerning a family in Montreal that lost relatives in 
an attack in Lebanon.  In the Canada Now report, prepared in Montreal, a family 
member is shown saying, “Everyone says it’s the fault of Hezbollah.  Hezbollah is 
our protector.”  The report on The National, prepared in Toronto by a different 
reporter, did not include the Hezbollah reference.  J.N. felt this was an “egregious 
case of bias.”   
 
Jonathan Whitten, Executive Producer of The National, replied that while two of 
the clips were taken from the same news conference, they were different clips 
chosen by the reporters to suit the items to which they were assigned. 
 
Review 
 
I could not find the “egregious case of bias” J.N. pointed to, nor was I certain that 
including or excluding that particular statement would have changed the basic 
point that the subjects were making.  I heard people in this country and in Lebanon 
expressing the view that Hezbollah was, in effect, “protecting” people in the area.  
While many would, on reasonable grounds, find this notion at odds with reality, it 

 19



was a belief that some had and still do.  The two items were both journalistically 
sound and adhered to CBC’s Journalistic Standards and Practices as they would 
apply to each item.  The first was done by a local Montreal reporter shortly after 
the news conference and accurately conveyed the sense of what the family was 
trying to say.  The second item, done later in the day, included a broader context, 
but also handled the family’s concerns in a fair manner.   
 
 
 
D.O.  
The Current 
 
D.O. complained about a panel on The Current in October, 2006, that included 
Frank Dimant from B’nai Brith.  He said that “It is my contention that this panel 
was purposely constituted to enable the portrayal of Israel as the victim in a 
discussion that was only ostensibly concerned with the question of whether the 
Qana massacre was an Israeli war crime, as asserted by Michael Ignatieff.”  
 
Pam Bertrand, Executive Producer of The Current, replied that D.O. may have 
misunderstood the intention of the panel; that it “was not concerned with any issue 
that would have involved a side opposed to Israel.  Rather it solely concerned 
Israel itself.  The panel discussed the difficulty these days in criticizing Israel.  The 
panelists were chosen because they are all closely associated with Israel and hold 
different points of view on the issue.” 
 
Review 
 
I did not know where D.O. found the grounds for his contention that the panel was 
contrived to portray Israel as a “victim.”  At least two of the panel members quite 
clearly rejected the notion of the constant portrayal of Israel as victim.  The 
subject of the panel was clearly stated: “how, when and if someone in Canada can 
criticize Israel.”  It seemed reasonable to me to convene a panel of three people, 
generally sympathetic to Israel, but with three different opinions on the matter.  
The presence of Frank Dimant, to my ears, did not create an imbalance, but was 
crucial to understanding the quite significant point of view he represented.  The 
other panelists were knowledgeable and articulate, quite capable of holding their 
own in the discussion.  The panel met the test of CBC’s Journalistic Standards and 
Practices, particularly within the on-going effort of The Current to cover as many 
sides as possible on the various ramifications of the conflicts in the Middle East. 
 
 
 
 

 20



F.P.  
CBC News: Online 
 
F.P. wrote to ask why CBC stories refer to Hezbollah’s Katyusha rockets from 
Iran, but not to Israel’s weapons from the United States.    
 
Mary Sheppard, Executive Producer of CBC News: Online, replied that it is well 
known that the U.S., among other countries, supplies arms to Israel.  She pointed 
out that CBC.ca had covered the announcement, in July, 2006, that the Bush 
administration was rushing a delivery of precision-guided bombs to Israel.   
 
Review 
 
CBC.ca did not continuously label Katyusha rockets as having come from any 
place in particular, but it would be helpful to readers to have a quick reference as 
to the significance of the rockets and, when the information is available, their 
point of origin.  I had to agree that most people coming to stories about the Middle 
East would be generally aware of the source of Israeli weaponry, but, for the sake 
of clarity and consistency, it would be useful to background, from time to time, the 
sources and characteristics of weaponry on all sides. 
 
 
 
G.P.  
Radio News and CBC News: Online 
 
G.P. wrote a series of letters about coverage of the conflict in Afghanistan on CBC 
Radio News and CBC.ca.  He cited some specific incidents which he felt showed a 
lack of objectivity on the part of the CBC: emphasis on Canadian casualties, 
acceptance of statements by Canadian Forces, perceived lack of follow-up on 
stories affecting Afghan civilians.  He also took issue with the line-up of items on 
the main page of CBC.ca., saying that “…Canadians hear a great deal about 
Canadian casualties in Afghanistan to the virtual exclusion, in some cases, of 
details of the horrors of war faced by people in Iraq and Afghanistan.”   
 
Both Mary Sheppard, Executive Producer of CBC News: Online, and Esther 
Enkin, Deputy Editor in Chief of CBC News, addressed G.P’s concerns.  Ms. 
Sheppard pointed out the “rolling” nature of postings and how items are moved 
from the main page to topic pages.   
 
 
 

 21



Review 
 
Although it may annoy some readers, it is not inappropriate to include less urgent 
stories on a service as expansive as CBC.ca. 
 
Accepting as “fact” the assertions of one side in a conflict, even if the side is 
“ours,” is not congruent with CBC’s principles of accuracy and credibility.  It is 
necessary to apply those principles rigorously even at the risk of provoking 
opposition from those who believe that it is the media’s obligation to support (as 
opposed to report) Canadian policies in a time of war.   
 
Reporters, writers and editors should remind themselves of the basic principle of 
reporting as fact only that which they have seen or proved and attributing 
everything else to appropriate sources.   
 
 
 
J.P.  
CBC News: Online 
 
J.P. wrote concerning a poll by Environics Research about attitudes of Muslims in 
Canada.  He wanted to know who were the “other clients” of Environics Research 
Group (ERG) and whether the poll and its presentation were consistent with 
CBC’s Journalistic Standards and Practices. 
 
Review 
 
The survey was done as part of Environics’ on-going research and was not 
commissioned by anyone.  The CBC was a “media partner” in publication of the 
material and the results were available for purchase through ERG.  So the 
identification of it as an “Environics” survey was correct.  The CBC knew the 
provenance of the poll and purchased material for its own use.  The story on 
CBC.ca gave the appropriate information on sample size and margin of error.  The 
CBC was aware of the methodology and background of the organization and that 
no one else had “commissioned” the poll.  The stories concerning this survey met 
the tests of the CBC’s Journalistic Standards and Practices.   
 
 
 
M.&D.P. 
Ontario Morning 
 

 22



M. and D. P. complained that a segment of Ontario Morning on July 12, 2005, was 
less than thorough, fair and accurate.  It concerned events in Windsor a few days 
earlier.  The Roman Catholic Bishop of Windsor-London-Essex had written a 
letter concerning the activities of the local M.P., Joe Comartin.  The Bishop said, 
in effect, that in light of Mr. Comartin’s not only voting for the same-sex marriage 
bill, but speaking out in support of it, he would be barred from performing certain 
official church duties.  This decision was contained in a letter that was read out at 
masses in the diocese on Sunday, July 10, 2005.  A number of people (estimated at 
30) apparently stood up and left one church after the reading of the letter.  There 
were no reports of anyone leaving abruptly from any other churches. 
 
CBC reporter Kimberley Juras was interviewed two days later on Ontario 
Morning.  M and D. P. wrote that the tone of the interview made it appear that the 
reporter “must have been part of Mr. Comartin’s campaign or office team.”  They 
said that the CBC should have reported “the rest of the story,” i.e., that thousands 
of people did not walk out and that “not all the 30 people who stood up were from 
Mr. Comartin’s parish…This protest was orchestrated.” 
 
Susan Marjetti, Regional Director of Radio for Toronto and Southern Ontario, 
defended the item as clearly being newsworthy.  She agreed that “it would have 
been clearer had Ms. Juras used Mr. Comartin’s last name throughout.” 
 
Review 
 
Not only was this story worth doing, it was important that it be done.  The 
intersection of Church and State is one of the crucial elements in a democratic 
society.  It is well within any reasonable journalistic tradition to probe stories that 
raise those issues.  A bishop disciplining a Member of Parliament for his public 
acts is clearly newsworthy.  The next question is how one does the story.  In this 
instance the story was deficient in several respects: it provided limited context in 
relation to the nature of the protest, it violated CBC News practices in how one 
refers to the subjects of stories, and it could have led someone to a reasonable 
apprehension of bias by the tone and manner of description.  I spoke with the 
supervisor of CBC News in Windsor, and he assured me that the matter would be 
fully discussed and that steps had been taken to upgrade the training of part-time 
staff such as Ms. Juras.   
 
 
 
M.R.  
CBC News: Online 
 

 23



M.R. complained that “the CBC repeatedly reports on events that occur in London 
Ontario and London England without distinguishing between the two.  There are 
400,000 people in Ontario that are left wondering where these reports are referring 
to.” 
 
Mary Sheppard, Executive Producer on CBC News: Online, replied.  “Rather than 
routinely including the name of the country or province, it is CBC News practice 
to write the stories in such a way that the location is very apparent…In any event, 
I do fully appreciate your point and have reminded CBC News: Online editors of 
the importance of ensuring that stories make a clear distinction between the two 
cities.” 
 
Review 
 
I agreed that London, Ontario’s place in our world should be readily 
acknowledged.  I also noted that Ms. Sheppard had taken steps to ensure that her 
editors were attuned to the issue.  Saying “London, England” or “London, 
Ontario” in every story would begin to sound very awkward over a period of time.  
As a regular listener and reader, I had not had any trouble distinguishing stories 
from the two places.  I told M.R. that I would stay on the look-out for possible 
confusion which may suggest a need for a different practice.  
 
 
 
A.S.  
Radio News 
 
A.S. complained that a CBC reporter had quoted only part of a statement made by 
French President Jacques Chirac regarding the conflict in the Middle East.  
President Chirac was quoted as saying that Israel’s actions in Lebanon were 
“completely disproportionate.”  A.S. pointed out that Chirac had also commented 
on Hezbollah’s actions, calling them “unacceptable” and saying that “these people 
are totally irresponsible.” 
 
Esther Enkin, Deputy Editor in Chief of CBC News, replied that while Chirac’s 
“words to both sides were strong, clearly, his views on Israel were the most 
newsworthy…and they were the ones quoted in the CBC News story and in media 
stories around the world.”  She added that “it is difficult to summarize the views of 
four heads of government in fewer than three minutes, but that is what Mr. Boag 
did here…” 
 
 
 

 24



Review 
 
In this case, radio journalists adapted an item prepared by Keith Boag for CBC 
Television’s The National.  The point of the story was to highlight Prime Minister 
Stephen Harper’s vigorous support for Israel, in contrast to some of his erstwhile 
European partners.  While it may have been preferable to have had the fuller 
quotation from Mr. Chirac, I did not find that the selection of his views in relation 
to Israel created a false impression of what he said.  No doubt the various leaders 
of the G-8 agreed on a number of items, but the point of the story was where they 
disagreed with Mr. Harper. 
 
 
 
A.S.  
News 
 
A.S. felt that the use of the term “Muslim Canadians” might lead viewers to think 
that all Muslim Canadians belong to the same sect. 
 
Esther Enkin, Deputy Editor in Chief of CBC News, replied that “avoiding 
detrimental stereotypes, even challenging them when presented by others, is a 
matter of Corporate policy, good judgment and common sense.” 
 
Review 
 
The question A.S. raised is an important one and is a challenge to all news outlets.  
In the brief, often terse style of news broadcasts, a convenient label for individuals 
or groups, helpful in time-sensitive reporting, can sometimes lead to 
misunderstanding.  If those brief references were the only ones made, it would, 
indeed, summon up the problems A.S. envisaged.  However, there have been 
numerous items and programs relating to various “sects” within Islam.  One can 
also keep in mind that when some members of other communities join together for 
some kind of public action (say, for example, some Catholics protesting against 
the same-sex marriage law or some members of the Jewish community rallying in 
support of Israel’s action in Lebanon), references to them as being Catholic or 
Jewish would not be taken as encompassing all Catholics or Jews.  It appeared that 
the Radio, Television and Online Services attempted to provide a broader context 
in which listeners viewers and users of CBC.ca could judge how broad or narrow 
are the streams of Canadian Islam. 
 
 
 
 

 25



T.S.  
On the Go (St. John’s) 
 
T.S. had a series of complaints about items concerning an incident involving his 
wife’s German Shepherds and a puppy belonging to a neighbour, and, more 
generally, about the Schutzhund method of dog training.  He felt that the items 
were not balanced or fair, and that they had detrimental consequences for his wife, 
Ms. H.   
 
Diane Humber, Regional Director of CBC in St. John’s responded that the 
interviews presented a balanced view of the issues involved and that Ms. H’s 
reputation was not called into question. 
 
Review 
 
While the “attack” story was more a lesson in proper dog etiquette, it did provide a 
useful “peg” for the more general story about Schutzhund training.  The story was 
balanced on the first day, the “attack” story being immediately counterbalanced 
with a defense both of the owner of the German Shepherds and the training 
method.  The second day’s coverage entailed a respectful interview with Ms. H. 
during which her views were given fair coverage.  I could not see how the CBC 
acted in any unethical or inappropriate manner.  The items attempted to explore 
Schutzhund training in a relatively even-handed manner, although I would have 
preferred more direct information on the training method itself.   
 
 
 
D.W. 
The Current 
 
D.W. complained that The Current had used inappropriate expressions in reference 
to the Virgin Mary and, in doing so, disseminated “false information…about the 
Christian religion.”  Specifically, D.W. said that the program used the words 
“adoration” and “worship” in relation to Mary while Catholic catechetics prohibit 
the use of those words in that context. 
 
Pam Bertrand, Executive Producer of The Current, replied that she could not find 
the word “worship” in that context and that the use of the word “adoration” was 
correct within the normal dictionary definition. 
 
 
 

 26



Review 
 
I, too, was unable to find the word “worship” in the interviews or the introductions 
or conclusions to the interviews.  While the use of the word “adoration” might not 
accord with the strictures of the Catechism of the Catholic Church, its use in a 
discussion aimed at laypeople of all beliefs was not a violation of CBC’s 
Journalistic Standards and Practices.  The word accurately described the kind of 
attachment many Catholics have with the Virgin Mary, even if they, themselves, 
would avoid its use on theological grounds. 
 
 
 
A.W.  
CBC News: Online 
 
A.W. was “highly offended” by what he felt was a biased story on the home page 
of CBC News: Online.  He wrote that the story concerned refugees in Lebanon, 
but “completely ignored” the hundreds of thousands of Israeli citizens who fled to 
shelters to avoid Hezbollah rockets. 
 
Mary Sheppard, Executive Producer of CBC News: Online, replied that “while the 
home page can only feature one story at a time, that story is regularly replaced by 
more newsworthy stories.” 
 
Review 
 
The stream of stories on CBC.ca attempted to capture events on all sides.  While a 
summary story would be expected to have differing perspectives, it would be 
unrealistic to expect that every story, no matter what its focus, make reference to 
other events.  Given the ready access on the website to material reflecting the 
broad range of events and perspectives, it appeared to me that the service did not 
violate CBC’s Journalistic Standards and Practices in this case.  
 
 
 
A.W.  
News (Newsworld) 
 
A.W. complained about coverage of a speech by Hassan Nasrallah, the leader of 
Hezbollah.  He said that Hezbollah was “neither a government nor an NGO but a 
terrorist organization.”  He felt that remarks from a leader of that group should not 
be given equal weighting as statements of a democratically elected leader of a free 
country.   

 27



 
Cynthia Kinch, Director of CBC TV News Programming, responded that 
Nasrallah, in this context, was speaking as the head of one of the parties to a major 
conflict then going on.   
 
Review 
 
Newsworld was well within the guidelines of CBC’s Journalistic Standards and 
Practices in allowing Canadians to hear and see the statements of one of the key 
actors in the recent conflict in the Middle East.  It is clear from broad journalistic 
practice, and court judgment, that journalists, within the bounds of applicable law, 
are not required to prove the truth or falsity of every statement made to them.  
They are required to give an accurate rendering of statements by significant public 
figures on matters of controversy.  No matter what our personal views of Hassan 
Nasrallah may be, he would appear on the facts to fit that description. 
 
 
 
R.W.  
Ideas 
 
R.W. felt that the Ideas program, Mood Hygiene, should have included additional 
information about the presenter, Monique Dull.  The program concerned research 
which leads to the belief that drugs alone are not sufficient in dealing with various 
mood disorders, bi-polar disorder in particular.  R.W. thought that Ms. Dull should 
have been identified as a director of the Victoria branch of the BC Schizophrenia 
Society. 
 
Bernie Lucht, Executive Producer of Ideas, replied, in part, “Dr. Dull is, as you 
point out, a member of the board of directors of the Victoria Branch of the BC 
Schizophrenia Society.  We did not disclose this because the program was not 
about schizophrenia, and the association seemed to me irrelevant…” 
 
Review 
 
In order to maintain its credibility, it is important for the CBC, in its journalistic 
programs, to offer its listeners sufficient information to be able to properly assess 
what is being said and to judge the credentials of a participant – particularly a 
presenter.  I found the program to be well-prepared, interesting and challenging.  
However, Ideas should have identified Ms. Dull as a member of the Board of the 
BCSS since, by its own statement, the Society is actively involved in issues 
beyond schizophrenia, issues that would seem to be pertinent to the subject matter 
of “Mood Hygiene.” 

 28



 
 
 
P.Z.   
The fifth estate, November 23, 2005 
 
P.Z. complained about the fifth estate’s report, “Give Death a Hand,” about 
Evelyn Martens, who was charged with assisting suicide and later acquitted.  
 
Executive producer David Studer responded in detail, saying the story was not 
“slanted,” but “a fair and balanced (if not necessarily unlimited) recounting of the 
life and actions of Ms. Martens, fair to her and also fair both to those who support 
and those who criticize assisted suicide.” 
 
Review 
 
“Give Death a Hand” was a compelling and complex story.  The issues it raised 
are important ones – they affect all of us and need to be presented as clearly as 
possible.  This piece was enriched by the extensive interview with Ms. Martens, 
who effectively moved the discussion from abstruse legal matters to flesh and 
blood decisions.  P.Z.’s complaint seemed to imply that close questioning of Ms. 
Martens and her positions inherently slanted the item against her and her views.  
This would seem to be a misunderstanding of the function of journalism.  The 
producers have an obligation, by policy, to seek out other views on the subject – 
an obligation they carried out even given the confines of a weekly television 
program.  I did note that on several smaller points the piece was misleading or 
unfair, but overall, and on the main themes, “Give Death a Hand” was a fair 
recounting of a complex and important story.” 
 
 
 
NAME WITHHELD ON REQUEST   
The National 
 
A prominent member of the Muslim community complained about a report 
concerning a mosque that was attended by several youths who were accused in an 
alleged bomb plot.  Among other things, he felt that his comments were taken out 
of context, and he suggested that there was an “anti-Muslim agenda” behind the 
report.  
 
 
 

 29



Review 
 
I would have liked to have heard more of the complainant’s comments on the 
broader topic of a Muslim’s place in contemporary Canadian society, but the 
selection of the clip did not distort his views.  The instincts behind this report 
appeared to be entirely appropriate: find out if there was anything in the institution 
that might have contributed to the alleged violent plans of the accused.  However, 
care needed to be taken to present facts that grounded the report in reality.  The 
subject of the story, the imam, was given appropriate time to give his views in 
order for the public to begin to form an opinion about his activities.  By 
happenstance, the reporter was at the mosque at the same time as the complainant, 
and, not inappropriately, he sought his views on the matter.  While I found that the 
last line and image of the item overstated the conclusions that were evident in the 
report, the totality of the piece was an honest effort to enlighten viewers on the 
thinking of a crucial figure in Canadian Islamic thinking. 
 
 
 
Eleven complainants 
The National 
 
Twenty-one people, eleven of whom requested reviews, complained about Nahlah 
Ayed’s Sept. 4, 2006, report about Samir Qantar, imprisoned in Israel after being 
convicted in the 1979 murder of several people, including a four-year-old girl.  
The report included interviews with Qantar’s family.  A number of people felt that 
the item was overly sympathetic to the family, that the man was a killer who 
deserved to be where he was and that the item did not give sufficient weight to the 
horrific nature of the crimes. 
 
Jonathan Whitten, Executive Producer of The National, replied, saying, in essence, 
that Samir Qantar’s crimes were reported, that the story was appropriate at a time 
when prisoner exchanges were being discussed, and that Qantar had been made a 
centerpiece in the Hezbollah attack on Israel that prompted the Israeli invasion of 
Lebanon. 
 
Review 
 
Editorially, the item met the tests of CBC’s Journalistic Standards and Practices.  
Several viewers questioned whether similar treatment would be given to such 
notorious killers as Paul Bernardo or Clifford Olson.  The easy answer was 
“probably not.”  But the fact was that neither was at the center of major conflict, 
nor were their cases fraught with political and diplomatic issues beyond the fact of 
horrific murders.  So the analogy did not hold.  The public should know about this 

 30



person, who, rightly or wrongly, became a talisman for some of the parties to the 
conflict.  One of the concerns with the Qantar item was that of “tone.”  One could 
have concluded that Ms. Ayed’s naturally soft tone gave an overly sympathetic 
aura to the report.  Certainly the words of the report did not support that 
conclusion, but I could understand how the manner of it might have given that 
impression.  
 
 
 
Seven complainants 
The National 
 
One hundred and seventy-seven people, seven of whom requested reviews, 
complained about Christina Lawand’s report on August 4, 2006, concerning 
events during a Conservative Party caucus meeting in Cornwall, Ontario.  They 
argued that the selection of a segment in which Mr. Harper was heard was 
inaccurate and misleading; that Ms. Lawand had deliberately misrepresented what 
Mr. Harper said in order to make it appear that he was unconcerned about civilian 
casualties in the Middle East.   
 
Jonathan Whitten, Executive Producer of The National, replied that while he 
agreed with concerns about the structure of the report, he felt that the segment 
selected was not a misrepresentation of Mr. Harper’s position.  He wrote that he 
regretted not taking the time to make it clear what prompted the Prime Minister’s 
response.    
 
Review 
 
The most dramatic element of the item was just unfair and violated the direct 
prohibition on using an answer from one question as if it were an answer to 
another.  The producer argued that Mr. Harper’s views were fairly stated, but the 
context and structure were such as to mislead the viewer.  The National attempted, 
on air, to clarify the matter for the audience.  It would have been useful it if had 
done so as soon as the “structural” problem was noted, but I applauded the 
willingness to revisit the issue.  The complete review may be found in Appendix I. 
 
 
 
 

 31



 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

APPENDICES 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 32



Appendix I 
 
 
Review of complaints about a report on The National concerning the 
Conservative Party caucus meeting, August 4, 2006 
 
 
A considerable number of viewers wrote to complain about an item broadcast on 
The National on August 4, 2006.  The item concerned events in Cornwall, Ontario 
during a Conservative Party caucus meeting. 
 
They argued that the selection of a segment in which Mr. Harper is heard was 
inaccurate and misleading.  
 
Jonathan Whitten, the Executive Producer of The National, replied, saying, in part, 
that while he agreed with concerns about the structure of the report, he felt that the 
segment selected was not a misrepresentation of Mr. Harper’s position.  He wrote 
that he regretted not taking the time to make it clear what prompted the Prime 
Minister’s response. 
 
Several sections in the CBC’s Journalistic Standards and Practices come into play 
on this item.  One would be the general statement in the preamble to the policy 
book which states: “The broadcast media in particular have an obligation to be 
fair, accurate, thorough, comprehensive and balanced in their presentation of 
information.” And later, “…those principles must govern daily practice so the 
Corporation’s journalism will meet the highest standards of excellence and 
integrity.” 
 
Those principles are given more specific treatment in the section on Principles. 
Under “Accuracy” it states: “The information conforms with reality and is not in 
any way misleading or false.  This demands not only careful and thorough 
research but a disciplined use of language and production techniques, including 
visuals.”  And this under “Fairness”: The information reports or reflects equitably 
the relevant facts and significant points of view, it deals fairly and ethically with 
persons, institutions, issues and events.” 
 
Also, a couple of points from the section on “Editing Interviews” (Section iv, 
Production Standards B, 2.1 b and c): “Answers to a question given in one context 
must not be edited into another (b)” and “An answer to a question must not be 
placed in a program so that it purports to be an answer to a question other than that 
actually posed.(c)” 
 
With that as background I can turn to the report. 

 33



 
It began with a somewhat confusing introduction which said that the Prime 
Minister’s policy toward the fighting in the Middle East had led to “questions and 
criticism at the Conservative caucus retreat” in Cornwall, Ontario.  The 
implication that members of Mr. Harper’s caucus might be criticizing him was 
dispelled in the first paragraph of the report which situated the “questions and 
criticism” not at the caucus but at a demonstration nearby. The report showed one 
of the protestors making an emotional plea to stop the “burning of children and the 
killing of innocent people by each side.”  The reporter then notes that the protester, 
Elsaadi Daad, was brought to meet a member of the government:  “While Elsaadi 
was invited inside to deliver her message directly to Canada’s Foreign Affairs 
Minister, Stephen Harper clearly wasn’t swayed.”  I will leave aside the 
awkwardness of the phrasing. The implication is that her message was given to 
Stephen Harper and that he responded that he is “not preoccupied in any way with 
reaction within individual communities.” 
 
That phrase was part of an answer to a question at a press conference concerning 
the apparent rise in support for the Conservatives among members of the Jewish 
community and a fall in support among members of the Muslim community.  It 
accurately captured his answer to that question.  Unfortunately, anyone watching 
The National would have thought that it was in response to the emotional plea to 
stop the killing of children.  This clearly is contrary to the direct implications of 
the policies quoted above.(As they often say on the US program, Law and Order, 
“it’s black letter law”.) Not only did it give the appearance of being an answer to 
an apparent question on that subject, coming immediately after Ms. Elsaadi’s 
statements it makes a strong impression on viewers. 
 
At the press conference that Mr. Harper held later in the day, during which he 
made these statements, he was actually asked a question about the demonstrators.  
His answer was that the government had “a responsibility to understand all 
perspectives,” that various groups had views that were “unique and intensely held” 
and that those views “can’t and shouldn’t be ignored.”  He also restated the 
government still had to use its best judgment on the issues. 
 
So, the reporter had available a question and answer directly on the subject of the 
demonstrators but chose a “clip” from a different question to follow the set-up of 
the demonstrators.  I would suggest that it’s just not a “structural” problem, but a 
misleading use of editing.  Very simply, that wasn’t the question he was asked and 
answered.  And when asked directly about the protestors, he gave a more nuanced 
answer that The National did not broadcast. 
 
Other parts of the report would be considered unexceptional as coverage of any 
government facing an issue like the Mid-East crisis:  an apparent drop in support 

 34



in Quebec and the presence of some prominent Liberals among those supporting 
Mr. Harper. 
 
Ms. Lawand concluded her piece by reporting that the Prime Minister said that his 
views, when properly understood, represent the views of most Canadians. 
 
Conclusions: 
 
Every government, in dealing with a crisis as acute and emotional as the current 
one in the Middle East, will endure criticism from many sides, as well as support.  
Partisans often see bias in the reporting of criticism, even though it is a news 
organization’s obligation to report all sides of a controversy. My normal viewing 
and listening has not turned up a concerted effort to mischaracterize the Prime 
Minister’s views. 
 
However, while reporting on such important and emotional issues, it is vital that 
care be taken to capture the reality of any government’s views and place them in a 
fair and intelligible context.  Broadcasting is such a powerful medium that the 
CBC has seen fit to write specific and careful policies about how its journalists 
should use that power—in using images, sound and script. 
 
In this case, the most dramatic element of the item was just unfair and, as I said 
above, violated the direct prohibition on using an answer from one question as if it 
were an answer to another.  The producer argues that Mr. Harper’s views were 
fairly stated, but the context and structure were such as to mislead the viewer. 
 
I note that The National has attempted, on-air, to clarify the matter for the 
audience. It would have been useful if it had done so as soon as the “structural” 
problem was noted but I applaud the willingness to revisit the issue. 
 
 
Vince Carlin, Ombudsman 
CBC 
 
 
 
Further Observations on the Conservative Caucus Report: 
 
A number of people continue to write concerning what has been called the 
“Lawand Report.”  Some have not read the review of the matter which is available 
on the Ombudsman’s website and I would direct them there. 
 

 35



Most of the correspondence appears to part of a campaign stimulated by an 
organization or person. There is a similarity in the style and content of the 
messages.  Many imply or state that the report must be part of a broader, concerted 
effort by CBC News to misstate government policy and undermine the 
Conservative government.  
 
I would like to make a few observations about this campaign: 
 

• My review speaks for itself.  The journalist used an answer to a separate 
question as an implied answer to the demonstrators outside the 
Conservative caucus meeting.  This is a violation of CBC policy.  I found 
that it was misleading in that it did not capture Mr. Harper’s actual response 
to the demonstrators.  However, Ms. Lawand did not misstate government 
policy.  Even in his response to a question about the demonstrators, Mr. 
Harper concluded that, while it was important to listen to views from all 
sides, the government would still make its own decisions.  In other parts of 
the press conference it was clear that, as Ms. Lawand reported, the 
government at that point was not changing its policy.  She went on to report 
that Mr. Harper felt that, when all voices were heard, his policy would be 
endorsed by the majority of Canadians. 

 
• During my time as Ombudsman, through the intense period of a closely 

fought Federal Election, I have not received a previous complaint about 
Ms. Lawand’s work. Some may remember the work she did during the 
Gomery Commission. 

 
• I have received many communications alleging a concerted plan within the 

CBC to skew editorial coverage.  I have observed CBC editorial process for 
close to 30 years both within and outside the CBC, through Conservative 
and Liberal Federal governments, boards and Presidents appointed by those 
parties.  I have never observed a directive from a President designed to set a 
policy of news coverage tending in one direction or another.  Clearly, 
human beings making editorial decisions, or their supervisors making 
hundreds of decisions a day, sometimes make mistakes. If the mistakes are 
persistent, or the result of personal prejudice, action should, of course, be 
taken.   

 
• The CBC has acknowledged that errors are sometimes made and created the 

Office of the Ombudsman independent of those in charge of news 
coverage.  It is the only broadcast news organization in the country to have 
such a position. I should point out that the Ombudsman cannot order up 
coverage nor make personnel decisions. 

 

 36



• The defining ethic of good, aggressive journalism is skepticism, no matter 
what party is in power.  It’s been my observation that every government in 
history has felt that the media has been hostile to its policies and practices.  
It is the job of the journalist, the CBC in particular, to question and probe.  
That is often viewed as prejudice (or conspiracy) by whomever happens to 
be in power.  The job of editorial supervisors and, subsequently, the 
Ombudsman, is to guard against cynicism replacing skepticism as the 
operating philosophy. 

 
 
Vince Carlin 
CBC Ombudsman 

 37



Appendix  II 
 
 
 

2006-2007 
 

NUMBER OF COMMUNICATIONS RECEIVED 
 
 

 INFORMATION 
PROGRAMMING

GENERAL 
PROGRAMMING TOTAL 

2006-2007 1326 491 1817 

2005-2006 1391 
(+ 43,466 Green 
Party petition) 

477 1868 

2004-2005 1809 
(included 1077 re 
Green Party & 
debates) 

241 2050 

2003-2004 1590 326 (+239 Cherry) 2155 

2002-2003 1273 376 1649 

2001-2002 582 442 1024 

2000-2001 597 537 1134 

1999-2000 702 362 1064 

1998-1999 462 422 884 

1997-1998 348 356 704 

1996-1997 216 227 443 

1995-1996 221 65 286 
 
 
 
 
 

 38



Appendix III 
 
 
 

AVERAGE RESPONSE TIMES 
 

Programmers are asked to respond to complainants within 28 calendar days 
 
 

 RADIO TV CBC.CA AVERAGE 

2006-2007 22 28 17 22 

2005-2006 28 22 19 23 

2004-2005 24 25 17 22 

2003-2004 21 12 12 15 
 

 
 
 

 39



Appendix IV  
 
MANDATE OF THE OFFICE OF THE OMBUDSMAN 
 
 
I. PRINCIPLES 
 

The CBC is fully committed to maintaining accuracy, integrity and fairness 
in its journalism. 
 
As a Canadian institution and a press undertaking, the CBC is committed to 
compliance with a number of principles.  Foremost among those is our 
commitment to scrupulously abide by the journalistic code of ethics 
formulated in our own handbook of journalistic standards and practices 
which stresses lack of bias in reporting.  We are committed to providing 
information that is factual, accurate and comprehensive.  Balanced 
viewpoints must be presented through on-the-air discussions.  As it is for 
other public and private journalistic undertakings, credibility in the eyes of 
the general population is our most valuable asset and must be protected. 
 
The Ombudsman is completely independent of CBC program staff and 
management, reporting directly to the President of CBC and, through the 
President, to the Corporation’s Board of Directors. 

 
 
II. MANDATE 
 

1. Audience complaints and comments   
 

a) The Ombudsman acts as an appeal authority for complainants who are 
dissatisfied with responses from CBC program staff or management. 

 
b) The Ombudsman generally intervenes only when a correspondent deems a 

response from a representative of the Corporation unsatisfactory and so informs 
the Office of the Ombudsman. However, the Ombudsman may also intervene 
when the Corporation fails to respond to a complaint within a reasonable time. 

 
c) The Ombudsman determines whether the journalistic process or the broadcast 

involved in the complaint did, in fact, violate the Corporation’s journalistic 
policies and standards.  The gathering of facts is a non judicial process and the 
Ombudsman does not examine the civil liability of the Corporation or its 
journalists.  The Ombudsman informs the complainant, and the staff and 
management concerned, of his/her finding. 

 40



 
d) As necessary, the Ombudsman identifies major public concerns as gleaned 

from complaints received by his/her Office and advises CBC management 
and journalists accordingly.  The Ombudsman may undertake periodic 
studies on overall coverage of specific issues when he/she feels that the 
number of public complaints indicates that there may be a problem. 

  
e) On occasion, the Ombudsman may convey to a wider audience, either within 

the CBC or among the general public, particular cases of concern or 
consequence to others than the complainant alone. 

 
f) The Ombudsman establishes a central registry of complaints and comments 

regarding information programs, and alerts journalists and managers, on a 
regular basis, to issues that are causing public concern. 
 

g) The Ombudsman prepares and presents an annual report to the President and 
the Board of Directors of the Corporation summarising how unsatisfied 
complaints were dealt with and reviewing the main issues handled by the Office 
of the Ombudsman in the previous year. The report includes mention of the 
actions, if any, taken by management as a result of the Ombudsman's findings, 
provided such disclosure does not contravene applicable laws, regulations or 
collective agreements. The annual report, or a summary thereof, is made public. 
 

h) The Office of the Ombudsman reports annually on how each media component 
has met the CBC standard of service for the expeditious handling of complaints. 

 
 
2. Compliance with journalistic policy 

 
a) The Office of the Ombudsman is responsible for evaluating compliance with 

journalistic policies in all programs under its jurisdiction. It is assisted in this 
role by independent advice panels. Panel members are chosen by the 
Ombudsman; their mandate is to assess individual or groups of programs over a 
period of time, or the overall coverage of a particular issue by many programs, 
and report their findings to the Ombudsman. 
 

b) The evaluation measures the programs’ performance in respecting the three 
fundamental principles of CBC journalism, Accuracy, Integrity and Fairness. 
 

c) The Ombudsman aims to have all information programming reviewed over a 
five-year period. The Office reports annually. 

 
 

 41



 
 
III. JURISDICTION 
 

The jurisdiction of the Office of the Ombudsman covers all information 
programs on Radio, Television and the Internet. These programs include 
News and all aspects of Public Affairs (political, economic and social) as well 
as journalistic activities in agriculture, arts, music, religion, science, sports 
and variety. Complaints involving entertainment programming are generally 
beyond the Ombudsman’s mandate and should be addressed directly to the 
programs concerned. 

 
IV. APPOINTMENT  
 

a) When filling the Ombudsman's position, the CBC openly seeks candidates 
from outside as well as inside the Corporation. 

 
b) After appropriate consultation, the President and CEO establishes a 

selection committee of four. Two members, including the committee chair, 
must be from the public. The other committee members are chosen, one 
among CBC management, the other among its working journalists. 
Members representing the Corporation and journalists jointly select the 
committee chair among the two representatives of the public. 

 
c) The selection committee examines applications and selects a candidate to be 

recommended for appointment by the President and CEO.  
 

d) The Ombudsman’s appointment is for a term of five years.  This term may 
be extended for no more than five additional years.  The Ombudsman’s 
contract cannot be terminated except for dereliction of duty or gross 
misconduct.  

 
e) The outgoing Ombudsman may not occupy any other position at the CBC 

for a period of two years following the end of his/her term but can, at the 
discretion of the incoming Ombudsman, be contracted to work for the 
Office of the Ombudsman.  

 
 
 
 

 42


	COMPLAINTS REVIEWED BY THE OMBUDSMAN 
	Review 
	Review 
	Review 
	Review 
	Review 
	Review 
	Review 
	Review 
	Review 
	Review 
	Review 
	Review 
	Review 
	Review 
	Review 
	Review 
	Review 
	Review 
	Review 
	Review 
	Review 
	Review 
	Review 
	Review 
	Review 
	Review 
	Review 
	Review 
	Review 
	Review 
	Review 
	Review 
	Review 
	Name withheld on request   
	Review 
	Eleven complainants 
	Review 
	Seven complainants 
	Review 
	APPENDICES 
	TOTAL
	AVERAGE RESPONSE TIMES 

	RADIO
	TV
	CBC.ca
	AVERAGE
	MANDATE OF THE OFFICE OF THE OMBUDSMAN 
	 
	I. PRINCIPLES 
	II. MANDATE 
	III. JURISDICTION 



	Cover.pdf
	 
	OFFICE OF THE  
	OMBUDSMAN 
	English Services 
	ANNUAL REPORT 




